Runes målarhörna

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

De få gånger jag använt dekaler så har jag lagt lager med nedvattnad wash på för att matta ner dem.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Jag tror att problemen med dekalerna var kopplat till två faktorer. En STOR dekal i kombination med en välvd yta. Jag vet inte riktigt varför men jag fick aldrig stil på dem. Och då försökte jag ändå med att vädra ner de med pigment, vilket brukar kunna göra de betydligt mattare. Men den välvda ytan gör att det finns alltid en vinkel där ljuset reflekteras. Det var frestande att bara strunta i allt och köra axelklaffarna blanka men det blev för tomt. Så det var bara att ta fram frihandspenseln igen och göra en insats.
(Sedan går det säkert att få stil på dekalerna men eftersom de jag ville ha var förbrukade så valde jag ett enklare alternativ med frihandsmålning).

Jag ville hålla det enkelt och funderade på en sparre, eller upp-och nervänt "V". Och ganska snart föll valet på att använda de amerikanska gradsystemet för att få till något. Så vad är ett coolt smeknamn? Jo, "The Sarge", så det blev symbolen för sergeant-graden som fick sitta på axlarna.

Lite frihand senare så blev pjäsen tillslut färdigställd. Överkroppen är inte limmad, så den är sned på korten. Har den olimmad av transportskäl. Missile launchern är magnetiserad för att underlätta eventuella transporter.
Bild
Bild

Här nedan ser vi då Sergeant märket och det andra märket ska representera en campain badge eller något motsvarande.
Bild

Och på andra sidan har vi utöver sergeant-graden en vapensköld från där jag gjorde lumpen, Wemmenhögs vapensköld.
Bild

Jag kan bara konstatera att det är grymt jobbigt att positionera sergeant-graderna på något sätt så det ser symmetriskt ut. Där är nästan inga räta linjer och dessutom är ytan välvd. Det som är närmsta att vara en rak linje är centrumlinjen som delar axelklaffen på mitten. Men för att ställa till det så är där ett pilformad beslag som gör att linjen ändå inte blir "rak". Så även om du gör en rak linje som är parallell med centrumlinjen så kommer den se sned ut mot pilen. Men slutresultatet blev något som uppfyller min devis, "Det ser bra ut på avstånd". Märkena blev inte exakt lika stora och de satt inte på exakt samma positionering. Och hade inte samma vinkel... Men eftersom du inte ser bägge märkena samtidigt så funkar det anständigt.

Detta är en modell där du verkligen kan ta ut svängarna om du har handlag för frihandsmålning. (Eller om du kan fixa till dekaler). Modellen i sig var en fröjd att bygga ihop, där var inget som klabbade. Men som högst medioker frihandsmålare så känner jag lite att jag inte kan göra den full rättvisa. Sedan har jag inte velat pimpa modellen för mycket heller. Jag tycker om känslan av att det är en krigsmaskin och inte en hallick som älskar bling-bling. Guldkanterna var lite en chansning men jag tycker inte det fick den att se för glammig ut.

Modellen i sig är fräck. Det är så jag vill se en walker, med två stora vapen som maler ner fiender med massiva eldmattor. :wub: "Svärden" är estetiskt sett ganska snygga men känns ändå inte helt "realistiskt" om ni förstår vad jag menar. Nästa projekt blir lite Tyranider inför gamers weekend. :)
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Gullberg_
Inlägg: 67
Blev medlem: 27 nov 2018, 13:21

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Gullberg_ »

Knighten blev ruskigt bra! Håller med Indien åsikt om hur en walker ska se ut med minst två skyttevallen :D
Gillar din freehand och tror dekaler kanske blivit konstigt då du jobbat mycket freehand tidigare på modellen.
Målade figurer / omålade figurer. 102/276

[950] måla upp 2K Astra Militarum
[ ] Måla upp minst 2K marines till Legion VI 30k
[ ] åka på minst 1 turnering
[ ] måla upp 1k till XIIIth 30k
[1] måla 3 Primarker/Karaktärer till 30k

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

Snyggt jobbat Rune! Kul att du vågade dig på att frihanda iaf.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Röde skrev:Snyggt jobbat Rune! Kul att du vågade dig på att frihanda iaf.
Tackar! Ja, någon gång måste man "rycka plåstret" och försöka. Men det kräver, inte helt otippat, mycket övning. Just att få symmetri och likformighet är tufft, även med blyertsskiss. :)
Gullberg_ skrev:Knighten blev ruskigt bra! Håller med Indien åsikt om hur en walker ska se ut med minst två skyttevallen :D
Gillar din freehand och tror dekaler kanske blivit konstigt då du jobbat mycket freehand tidigare på modellen.

Tack! Jo, det blev väl lite ett fall av "har du sagt A får du säga B". :D
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

Snyggt jobbat!
Freehanden på axlarna matchar resten riktigt bra!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Kaptenen skrev:Snyggt jobbat!
Freehanden på axlarna matchar resten riktigt bra!
Tackar. :)
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Well, Gamers weekend är bara några dagar bort och flitens lampa har lyst hemma hos mig. Fick tummarna loss och köpte lite Hive Guards och har nu fått speed måla de för att bli klar.
Detta gjorde jag parallellt med att jag fick ändra beväpning på fem warriors, en Hive Tyrant samt fick bygga och måla en Tyranid Prime.
Kört med mycket drybrush och inks. Kamouflagemönstret ser väldigt spretigt ut på nära håll men på avstånd så ser det faktiskt ganska OK ut. Missförstå mig rätt, det är inte så att dessa figurer tål en närmre titt eller aspirerar på en Golden Deamon men för arbetsinsatsen så ser det.. ska vi säga propert, ut på spelplanen.

Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Jag kunde inte låta bli när jag fått upp farten utan kastade mig över ett projekt som jag faktiskt sneglat och testat förr...
++ Project Orks ++

Jag började med en modell jag helt enkelt tyckte var fräck, Scrap Jet:en. Och sedan rullade det på med en "Start Collecting" box och lite Gretchins. Men en sak i taget. Scrap Jet.
På den här bilden är den i princip bara grundad, jag har kommit betydligt längre sedan dess. Uppdatering följer vid tillfälle.
Bild

Som den vane orkspelaren kan se så kör jag Bad moons färgschemat. Men det är inte för jag tycker den clanen är spännande eller bäst. Jag har varit sugen att måla något klargult ganska länge. Funderade på Imperial Fist men känns lite som om jag har målat Space Marines så det räcker. Även om jag tycker att skarpa färger kan se riktigt snyggt ut på power armour så är det något med den rent taktiska aspekten som gör att det kryper i kroppen när man ser det.

Så, vad har man lärt sig om färgen gult?
1) Den täcker inte gärna om den kan undvika det. Så tunna lager F.T.W.
2) Ink blir mer burdust på gult. Brun ink kan fungera bra, man kan t.o.m. vattna ner den något för att inte sticka i ögonen.
3) Vädring kan förbättra uppsynen av gult.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Sådär! Känner mig ganska färdig med min första Ork-modell.
Bild
Bild
Valde att köra den ganska hårt vädrad, det är trots allt Orker vi talar om. Sedan gör det också att det gula blir lite mer förlåtande.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar