Edge highlighting fråga

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Edge highlighting fråga

Inlägg av Jesper77 »

Har inte hållit på allt för lång tid med målning. När jag startade med 40k så sa jag alltid att jag inte skulle måla utan köpa mina arméer färdiga. Jag började lite smått och nu har det verkligen fastnat på mig. Tycker det är extremt kul att måla. Dock tycker jag att just edge highligt är svårt att få snyggt med exakt lika tjocka linjer över allt. Jag har tittat en del på de saker som andra målat i sina respektive trådar för att lära mig mer. Men ibland ser det nästan omänskligt bra ut ;) Vilka tekniker använder folk? Är det något jag missar?

Jag själv använder lite färg på toppen av penseln och försöker använda "sidan" så mycket som det är möjligt när jag målar samt att jag låter det ta sin tid. Jag blir bättre och bättre på tekniken men undrar nu om det finns alternativ till att få detta snyggare och tunnare. Läste någonstans om att man kunde blanda en egen wash med basecoat färgen och på detta sätt få fram de där nästan "omänskligt" raka, tunna och fina linjerna. Är detta någon som folk använder sig av mycket? Hoppas ni förstår vad jag menar när jag beskriver.

Förstår att många här inne har hållit på i många år och tränat sig fram. Det är inte så att jag tror man lär sig detta över en natt utan är mer intresserad av om det finns metoder för att snygga till och förbättra sina edge higlights.

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Edge highlighting fråga

Inlägg av Grudge »

Jag har funnit att det absolut bästa tricket (förutom att ha bra, rena penslar och lagom utspädd färg) är att gå tillbaka med grundfärgen aningen utspädd med vatten och försiktigt jämna ut högdagrarna. På så sätt är det ingen katastrof om de inte är perfekta från början, det ser mindre ut som penseldrag, och man kan göra dem tunna om behov finns, eller blenda ihop färgerna lite för att få mjukare övergångar. Det krävs lite övning och bra, tunn konsistens på färgen, men det är inte superavancerat.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Edge highlighting fråga

Inlägg av NilssonHarHund »

Som grudge säger handlar det mycket om konsistens och mängd färg på penseln. Det ska inte gå att se utbuktningar av färg på penseln.

Det andra tipset är att lära sig hålla rätt vinkel på penselbladet. För stor vinkel så duttar man till små cirklar färg, för liten vinkel så målar man hela ytan istället för kanten.

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Edge highlighting fråga

Inlägg av MITTZ »

Som grudge säger, det är enklare att få till smala sträck om man målar först med highlighten o sen går tillbaka med färgen under o rättar till.

Själva använder jag nästan aldrig sidan på penseln. Tycker det blir för kladdigt. Använder penselspetsen mer traditionellt.

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: Edge highlighting fråga

Inlägg av Jesper77 »

Det enda jag egentligen kunde hitta som matcha det jag själv beskrev är denna artikeln och det verkar mest passa större saker.

http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/po ... 91653.page

Irriterande att jag inte hittar ursprungsposten jag läste :? men det kanske är så att jag missuppfattat det och att det hela handlar om att gå tillbaka med mer utspädd färg och rätta till.

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Edge highlighting fråga

Inlägg av Flygmaskin »

Jag använder mig extremt mycket av edge-highlights. Jag brukar späda färgen med rätt mycket vatten för att få rätt konsistens.
För att highlighten i sig inte skall kännas platt använder jag mig nästan alltid av två eller tre nyanser.
Tänk dig tex ett mörkrött knäskydd i en form som liknar ett "O"
Kl 9-3 drar jag en ljusare röd
Kl 10-2 en rosa
Kl 11-1 en vit
Hoppas att det går att förstå vad jag menar.
Människomat, till exempel spannmål.

Skriv svar