Airbrushproblem

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Airbrushproblem

Inlägg av MITTZ »

Jag har problem med min spruta.
En H&S evolution (men hade samma problem med min tidigare BT)

Jag har ca 1bar tryck på kompressorn, tunnat färgen till vad jag tror är rätt konsistens. Skruvar in skruven i bakänden på sprutan, den som sätter maxnivån på blåset. O börjar måla tunna fina linjer som inte skvätter. Efter kanske 30-60 sekunder slutar det komma färg helt. Man kan få igång den igen några ggr men säg att jag får effektivt måla ca 3-5 min innan jag måste skruva ut bakskruven för att blåsa på ordentligt med färg på nåt papper o sen ställa in skruven igen o börja om. Dessutom upplever jag att målningstiden blir kortare för varje cykel.

Jag har testat följande:
- Topsa nålspetsen med cleanex mot dry tip (funkar ibland)
- höja trycket, blir mest spiders av det
- tunna färgen, mer spider
- superlube, ingen effekt

Den är rengjord supernoga flera ggr så det borde inte vara det heller.

Kör med vallejos air färger.

Någon som har några förslag på vad jag kan göra för fel?

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Ancalagon »

Det bästa är väl egentligen att plocka isär alla delarna, och lägga munstycket och frontdelarna i airbrush cleaner en ordentlig stund, för att sedan rengöra riktigt ordentligt. Lys genom munstycket så du ser att verkligen allt är borta.

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Airbrushproblem

Inlägg av MITTZ »

Jag hade den liggande i sånt en vecka över jul. Sedan gjorde jag rent den igen med borstar o sån där nål man gör rent insidan av mässingsmunstycket.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Ancalagon »

Har du testat att blanda i flow improver och/eller drying retarder i färgen? eller blåst igenom en längre stund med t.ex airbrush cleaner. Jag är verkligen ingen expert men det låter ju som att färgen hinner torka under tiden du kör på.

Det kan vara kompressorn som blir för varm, så luften från den värms för mycket. Vad har du för kompressor?

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Elevatorlake »

Vad har du för storlek på nålen/munstycket? Jag har en H&S evolution också och med 0,4 funkar det bra men med 0,25 och 0,15 tror jag det är som jag har också så trilskas den lite, framförallt med vallejos färger. Har för mig att jag läst någonstans att de har större pigment eller något sådant som kan ställa till det lite och att just H&S är rätt känsliga för det.

Sedan får man ju blåsa ur den med jämna mellanrum medan man målar. Efter lite sprayande brukar min trilskas lite, då riktar jag den åt sidan och öppnar på fullt för att blåsa ur lite och sedan brukar den funka bra igen. Framförallt omkag målar detaljer och kör med ganska lite färg så är det som att det torkar snabbare i den och jag får blåsa ur den lite oftare.

Nu har du ju redan gjort det min har varit väldigt känslig för rengöring. Gör man inte rena munstycket supernoga med piprensare eller dylikt börjar den trilskas direkt.

Edit: sorry, kom precis på att det är ju en infinity jag har...
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Airbrushproblem

Inlägg av MITTZ »

Oj, ledsen om jag lät grumpy i mitt svar till dig innan ancalagon. Inte min mening.
E väldigt tacksam för både dina o elevatorlakes svar.

Nu har jag lagt den i blöt i rengöring igen o gjort rent den. Putsar innan jag kör igång nästa gång oxå.

@elevatorlake: ok, kanske e jag som e för kräsen med airbrush generellt då. Tycker bara att det är grymt irriterande att så ofta behöva avbryta. Rätt ofta funkar det att trycka avtryckaren i botten ett par ggr. Alltså utan att ha ökat på flödet med bakskruven.
Jag har problem med både 0,4 nålen o 0,2 nålen.

Retarder kanske skulle kunna va nåt att prova.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Ismeno »

VMA färgerna har, som Elevator nämnde, stora pigment och kloggar fort igen en AB om man inte har retarder i.
Sedan är det en AB med alla för och nackdelar.
Man måste torka av nålen med jämna mellanrum och blåsa ur den ibland som nämnts ovan. Oavsett hur bra färg man har. Testa Tamiya med deras förtunning och rengöring annars?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Ancalagon »

MITTZ skrev:Oj, ledsen om jag lät grumpy i mitt svar till dig innan ancalagon. Inte min mening.
E väldigt tacksam för både dina o elevatorlakes svar.
Oj, jag tog det inte alls så, så no worries :)

Enklast för dig är nog att googla på just din airbrush efter vad andra upplevt som problematiskt. Jag har en Iwata High performance c+ med 0,3 nål så mina erfarenheter är ju kanske inte direkt applicerbara på den spruta du har, även om viss problematik delas av många sprutor.

Jag googlade på problematik på min iaf, och läste att kompressorn kan vara boven, om luften ut i sprutan blir för varm snabbt, så värmer den ju och torkar färgen. Antingen köra kortare sessioner, byta kompressor, eller testa drying retarder var tipsen då.

Har du kollat igenom stora Airbrush Guiden här på forumet? Där finns det säkert en massa fler matnyttiga tips!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Elevatorlake »

Jag har provat både drying retarder och flow improver med min utan att märka någon större skillnad men det kanske är läge att prova det igen.

Jag brukar också ligga lite över dig i tryck, brukar köra 15-20psi men ska du göra riktigt finlirande kan det ju vara bra med lite lägre tryck.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Airbrushproblem

Inlägg av MITTZ »

tack igen!
jag sitter och läser och letar efter retarders nu...

Någon som vet om någon är bättre eller sämre än någon annan?
Måste retarders vara specifikt för airbrushing eller fungerar "vanliga" retarders lika bra att blåsa?
Hittar en del forumdiskussioner om att retarders är en gel som är svår att blanda, stämmer det för alla?

Skriv svar