Airbrushproblem

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Elevatorlake »

MITTZ skrev:tack igen!
jag sitter och läser och letar efter retarders nu...

Någon som vet om någon är bättre eller sämre än någon annan?
Måste retarders vara specifikt för airbrushing eller fungerar "vanliga" retarders lika bra att blåsa?
Hittar en del forumdiskussioner om att retarders är en gel som är svår att blanda, stämmer det för alla?
Kör du vallejos färger kan du ju alltid börja med att kolla deras grejer, de har rätt mycket för airbrush förutom själva färgerna.

Jag tror att deras flow improver är en retarder.


http://www.acrylicosvallejo.com/en_US/m ... products/3

Deras egen beskrivning av texten
Medium designed to improve the flow and delay the drying of paint on the needle while airbrushing. It is recommended to ad 1-2 drops of Flow Improver to 10 drops of paint in the cup of the airbrush.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Airbrushproblem

Inlägg av MITTZ »

Hmmm...läste inte så noga på produkterna.

Jag hittade den här texten häromdagen o deras recept blir ju lite konstigt om flow improver o retarder är samma sak.

https://www.cybermodeler.com/tips/thinner.shtml

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Elevatorlake »

För vallejo verkar retarder vara för penselfärger och flow improver för airbrushfärger.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Airbrushproblem

Inlägg av MITTZ »

Har kollat runt lite på olika flow aids/improvers/enhancers och retarders o de verkar båda förlänga torktiden på färgen. Improvers sabbar utöver det ytspänningen så att penseldrag etc inte syns lika mkt.

Ska blanda en batch m thinner enl länken så får vi se, det kanske löser mitt problem. Annars får jag väl testa med mer retarder i färgen också.

Skriv svar