Terrängbygge, airbrush och plaströr

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Terrängbygge, airbrush och plaströr

Inlägg av MITTZ »

Håller som bäst på att bygga city-terräng modell större i xps och eftersom det inte går att sprutamåla med vanliga sprejburkar tänkte jag köpa en airbrush med nål någonstans runt 1mm. Har en mindre kompressor som begränsar luftflödet till max 180 liter/min.
Någon som har några tips på någon bra spruta? Tänkte inte köpa på mig nån proffsspruta för jag vet inte hur mkt den kommer användas när terrängen e klar.

Vart köper man bäst och billigast sådana där vita plaströr som folk använder i sina byggen här o där?

Stanich
Inlägg: 147
Blev medlem: 09 sep 2013, 13:13
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Terrängbygge, airbrush och plaströr

Inlägg av Stanich »

Tjena,

Plaströr har du på all de stora byggvaruhusen och vill du ha en billig airbrush som gör jobbet, köp biltemas Airbrush. Den duger fint. Jag brukar använda den framför min dyrare ibland =)

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Terrängbygge, airbrush och plaströr

Inlägg av MITTZ »

Jag e ute efter plaströr i lite olika dimensioner ner till ganska små. Tror inte det finns i bygghandeln.

Har redan en biltemas airbrush. Men eftersom mina terrängbitar är rätt stora o jag tänkte nog använda billigare färg, kände jag att det var dags att köpa lite grövre utrustning. Kanske jag som använde fel benämning? Kanske kallas färgspruta när det kommer t väggar o bilar etc.
Jula, bt, clas ohlsson har alla färgsprutor med nålar i 1,3-1,5mm storleken men de kräver lite mer luftflöde än va min kompressor klarar. Dessutom verkar det som att de sprutorna har en sprutbredd på ca 20cm vilket kanske blir lite mycket? Eller nån som vet/tror annorlunda?
Därför tror jag att en spruta med ca 1mm nål hade varit lagom för mitt projekt.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Terrängbygge, airbrush och plaströr

Inlägg av Elevatorlake »

Det är säkert plasticardrör du menar. Evergreen är väl det vanligast förekommande märket, finns i många hobbybutiker men även online naturligtvis.

De har massor med olika grejer i plasticard, t.ex. I-bjälkar, olika typer av tak, trottoarer etc. De är guld för stadsterrängbyggare men det blir lätt dyrt också :)

http://www.evergreenscalemodels.com
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar