Målning som soft points.

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Målning som soft points.

Inlägg av DHettNeck »

Ancalagon skrev:Jag tycker helt enkelt:

Man ska inte få minus för att ha olika baser för olika detachments i samma armé.

Däremot tycker jag man ska premiera de som faktiskt har bemödat sig och basat sina allies likadant så att de ska höra ihop.

Jag tycker helt enkelt att man istället för att straffa de som inte gjort det ska premiera de som gjort det.
Fast det är ju i praktiken samma sak.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Man ska inte få minus för att ha olika baser för olika detachments i samma armé.

Däremot tycker jag man ska premiera de som faktiskt har bemödat sig och basat sina allies likadant så att de ska höra ihop.

Jag tycker helt enkelt att man istället för att straffa de som inte gjort det ska premiera de som gjort det.
Detta funkar inte heller riktigt som tänkt.

För nu har powergamer-olof ännu en anledning att behålla mina generiska "grus+gräs och ett stänk wash" baser på alla mina gubbar.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

för att ge ett exempel tycker jag att en rimlig målningsbedömning skulle kunna se ut ungefär:

säg att "standardpoängen" för en armé som uppfyller vanlig TT är 15 poäng. utöver det ges upp till 3 poäng för "det där lilla extra" där 17-18 representerar best painted kvalitet, typ. arméer med exv inlånade/ofärdiga modeller kan då straffas med upp till 3 minuspoäng. givetvis finns en nedre gräns för att ens få ställa upp i turneringen, där typ svartsprejade arméer diskvalificeras.

då tycker jag:

färdigmålad armé med olika baser inom en detachment = 12-14 pts
samma baser inom detachments men inlånade, ofärdiga modeller = 12-14 pts

färdigmålad armé med samma baser inom en detachment= 15 pts
snygg, färdigmålad armé med olika baser på olika detachments = 15 pts

snygg, färdigmålad armé med samma baser på båda detachments (ev. också målningsstil som Asplund snackar om) = 16-18 pts

detta gör att man inte automatiskt får extrapoäng på samma baser i olika detachments, så powergamer-olof får allt lägga ner lite extra tid med pensel för att komma åt dom där extrapoängen ;)
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

egge

Inlägg av egge »

Jag har en rätt ok målad tyranid armé.

1. Jag hade inte haft en rätt ok målad tyranid armé om det inte varit för att jag spelat på turneringar där målningspoängen hade inverkan.

2. Samtliga turneringar jag har spelat på som inte har målningspoäng har jag spelat på med omålade modeller.

3. Samtliga turneringar där man har ett enkelt krav har jag spelat på med icke färdiga modeller.

4. Majoriteten av folk som inte vill ha målningspoäng med i turneringen säger det för att slippa göra en armé som är lite snyggare än tidigare så att de kan speedpainta fram senast bästa codex. Folket som postar på Svenska 40k är en väldigt liten del av 40k sverige.

5. Jag är extremt inte själv i detta tänk.

6. Fantasia Fanatic var en mycket bättre turnering där snyggare arméer låg i toppen och gjorde att de bästa listorna inte alltid var där.

7. Jag saknar turneringar där folk faktiskt blev belönade för att ha spelat med en väldigt cool armé när de blir krossade av repetition-from-hell armén som har minimum 3 färger och olikfärgade baser med inallierade broadsides.

Jag struntar i vad annat folk säger. Sätter man +1 poäng för highlights så kommer folk med snyggare arméer och särskilt över tid än om det inte finns. Sätter man +1 för enhetliga baser så kommer folk över tid ha enhetliga baser.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

DHettNeck skrev:

Fast det är ju i praktiken samma sak.
Det tycker verkligen inte jag.

Låt oss säga att man applicerar det i en mall. TT standard ger 15 poäng. Snygga temade baser som här ihop kan ge +2. Men inget minus för att inte ha det (som t.ex ett minus om man inte har wysiwyg, eller om vissa modeller inte är färdiga etc).

Jag förstår hur du menar, men det hela beror på hur man applicerar bonusarna.

Och själva grunden för att man över huvud taget ska kunna få någon bonus för baser ska vara att de är snygga. inte bara att modellerna är basade på vilket sätt som helst. Man ska inte få bonuspoäng för att göra "bare minimum", dvs målad sand som är washad.

