Ta bort färg från plast - Vad nu?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av Elevatorlake »

Har för mig att jag såg en tråd om detta nyligen men jag hittade den inte nu så jag lägger in en ny.

Jag har några gw-fordon (vanlig gw-plast, inte fw) som jag vill ta bort färgen på. Har först låtit de ligga i såpa (typ 66% såpa, 34% vatten) i ett par dygn utan resultat och nu i fönsterrengöring i ett par dygn. Visst släpper färgen lite men det är det lilla och det krävs rejält gnuggande med stålull vilket är rätt opraktiskt.

Vad är nästa steg i denna kapprustning mellan mig och den envisa färgen? T-röd? Jag har hört att bromsvätska ska fungera men jag är inte så sugen på att hålla på med det eftersom det inte är en trevlig vätska direkt.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av DHettNeck »

Jag kör alltid T-RöD till allt. Låt det ligga ett bra tag, gärna över natt, skrubba sen med en gammal tandborste.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
lonestar
Inlägg: 615
Blev medlem: 08 mar 2012, 06:36

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av lonestar »

På plastgubbar är bromsvätska klart överlägset. Gubbarna blir som nya. Själv har jag vätska i en stor glasburk. Man behöver ju inte slänga den efter varje gång.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av Elevatorlake »

DHettNeck skrev:Jag kör alltid T-RöD till allt. Låt det ligga ett bra tag, gärna över natt, skrubba sen med en gammal tandborste.
Har kört t-röd i några timmar och redan är så gott som all färg borta. T-röd is the shit! Tusen tack för tipset :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av Elevatorlake »

lonestar skrev:På plastgubbar är bromsvätska klart överlägset. Gubbarna blir som nya. Själv har jag vätska i en stor glasburk. Man behöver ju inte slänga den efter varje gång.
Splear det någon roll om man har 5 eller 5.1-vätska? De fräter väl packningar avsedda för den andra typen av vätska men det kanske bara är gummi de fräter, inte plast?

Allt jag vet är att har man ett system avsett för 5 ska man inte hälla i 5.1 och vice versa för då äts packningarna upp i systemet och det blir allmänt otrevligt.

Nu är väl inte t-röd världens roligaste ämne att ha hemma heller, framförallt inte när man har barn.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av fauh »

Elevatorlake skrev:
lonestar skrev:På plastgubbar är bromsvätska klart överlägset. Gubbarna blir som nya. Själv har jag vätska i en stor glasburk. Man behöver ju inte slänga den efter varje gång.
Splear det någon roll om man har 5 eller 5.1-vätska? De fräter väl packningar avsedda för den andra typen av vätska men det kanske bara är gummi de fräter, inte plast?

Allt jag vet är att har man ett system avsett för 5 ska man inte hälla i 5.1 och vice versa för då äts packningarna upp i systemet och det blir allmänt otrevligt.

Nu är väl inte t-röd världens roligaste ämne att ha hemma heller, framförallt inte när man har barn.
Och här gick jag och var fullt övertygad om att alla har både T-röd och WD-40 hemma! Tji fick jag.

Bra tips om T-röden föresten. Sitter och väntar på ett par Necron Destroyers som ska få ta sig ett dopp när de kommer hem :)

taogoli
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 mar 2010, 18:03
Ort: Norrköping

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av taogoli »

96% sprit tar bort färgen på plast figurer, låt det ligga en dag eller två och sedan ta en gammal tandborste och det går som en dans.

Sprit missbruk, javisst. Men vad gör man när man är lite nördig :roll:
När en människa har vanföreställningar kallas det för mental sjukdom.
När många människor har vanföreställningar kallas det för religion.

Varför slå ihjäl mygg med flugsmälla, när det finns 42 cm kanoner.

Mhorgul
Inlägg: 31
Blev medlem: 20 jul 2015, 22:49
Ort: Bålsta

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av Mhorgul »

Har inte hunnit testat själv men nagellacks borttagning ska fungera väldigt bra och fort.
Se bara till att den INTE innehåller Aceton.
CSM Night Lords 7000p + 3000p Khorne Daemonkin +2000p Adeptus Mechanicus

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av fauh »

Mhorgul skrev:Har inte hunnit testat själv men nagellacks borttagning ska fungera väldigt bra och fort.
Se bara till att den INTE innehåller Aceton.
Testade på en liten bit med ett nagelborttagnignsmedel som skulle vara utan aceton, skiten smälte ändå...

Såvida du inte har ett bra märke som du vet funkar så skulle jag undvika det eller använda på något som du inte bryr dig om tills du vet att det är safe.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ta bort färg från plast - Vad nu?

Inlägg av DHettNeck »

fauh skrev:
Mhorgul skrev:Har inte hunnit testat själv men nagellacks borttagning ska fungera väldigt bra och fort.
Se bara till att den INTE innehåller Aceton.
Testade på en liten bit med ett nagelborttagnignsmedel som skulle vara utan aceton, skiten smälte ändå...

Såvida du inte har ett bra märke som du vet funkar så skulle jag undvika det eller använda på något som du inte bryr dig om tills du vet att det är safe.
Det är för att nästan alla nagellacksborttagningsmedel innehåller andra ketoner än Aceton (med liknande kemiska egenskaper), varför dom nu "skryter" med att vara acetonfria har jag ingen aning om.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar