Penslar

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
wsgoldie
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 feb 2013, 18:04

Penslar

Inlägg av wsgoldie »

Hej.

Ska efter ett längre uppehåll börja måla igen.
Och då mina penslar jag har idag är ganska slitna tänkte jag unna mig ett gäng nya penslar.

Så min fråga är då, vad är forumets erfarenhet gällande Gw's nya penslar?
Har nästan enbart använt deras äldre penslar. Och varit nöjd.

Får man det man betalar för eller bör jag se mig om efter ett annat fabrikat?

/ Wictor

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Penslar

Inlägg av Katarsis »

Jag tycker att de senaste penslarna har vart bra. Jag har bara testat de i 50-60kr-klassen och tycker att de är ganska prisvärda. De för mer än 100kr har jag inte testat, men där tycker jag att borde gå att hitta billigare.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

wsgoldie
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 feb 2013, 18:04

Re: Penslar

Inlägg av wsgoldie »

Funderar på de där nya penselpaketet för 370kr känns spontant helt ok. Men jag har ingen aning :/

Tips på andra penslar mottages gärna!

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Penslar

Inlägg av Grudge »

Jag kom tillbaka till hobbyn efter ett längre uppehåll för typ ett och ett halvt år sedan. Då köpte jag några nya GW-penslar, och även om själva borsten är ok så gillar jag inte tjockleken och den matta ytan på skaften på de "nya" penslarna. Jag har fortfarande kvar några av de gamla röda, och de ligger bättre i min hand. Men det är nog en smaksak, och upplevs olika av alla.

Sedan tänkte jag att jag skulle testa riktiga premium penslar, så jag köpte ett gäng Pure Kolinsky Sable från Rosemary & Co, mest för att testa om det var någon skillnad. Efter att ha målat lite med dem så är min känsla att de är lite mindre "förlåtande" än GWs - färgen torkar snabbare och de håller inte lika mycket färg - men de är verkligen knivskarpa och de håller formen perfekt än så länge. Jag köpte storlek 0 för "vanlig" målning, 3/0 för highlighting och detaljer, och 2 för washing och målning av större ytor. Jag är väldigt nöjd, och jag tror inte att jag kommer att köpa några fler GW penslar i framtiden.

wsgoldie
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 feb 2013, 18:04

Re: Penslar

Inlägg av wsgoldie »

Tack för input! Har hört gott om dom penslarna förut!
Kanske inte är en dum idé att faktiskt testa något nytt.
Ska kolla runt lite och kolla priser.

Gärna fler åsikter! :D

Skickat från min E6853 via Tapatalk

wsgoldie
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 feb 2013, 18:04

Re: Penslar

Inlägg av wsgoldie »

Grudge skrev:Jag kom tillbaka till hobbyn efter ett längre uppehåll för typ ett och ett halvt år sedan. Då köpte jag några nya GW-penslar, och även om själva borsten är ok så gillar jag inte tjockleken och den matta ytan på skaften på de "nya" penslarna. Jag har fortfarande kvar några av de gamla röda, och de ligger bättre i min hand. Men det är nog en smaksak, och upplevs olika av alla.

Sedan tänkte jag att jag skulle testa riktiga premium penslar, så jag köpte ett gäng Pure Kolinsky Sable från Rosemary & Co, mest för att testa om det var någon skillnad. Efter att ha målat lite med dem så är min känsla att de är lite mindre "förlåtande" än GWs - färgen torkar snabbare och de håller inte lika mycket färg - men de är verkligen knivskarpa och de håller formen perfekt än så länge. Jag köpte storlek 0 för "vanlig" målning, 3/0 för highlighting och detaljer, och 2 för washing och målning av större ytor. Jag är väldigt nöjd, och jag tror inte att jag kommer att köpa några fler GW penslar i framtiden.
Vet du någon svensk återförsäljare som är bra? Vill inte vänta allt för länge på nya penslar om jag väl ska beställa några :)

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Penslar

Inlägg av Grudge »

Jag beställde på nätet, det gick väldigt snabbt. Jag beställde en fredag, och på tisdagen eller onsdagen (minns inte riktigt) hade jag dem i brevlådan. Vet ej om de har några återförsäljare i Sverige.

wsgoldie
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 feb 2013, 18:04

Re: Penslar

Inlägg av wsgoldie »

Ok tack :)

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Penslar

Inlägg av Röde »

Kolinsky är bra. Kolla konstnärsmaterialbutiker snarare än Hobbyåterförsäljare.

Jag tycker GWS penslar suger. I synnerhet deras drybrushpenslar och deras medium. De fäller ur och man får pilla bort borst från modellerna. Jag använder och rekommenderar Dekorimas vanliga nylonpenslar.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

wsgoldie
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 feb 2013, 18:04

Re: Penslar

Inlägg av wsgoldie »

Tack! Kollar upp det med!

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Skriv svar