Första figuren vart sådär

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Hammerbane
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 mar 2016, 00:11

Första figuren vart sådär

Inlägg av Hammerbane »

Hej alla!
Första inlägget här; vart rekommenderad av en av herrarna på Fantasia i Uppsala.

Försökte mig på att måla en av cultisterna från Dark Vengeance i ett Slaanesh-stuk.
Färgspektrumet vart helt fel, och med min darriga hand så vart det bara sådär bra. Pricken över I:t vart den lite svettiga, kritvita huden då jag hade missuppfattat hur färgen skulle appliceras.
Hur som helst så planerar jag att kasta på lite aceton/primer och börja om, men innan dess så skulle jag uppskatta lite kritik. Redan nu vet jag att helbrun läderrock inte passar en följare av Slaanesh, så det ska jag lösa med lite nya färgburkar imorgon.

Ber om ursäkt för det taskiga ljuset, men jag har kastat på lite wash och drybrush.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Första figuren vart sådär

Inlägg av Serpent »

Först och främst: första figuren blir alltid "sådär". Det där är en figur ganska högt upp i "sådär"-spektrat... Färgerna är ju på rätt ställen!

Om du ska tvätta den ska du inte använda aceton, det smälter plastfigurer och gör om honom till en pöl på marken. Eller en Nurglekultist om han har tur och överlever. Lägg modellen i grönsåpa några dagar och borsta sedan den med en för ändamålet inköpt tandborste.

Vill du utvecklas som målare så är det här ett jättebra ställe, du kan surfa runt och se hur andra målar och hur trådar på målarbloggsidan utvecklas från "hur i helvete ska jag göra det här?" till "Kaboom - färdigmålat i Best Painted-nivå". Det som krävs är viljan att bli bättre och viljan att lägga tid på att bli bättre.

Om vi ska ta din modell som exempel så skulle två saker göra den bättre på en gång: variation i färger och utspädda färger. (Sen ser det ut som om den hade mått bra av att ha rensats på gjutlinjer också, men det är på monteringsstadiet, så vi hoppar det just nu.)

Variation: både jacka, byxor och stövlar på modellen ser mörkbruna ut. Testa att måla byxorna i en annan färg, eller en annan nyans. Redan där ser det snyggare ut. Vill du får en snyggare huva på honom så lägg ett ljusare lager lila och följ upp med en wash.

Utspädda färger: spä med vatten, se till att penseln alltid är fuktad om du ska måla (om det inte är drybrush, då). Huden i det här fallet ser lite tjock ut, och hud i allmänhet kan vara svårt att få snygg om du jobbar från en svart undercoat. Lägg en Base av Ratskin Flesh, täck sedan den med en ljusare nyans och lägg en Reikland Fleshshade ovanpå. Ja, det blir hyfsat mörkt, men utifrån det kan du sedan torrborsta eller highlighta med den ljusare hudfärgen igen för att plocka fram detaljerna.

Jag hoppas att du har nytta av tipsen. Jag tycker att det ser lovande ut!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Hammerbane
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 mar 2016, 00:11

Re: Första figuren vart sådär

Inlägg av Hammerbane »

Tack så hemskt mycket, Serpent! Tog till mig en hel del av dina tips och började om på en ny karaktär. WIP-tråd följer ganska snart.

Edit: Bloggtråden är uppe! Följ mina tramp i klaveret här: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=15276

dooxy
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 feb 2016, 07:08

Re: Första figuren vart sådär

Inlägg av dooxy »

Jag börja själv måla igen efter 15år(30nu) och jag är inte häller bra men jag kan säga en sak till dig direkt! tunna ut färgen mer!
jag målar just nu Skitarii som har massor av metallfärg och försökte tunna ut med vatten och det går okay men vill du få en fin tunn färg köp vallejo-thinner-medium-akryl-60-ml http://www.hobbyland.se/vallejo-thinner ... ml/12346-0 shit va bra det blev!

Mycket lättare att måla till och med små saker som ögon!

hoppas det kanske hjälper! :)

Skriv svar