Ta bort gjutskägg

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Ta bort gjutskägg

Inlägg av frigobben »

Just nu tycker jag detta är den överlägset tråkigaste delen av hobbyn och tänkte höra om det finns några knep som gör det snabbare och/eller roligare. Det kan vara allt ifrån bra verktyg till att hitta någon att betala för att göra jobbet åt en. :) Alla idéer är välkomna.

I nuläget brukar jag skrapa med hobbykniv och även lite med hjälp av nageln, t ex vi plasmavapen och liknande.

Det känns som jag sitter och rensar i en evighet bara för att få limma ihop grejerna och jag är just nu lite för otålig och vill gärna se framsteg snabbare än så. Det är just om man köpt på sig ett par tre lådor och snabbt vill få ihop något som det känns värst.

Twinkle
Inlägg: 205
Blev medlem: 29 dec 2015, 13:25
Ort: Göteborg

Re: Ta bort gjutskägg

Inlägg av Twinkle »

Det är tråkigt och det tar tid. Tror inte att det finns något som kan göras åt det.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Ta bort gjutskägg

Inlägg av Elevatorlake »

Enda tipset jag kan lämna är att köpa nyare kit, jag tycker det är betydligt bättre på gws nyare kit än på många av de gamla. De har väl blivit bättre på att göra formarna än de var tidigare helt enkelt. Jag jämförde t.ex. nya devastators med de gamla och där tycker jag det var stor skillnad i hur mycket gjutskägg det var.

Och håll dig ifrån allt som har med forgeworld att göra :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Ta bort gjutskägg

Inlägg av frigobben »

Tack för kommentarerna. Verkar inte finnas någon "silver bullet" med andra ord.

Kanske att man kan finna lite tröst i att åtminstone ingen annan har det roligare. :)

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Ta bort gjutskägg

Inlägg av Flogger »

Ett tips är att låta gjutskägg sitta kvar, det blir bara mer detaljer när drybrush eller wash-stadiet kommer på :D
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Ta bort gjutskägg

Inlägg av Ismeno »

Flogger skrev:Ett tips är att låta gjutskägg sitta kvar, det blir bara mer detaljer när drybrush eller wash-stadiet kommer på :D
Om du med "detaljer" menar; "det ser ut som skräp" kan en ju göra så. ;)
Finns ingen enkel väg. Vass hobbykniv, bra filar och tålamod. Det är det hela.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Ta bort gjutskägg

Inlägg av Halvar »

På tal om bra filar, någon som har tips. Har en gammal GW som är helt underbar men jag skulle vilja ha en till jobbet också men hittar bara kass skit som repar modellen.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Ta bort gjutskägg

Inlägg av Serpent »

Jag köpte ett filset för typ 19 år sedan på...var det Clas Ohlson? Det är helt underbart att jobba med. Om de har samma nivå nu vete tusan.

Själv använder jag smal brytbladskniv för skrapning av gjutskägg. Funkar bra för mig.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Ta bort gjutskägg

Inlägg av Ismeno »

Halvar skrev:På tal om bra filar, någon som har tips. Har en gammal GW som är helt underbar men jag skulle vilja ha en till jobbet också men hittar bara kass skit som repar modellen.
Köper mina på Kicks.
(Smyger runt bland småflickorna och försöker undvika polisiära insatser ifall kunderna tror att en skäggig pedofil trålar köpcentret.)
Mjuka nagelfilar alltså. Finns en massa olika ytor att välja på. Billigt och effektivt. Metallfilar skulle jag aldrig använda annat än på metall.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Ta bort gjutskägg

Inlägg av Halvar »

Ismeno skrev:
Halvar skrev:På tal om bra filar, någon som har tips. Har en gammal GW som är helt underbar men jag skulle vilja ha en till jobbet också men hittar bara kass skit som repar modellen.
Köper mina på Kicks.
(Smyger runt bland småflickorna och försöker undvika polisiära insatser ifall kunderna tror att en skäggig pedofil trålar köpcentret.)
Mjuka nagelfilar alltså. Finns en massa olika ytor att välja på. Billigt och effektivt. Metallfilar skulle jag aldrig använda annat än på metall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
är inte de lite breda? om det är samma som jag tänker på då.
jag har aldrig haft problem med min gamla GW fil som jag kanske köpte runt sekelskiftet men allt annat är bara skräp som jag testat. får väl kika då, tack för tipset.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar