Ta bort färg med ultraljudstvätt

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Lottomannen »

Det låter ungefär som det jag började med. Tyvärr blev jag aldrig riktigt nöjd med djupet i färgen, även med wash på så kändes den platt.

Just nu experimenterar jag med Vallejos Model Color-gula och Cassandora Yellow-wash från GW. Det blir sådär, men den gula i grund är lite "fesen". Tänkte att jag skall testa med deras Game Color, kanske är bättre lyster i den gula.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Asphyxate »

Någon med en tvätt som har lust att lägga upp lite bildresultat?

Funderar på att ta bort färgen från mina sista marines och tanks men vet inte om jag orkar kontra att köpa nya. Orkar garanterat inte borsta av färgen iaf.

Får en Land Raider plats i en ultraljudstvätt?

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Pipkin »

http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 67&t=14355

Här finns bilder från när jag tvättade den uråldriga Land raidern.

Ett nytt raider hull får plats i den tvätten jag har om man tar bort sponorerna.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Asphyxate »

Pipkin skrev:http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 67&t=14355

Här finns bilder från när jag tvättade den uråldriga Land raidern.

Ett nytt raider hull får plats i den tvätten jag har om man tar bort sponorerna.
Schysst, måste du fortfarande stå och borsta bort färg som med annat när du kör ultraljud? Tyckte jag läste indikationer på det i din tråd?

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Pipkin »

Det beror helt på hur mycket färg det är på modellen.

Jag körde ett gäng Centurions åt en polare för ett tag sedan, dessa var bara sprayade vitt, och då försvann nästan all färg bara av själva tvätten, medans Raidern i tråden ovan då hade våldsamt mycket färg på sig krävde desto mer borstande och petande mellan tvättarna.

En "normal" målad modell brukar det räcka med att köra en eller två gånger på 15 minuters program i t-röd, efter första programet så borstar man försiktigt med en tandborste där modellen har veck och vinklar som fångar färg, så brukar allt försvinna. (Det kan man också se i min Raider tråd, att allt försvann inte ens på dom stora fina släta ytorna)

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Keibo »

Före och efter-bild på en plast och metallfigur jag testade köra 15 min i t-röd i ultraljudstvätten. Använde en tandborste för att få loss färgen som sätt kvar efteråt (tog 10 sekunder, max!)

Bild

Bild

Skriv svar