Då har man spelat Malmö Wargaming Weekend 4 den gångna helgen.
Resultatmässigt gick det kanske inte så strålande. Vann en match (Whohoo!) och förlorade tre stort. Den femte var typ oavgjord men ändå förlust med 22-24.
Så några insikter då från armén?
1) Hord-armé med boyz verkar inte så solitt som jag trodde.
Att marschera fram en 30-blobb boyz fungerar i praktiken inte. Kan din motståndare se en Boy så kan han skjuta på alla. Så det blir jättesvårt att försöka gömma alla dina boyz. Så jag körde mycket på Da Jump, som inte misslyckades en enda gång. Med Evil Sunz clanen så behöver du sedan bara slå åtta på chargen för att nå in, med reroll på en eller bägge tärningarna. Det funkar mer ofta än sällan. Men du får i praktiken inte in mer än 10-13 Boys i närstrid, lite beroende på planen och grupperingen men ingen motståndare är så orutinerad att de inte kan räkna ut vad du ska göra. Följaktligen blir det ofta försvarspositioner i hörnor eller liknande där jag inte kan nå in bakom fienderna med en "Da Jump". Om du inte hackar ihjäl fienderna och kan consolidera vidare så blir det bara att motståndarna kliver ut närstriden och blåser bort dina Boyz.
Här är säkert mycket att arbeta på med placeringen av dina Boyz och användandet av strategems, men de jag mötte var ganska slipade och visste hur de ska gruppera för att göra det svårt att consolidera vidare på ett bra sätt. Styrka 4 är begränsande, framförallt mot fordon. Så i eftertankens kranka blekhet så är nog inte Boyz vägen att gå. Känns lite dumt att inse det nu men vad ska man göra? Nu är de uppmålade och allt.
2) Lootaz är nyckfulla. Jag körde med 2 x 10 Lootaz som jag ofta trimmade med antingen More Dakka, eller en extra omgång skytte. Statistiskt borde de trycka ut 23 skott per skjutomgång men det är just det med D3 skott som är det nyckfulla. Men överlag så lyckades totalt 20 Lootaz med ett jäkla massa skjutande inte ta ut allt för mycket. Typ ett fordon och några olyckliga soldater. Så.. Tveksamma, åtminstone mot de motståndarna jag mötte.
3) Thudd guns gör ont på Orker. Tre batterier (Catachans) tog ut en 30-blobb Boyz per tur.
4) Assasins är galet bra. Vindicare Assasin (vilket jag mötte i tre partier) tog under dessa partier ut fyra Wierdboys, en Big Meck och plockade fyra wounds på min Warlord som sedan blev stående bakom ett hus och kunde inte röra sig.
5) Deffdread fungerar bra mot fordon och liknande men är lite av en utmaning att få in i närstrid. Försökte Strategem Deep Strike:a in den en gång men han misslyckades med charge:en. Framför en skjutarmé... Hans två Rokkit Launchas var helt meningslösa och träffade inget under hela turneringen. Nada. Bättre att ta två närstridsvapen till och få sex attacker i stället.
6) Tankbustas på Trukk, Också svåra att få in inom skjutavstånd. Men när man lyckas blir det roligt. Squaden kastade vid ett tillfälle 10 Tankbusta bombs (med strategem) på en grupp Agressors. Det gjorde det värt allt besvär med att transportera Trukk + Tankbustas till turneringen. Men annars är de plågade av sin BS: 5+.
7) Att rulla tärningar och tidsaspekten av en hordarmé:
Jösses kors. Jag tror att jag på dessa fem matcher har rullat mer tärningar än under de senaste tio årens turneringar. Allvarligt! Och när tiden mer och mer blir en faktor på turneringar så är det inget bra. Men det är mycket rullande för ett klent utfall också. Åtminstone med avseende på skytte. Och att deploya 120 modeller tar också tid. Och flytta dessa. Jag hade för många modeller att ha på brickor så det fick bli små lådor där jag kunde sortera tillbaka modellerna snabbt.
Så man får väl se vad som händer i framtiden med Orkerna. Men just nu känns inte mitt upplägg så himla hett.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019