Ska man ställa krav på målning som soft points tycker iaf jag man ska göra det ordentligt. Ska man premiera målning ska man premiera alla aspekter av målningen, och där hör såna skumma begrepp som "känsla", "wow-faktor", "in-your-face-poppande-färger-målning" och saker som att man har ett genomgående tema i armén (ett exempel är daemons, som oftast är målade väldigt individuella men som binds ihop av likadan basning.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag köper att man kan ge snyggare basning mer bonuspoäng i ett målningsystem där det är svårt att uppnå maxpoäng och där även ge extra poäng för att ha matchande basning på allies och main. Dock trodde jag att vi snackade om "vanliga" turneringar där normal TT ger maxpoäng på målning, på dessa turneringar är det samma sak att ge 15+2 (om man har samma absning) som att ge 17-2 (om man inte har samma basning). DVS straff och bonus är exakt samma sak.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Jag anser fortfarande likt Papa D att målningen skall ha sin egen tävling annars. Avgörs inte tävligt på samma premisser. Bara för att jag inte är lika duktig på att målaeller har tid på att lägga ner på måliningen så skall jag spela med minus poäng. Självklart skall hobbyn premieras men man behöver inte göra det genom att bestraffa folk. En målningstävling där man utser de finaste arméerna borde ju vara priset som man är ute efter om man är intresserad av målningen.

Som nu känns det mer att förespråkarna är ute efter en fördel över de som inte har lika fina arméer. Vill man inte spela på lika villkor?

Kan inte spelet avgöras på spelbrädet och inte på målningsbordet?

Dock anser jag att självklart skall arméerna vara målade och färdigbyggda oavsett. Men kvaliten skall inte avgöra turneringsresultatet utan målnings tävlingen bör vara separat med lika fina priser som turneringen.

egge

Inlägg av egge »

Sorry om jag låter aggressiv men jag förstår inte hur detta tänket ens finns:
Jag anser fortfarande likt Papa D att målningen skall ha sin egen tävling annars. Avgörs inte tävligt på samma premisser.
Jag anser fortfarande likt (kanske någon) att bästa-codex tävlingen skall ha en annan tävling annars avgörs inte tävlingen på samma premisser.
Självklart skall hobbyn premieras men man behöver inte göra det genom att bestraffa folk.
Självklart skall hobbyn premieras men man behöver inte göra det genom att straffa ork spelare.
En målningstävling där man utser de finaste arméerna borde ju vara priset som man är ute efter om man är intresserad av målningen
En codex tävling där man utser de codexen borde ju vara priset om man är ute efter att bästa codex skall alltid vinna.
Som nu känns det mer att förespråkarna är ute efter en fördel över de som inte har lika fina arméer. Vill man inte spela på lika villkor?
Som nu känns det mer som att de som har de bästa arméerna för stunden och/eller pengar att köpa nya arméer konstant är ute efter att dra fördel över de som inte har lika mycket pengar. Vill man inte spela på lika villkor?
Kan inte spelet avgöras på spelbrädet och inte på målningsbordet?
Kan inte spelet avgöras på spelbrädet och inte beroende vilket codex man har?
Men kvaliten skall inte avgöra turneringsresultatet utan målnings tävlingen bör vara separat med lika fina priser som turneringen.
Men kvaliteten på ens codex skall inte avgöra turneringsresultatet utan den bästa codexen bör vara separat från turneringen.

Jag ber extremt mycket om ursäkt, Kombat för min post men känner att jag vill få fram min poäng på bästa sätt. Alla argument när det gäller turneringen gäller om man spelar Schack men 40k är så obalanserat att vi kommer generellt få fram ungefär samma vinnare även om vi har mycket målningspoäng eller inte för folk anpassa sig. Enda skillnaden är att de bästa spelarna också anskaffar sig snyggare arméer. Argumentet att man kan köpa till sig snygga arméer fungerar inte då man kan köpa till sig de bästa modellerna så det är exakt samma problematik.

Personlig slutsats: grymma målningspoäng kommer se till att samma personer är i topp i rankingen fast med snyggare arméer. Utan målningspoäng så kommer folk med fulare arméer och samma folk kommer vara i topp. Jag vet vilket av de två som jag gillar bäst.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Håller inte alls med i din slutsats att bara för att vi har inbakade målningspoäng så ger det att folk lär sig måla bättre. Det må kanske vara så för dig egge men jag tror inte att det fungerar så för gemene spelare. Jag förstår inte riktigt referensen till "bästa codex" då detta knappast har något mes spelbalansen att göra. (Man kan ju måla en skitostig armé snygg med) Hade vi pratat om komp kanske jag hade förstått dina argument bättre men nu gör vi inte det och låt inte heller börja :P

Till sist tar jag inte illa upp när folk inte håller med mig :)

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag tycker att Egge har en hel rad poänger i det han skriver. Internet-builds, codexhoppandet och speedpaintandet har tilltagit mycket de senaste åren. Det blir ofta på bekostnad av hobbyn som helhet. Det tycker jag är synd. Jag tycker att soft points ska inverka även om tyngdpunkten kraftigt ska ligga på de poäng som fördelas utifrån matchresultaten.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar