Ta bort färg med ultraljudstvätt

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Lottomannen »

Någon som har provat en ultraljudstvätt för att ta bort färg från plastmodeller? Vanligt infanteri dvs. Jag har lite Sternguard som är grundade med Army Painters Daemonic Yellow sprejfärg, och den sitter som berget. Har testat både såpa i en vecka och t-röd över natten (vågade inte längre, var rädd att modellerna skulle ta stryk) och inget verkar bita speciellt bra. Får bara bort lite på upphöjda ytor när jag skrubbar.

Vet att ämnet har varit uppe lite innan, men vill gärna dubbelkolla innan jag testar.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K


naturalselect
Inlägg: 42
Blev medlem: 02 sep 2015, 11:06

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av naturalselect »

ja det gör det!! men man får skrubba lite. tänk på att vattnet kan bli ganska varmt efter en stund bara så du inte förstör små detaljer o så!! :)

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Lottomannen »

Har ni testat att köra något annat än vatten? Såpa lär väl vara en dålig idé (bubblor!) men T-röd?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Pipkin »

Jag finns på samma ort, med en ordentlig ultraljudstvätt. Hojta till om du vill ha något tvättat :)

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Lottomannen »

Gött Gustav, det gör jag gärna! Om inte annat så för att testa lite. Har egentligen inget emot att skaffa en egen tvätt, men vet i sjutton var jag skall ställa den. Frun är väldigt flexibel när det gäller mina nördiga hobbies, men en ultraljudstvätt i vardagsrummet är nog lite i överkant ^^
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Gonka Koff »

Lottomannen skrev:Har ni testat att köra något annat än vatten? Såpa lär väl vara en dålig idé (bubblor!) men T-röd?
Jag skulle undersöka riskerna rätt noga innan jag fyllde en ultraljudstvätt med T-röd. 'Just saying... En spontan gissning är att det kan gå riktigt åt helvete =)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Katarsis »

Jag vet att Robert 'Kickern/Wild and Crazy' Gustafssonhar kört med t-röd i sin med framgång. Det var tydligen inte så lyckat att köra den i ett stängt badrum om man dessutom hade planer på att överleva.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Elevatorlake »

Katarsis skrev:Jag vet att Robert 'Kickern/Wild and Crazy' Gustafssonhar kört med t-röd i sin med framgång. Det var tydligen inte så lyckat att köra den i ett stängt badrum om man dessutom hade planer på att överleva.
Jag vill inte vara sån men har man överlevnadsplaner ska man väl sällan stänga in sig i ett rum med tröd utan lock? :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Ta bort färg med ultraljudstvätt

Inlägg av Lottomannen »

Blir vattnet så varm att man riskerar modellskador så finns ju risken att T-röden antänds . Och det är ett dåligt scenario.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar