Runes målarhörna

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

Det saknas något.... juuust det! Det behövs mer Dakka!

Ser bra ut. ;)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Röde skrev:Det saknas något.... juuust det! Det behövs mer Dakka!

Ser bra ut. ;)
Tack! Detta måste vara det mest Orkiga fordon som uppfunnits. Me like!

++ ORKS ++
Då var man igång med att måla Boys. Trodde jag var färdig med min hord-målning men fan vet om jag inte sitter där igen. Vet inte riktigt hur många Boys jag vill ha i armén men funderade runt 80-100 stycken. Så då gäller det att hitta en metod som är snabb att måla men ändå ser bra ut. I princip har jag målat enligt principen: 1) Grundfärg 2) Ink 3) Highlight (Drybrush). Det hela ger ett ganska bra resultat och du hinner inte riktigt dö inombords av tristess när du målar upp dina gubbar. Med lite punktinsatser kan man ändå få modellerna att se ut som om de fått lite kärlek.
Det känns lite fel att plöja ner mycket tid i gubbar som man kommer plocka bort en näve i taget.

Bild

Återstående Boys (12 i första batchen) kommer jag variera lädernyansen på deras kläder. Jag använder ljusbrun och mörkbrun för att få lite variation. Två nyanser blir dubbelt arbete men samtidigt ser det bättre ut. Jag gillar modellerna, de ser bra ut och är underhållande att måla. Än så länge... :?
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

++ Scrap jet version 2.0 ++
Hur kan man göra om en redan färdig modell på ett onödigt komplicerat sätt? Det är en fråga jag ställde mig idag utan att inse det.

Efter att ha läst fluffet till mina Bad Moon orks så insåg jag att deras dominerande färger är gult och svart. Och då jag fann de röda inslagen (Dödskallesymbolerna) på min Scrap Jet lite för dominerande så tänkte jag att det kunde vara lämpligt att måla om de till svart. (Se foto i två poster ner). Det borde inte vara så krångligt. Suck...

Så jag börjar med att måla över de med ett tunt lager svart. Det gick väl OK, färgen täckte bra och så långt var allt väl. Men det såg väldigt platt och grundmålat ut.
Så jag drybrushade de med grått. OK, det var väl inte så fel men det var fortfarande lite plottrigt. Detta var uppenbarligen ett fall för edge highlight!
Men det blev inte heller så bra. Kanterna blev på något sätt diffusa och trots typ fem uppsnyggnings försök så blev det inte bra. Lika bra att ge upp och försöka igen.

Så jag tog fram våtslippappret och återställde dödskallesymbolerna. Denna gången gick jag med tanken att måla de i metallfärg för att sedan ink:a ner de med mörk ink till svart.
Fem lager ink senare börjar det arta sig men det blir fortfarande väldigt diffust. Just svart mot gul botten blir en väldigt oförlåtande färgkombination och inken rann liksom ut på den gula bakgrundsfärgen. Drybrushar med metallfärg för att få lite detaljer men nej. Det ser inte bra ut. Blurrigt och inte så bra.

Sååå... våtslippapper igen för försök nummer tre. Jag sa helt enkelt F**k it och målade de gula fast i en ljusare nyans. Kanske jag är färgad av mitt höga blodtryck som följd av 1,5 - 2 timmar pysslande med den här skitdetaljen men jag tyckte det blev bättre så här. Nu kan jag fortsätta måla mina Ork Boys igen.

Bild

Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Då så, en liten uppdatering.

Den första elvan Boyz är klara. Försöker hålla en balans mellan snabbmålning och resultat. Tycker det går ganska bra än så länge. Få se hur länge tålamodet håller.
Bild

Kastade mig sedan över en Deff dread som ingick i startlådan.
Bild
Bild
All krackeleringseffekt är helt oavsiktligt och uppstod när jag grundsprejade modellen. Förmodligen blev vinkeln fel så att tillslut blev det för mycket förtunnande medel i färgstrålen vilket gav en krackeleringseffekt. Men jag tyckte den såg ganska OK ut så jag behöll den. Har gjort en hel del vädring på det gula. Det är ändå Orker så jag tycker man kan ta ut svängarna lite. Att ha en krispig, gul färg lockar delvis men det känns inte Orkigt alls. Metallen är i princip bara metallfärg med Ink och en snabb drybrush.

På bordet har jag nu:
1 Ork Lord med Waagh Banner
1 Pain Boy
5 Ork Nobz
10 Gretchins

Och det som kom i posten nu i veckan:
1 Burna Boomer
1 BoomDakka Snazwagon. (Bara namnet fick mig att köpa den!)
1 Squig Launcher buggy
11 Boyz till.

Tanken är att försöka få till minst 80 Boyz men jag vet inte om jag kan måla upp så många och behålla sinnet. Men vi får se. Många roliga modeller att måla. :)
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

Ser ju bra ut, även om du inte är nöjd själv!
Gult är en svår färg har jag hört, utan att ge mig på det själv.

Du har satt ett högt mål den här gången, många modeller på kort tid.
Måtte övriga livet visa respekt för din målardeadline! :D

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Jag är alltid så kluven till att snabbmåla figurer. Man har liksom plöjt ner tusentals kronor i plast och istället för att njuta av målningsprocessen så stressar man bara på. Jag vill inte att målning ska bli en syssla, något man stämplar in till men samtidigt vill jag också komma igång och spela med Orkerna också. Så det blir en balansgång. Men lite varje dag är mitt honnörsord numera.
Om man gör det övergripande momenten enligt löpande band principen, och sedan färdigställer figur för figur så funkar det upplägget för mig. Då blir det ändå lite personligt men du får ändå en rimlig målningshastighet. Realistiskt sett så ska det gå att ha en Ork armé klar till MWW4, så det satsar jag på. :)

Gult är en lite knölig färg att måla men så längre man grundar med ett tunt lager vitt så blir det ganska bra. Det är också en relativt tacksam färg att vädra.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Arbetet fortsätter med den stora vågen av Orker. :)

Detta är min Warboss som inte ingick i startlådan. Men som var ganska fräck ändå. För att vara resin gjuten så såg den ändå bra ut. Den enda konverteringen är "Rippern" som ska vara en Attack squig eftersom jag inte har en sådan i bitslådan. Men det känns helt OK då just den här Ork bossen hittade Rippern på en planet och tyckte den var söt. Och bitig! Ett perfekt husdjur alltså.

Bild
Bild

Har även hunnit med en Painboy. Den ingick i startlådan så jag målade helt enkelt upp den. Lite rolig modell men förmodligen inte tillräckligt bra att spela med. Men fram tills jag har poäng till annat så får han hänga med.
Bild
Bild

Och sist och mints blev också en ammo runt färdigställd. :D
Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

++ Orks ++
Arbetet fortsätter och nu hade jag kommit fram till mina Nobz. Inget jag kanske hade köpt direkt av egen fri vilja men nu med följde de startlådan så då körde jag på.
Tycker att arbetsmetoden fungerar bra. Jag gör grundarbetet på figurerna enligt löpande band principen men slutställer figurerna en och en. På så sätt kan kan plita till lite extra detaljer.

Bild
Bild
Bild
Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Det är kanske inte så ofta man pratar om utrustningen vi använder när vi målar men måste nästan prata lite om penslar.

En kompis hade köpt på sig ett paket med Imperial Guard för ett par år sedan men rastlös som han är så insåg han att det aldrig skulle bli uppmålat. Så han donerade allt till mig. :)
Bland grejorna där hittade jag en detaljpensel som verkade bra och började använda den. Men det jag märkte var, att efter mycket användande och lång tid, så var den fortfarande bra. Bra spets och spretar inte.

Jag brukar normalt sett använda Games Workshops penslar. Jag behandlar de ganska oömt och när de inte längre håller måttet så är det bara att köpa nya. Eller skicka de till drybrush högen. Men den här har jag faktiskt börjat vårda för den är faktiskt bra.

Nu är det en Winsor & Newton Series 7 pensel jag råkade snubbla över och efter att ha använt den i två-tre månader så köpte jag ett gäng nya. Och det är ju mårdhår och dyr prislapp men jag tycker nog fan att det är värt priset. De tre penslarna jag köpte gick på mellan 135 kr och 170 kr styck. Men om man betänker att man spenderar typ 5 000 kr på en armé så är ju kostnaden för penslarna inte så avgörande i sammanhanget.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Serpent »

W&N series 7 är verkligen da shit! Jag har tyvärr dödat typ fyra asdyra penslar med Medium - både Lahmian och Vallejos motsvarighet. Från och med nu blir det detaljmålning med vatten som spädning...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Skriv svar