Hjälp med Drop Pod.

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
deakraft
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 nov 2016, 23:04
Ort: Hjo

Hjälp med Drop Pod.

Inlägg av deakraft »

Byggde idag ihop mitt första 40K bygge på ca 20år. Den blev en drop pod.

Allt gick bra, smidigt, snabbt. Nu när jag är klar med allt. Så kan jag inte stänga alla dörrar. En bara åker upp hela tiden.
(Finns redan denna tråd på forumet ber jag om ursäkt)

Har nån något tips på vad man kan göra? Jag vill inte limma fast dörrarna för jag vill göra den så snygg som möjligt(Space Wolves tema)

Borr och magneter har jag hört om, men jag som redan ser dåligt skulle bara bli irriterad på en magnet på 1/3 m.m.

Tack på förhand, och tack till er alla som har välkomnat mig så otroligt(Cred till Nurgle, Land_Raider m.m)

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Hjälp med Drop Pod.

Inlägg av John_F »

En fullösning som jag brukar använda är att färga en bit häftmassa svart, och sen bara trycka fast skiten...

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Hjälp med Drop Pod.

Inlägg av Ancalagon »

Det beror med största sannolikhet på att det är någon skarv/mold line kvar någonstans efter monteringen. Stäng luckan försiktigt och kolla var det tar emot, och fila bort det som är i vägen. Då borde den lättare glida på plats och hållas sig där :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Hjälp med Drop Pod.

Inlägg av Nurgle »

Vad dem sa :) Plus att jag hade samma problem som Ankan beskriver. I mitt fall var det nedre "hörnen" när dörren är stängd som tog i. Alltid. Så slutade med att jag filade ner dem innan jag byggde ihop dem efter ett par gånger.

genocidest
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 apr 2014, 18:39

Re: Hjälp med Drop Pod.

Inlägg av genocidest »

Prövat detta? https://m.youtube.com/watch?v=zBs-ZDG-asM
Magin börjar på 10:50. Var en riktig ögonöppnare för mig, magnetiserade alltid innan men nu så tycker jag inte ens det behövs, stänger man bara dörrarna på det sättet så håller dom sig stängda.

Användarvisningsbild
deakraft
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 nov 2016, 23:04
Ort: Hjo

Re: Hjälp med Drop Pod.

Inlägg av deakraft »

Som vanligt förundras jag över hur trevliga alla är här, tusen tack för alla svar. Det får bli att inhandla en miniatyr fil.

Tack för länken till youtube. Det gjorde skillnad. Men skulle nog ha gjort det när innan superlimmet torkat. :)

Vad kan ni rekommendera för verktyg när det gäller att fila ta bort moldlines etc? Jag vill ju att allt ska bli perfekt. Är det Citadels egna som gäller? Eller finns det ett billigare alternativ?

Tack igen.

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med Drop Pod.

Inlägg av Iambroborn »

Bara att ta modellkniven 90grader mot ytan och dra i sidleds såman får lite rakhyveleffekt av det hela :)

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Hjälp med Drop Pod.

Inlägg av leidstedt »

Jag kan rekommendera citadel skrapan. Jag har skurit mig med rakblad några gånger men senast blev det djupt. Så nu har jag säkrat upp för mig själv.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Hjälp med Drop Pod.

Inlägg av Lottomannen »

Jag använder ett bra skalpellskaft med silikonskyddat handtag och utbytbara blad. Skaftet kostar någon hundring men varar för evigt, bladen är skitbilliga, typ 50 spänn för 10st. De är kanon till att skrapa mouldlines (och mycket annat). Jag körde med fil ganska länge för jag trodde att det skulle vara bättre, men icke.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Hjälp med Drop Pod.

Inlägg av Ismeno »

Här är en del av min arsenal. Hobbykniv, mouldlineskrapa och diverse filar. Alla bra till olika saker. En viktig detalj är en bra hobbytång som klipper jämnt och rakt, sparar mycket tid vid senare moment.

GW säljer väl allt sådant här, annars kan jag rekommendera Ministuff och/eller Super-hobby på nätet. Good luck!
Bild

Skriv svar