GW färg till dropper bottles

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

GW färg till dropper bottles

Inlägg av Knaperstekt »

Jag har en fråga vad folk använt för att späda ut sin färg när de bytt till dropper bottles.
Jag har använt Lahmian Medium till 10 burkar och so far so good. Dock blir det ju lite dyrt i längden. Jag tycker även färgen torkar mycket snabbare på vanlig palett. Jag kommer köra med min våtpalett för detta.

Men frågan är hur det egentligen funkar med vatten som är något billigare än Lahmian. Eller finns det något annat bra för att få färgen flytande ;)
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: GW färg till dropper bottles

Inlägg av Ancalagon »

Vatten funkar bra i de flesta fall tycker jag. Lahmian Medium tycker jag också om. Dock blir det dyrt i längden. Gå till en kostnärsbutik och köp clear medium till akrylfärger. Kostar en spottstyver i jämförelse och går att köpa i betydligt större mängd ;)

Var dock försiktig för det finns akrylmedium som är liksom "mjölkig" i färgen, dvs lite vit, den påverkar såklart färgen du blandar den med. Så välj en som är helt genomskinlig :)

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: GW färg till dropper bottles

Inlägg av Knaperstekt »

Oj bra tips där!

Jag har Vallejos thinner som är lite mjölkig så jag förstår vad du menar där.
En snabb sökning hos lokala konsthandlarn har en massa medium. Gloss, medium, glaze, massa olika märken osv.. . Nog lättare att kolla på plats, och få hjälp att hitta rätt :)
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: GW färg till dropper bottles

Inlägg av Iambroborn »

Menar du att ha i själva burken eller medium + färg på paletten?

Personligen så tycker jag inte att medium behövs i själva burken om du inte tänkt köra det som en AB-färg. Känner att man vill ha själva grundegenskapen av färgen i burken så att man på paletten kan tillsätta medium, retarder etc för att få fler valmöligheter att anpassa sig efter hur/vad man vill måla :)

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: GW färg till dropper bottles

Inlägg av Knaperstekt »

Jag håller på att flytta GW-färg till dropper bottles, liknande Vallejos. GW's färg är liksom på tok för tjock att få ur dropper bottles. :)
Jag är trött på att locken slår igen medans jag skopar ut färg, och tenderar då också att öppna locken för mycket och det rinner ut på baksidan.
Det och dels för att det blir lite lättare för min son att plocka åt sig färg :)
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: GW färg till dropper bottles

Inlägg av Lottomannen »

Jag har gjort precis som du, och jag blandade ut mina färger med Flow Enhancer från Daler - Rowney. Doserar det med en sådan där liten spruta man ger små barn medicin med.
Men använder även Vallejos Thinner Medium direkt på paletten. Mest en prisfråga.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: GW färg till dropper bottles

Inlägg av Knaperstekt »

Bra tips.
Daler-Rowney finns hos min närmsta konstnärsbutik, men de verkar inte ha just den produkten.

Jag inser att det här var något större än jag tänkt mig. :) Så många typer av medium!
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Gurky
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jan 2014, 07:56

Re: GW färg till dropper bottles

Inlägg av Gurky »

Nej medium som är mjölkaktigt ändrar inte tonen på färgen när den väl har torkat.

Skriv svar