Bra benvit?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Bjoernvald
Inlägg: 32
Blev medlem: 06 feb 2017, 17:53

Bra benvit?

Inlägg av Bjoernvald »

Sitter och tittar på mina Dark Eldar och överväger en kaxig benvit del på dem, någon som har tips? Kör pensel om det spelar någon roll!
Ha det gott!

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Bra benvit?

Inlägg av frigobben »

Alla har väl sina olika recept, så jag kan ge mitt för att göra döskallar, som åtminstone känns väldigt enkelt och ger i mina ögon ett tillfredställande resultat. Tyvärr har jag ingen bild att visa.

Först brukar jag måla hela skallen i en ganska ljus off-white, lite a la Screaming Skull, men kanske ännu lite vitare. Den skall i princip vara så ljus som ljusaste partiet skall vara och lite vitare ändå.

Nästa steg är att washa allt med Army Painter Soft Tone, som är ungefär som en blandning av sepia och brun wash (seraphim sepia och agrax earthshade). På de ljusa partiet (toppen av skallen i det fallet) brukar jag trycka ett torrt finger, medan washen är blöt. Det tar bort det mesta av washen, men skapar ändå lite av en naturlig ojämnhet i färgen. Man kan få trycka några gånger ibland så att färgen lägger sig som man tänkt sig.

Som nästa steg kan man selektivt köra lite Army Painter Strong Tone (agrax earthshade) i de mörkaste partierna för att skapa ytterligare kontrast.

Ganska enkelt IMO, men med hyggligt realistiskt resultat (man ser inga penseldrag, vilket är den look jag ofta brukar landa i).

Lycka till med experimenterandet!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Bra benvit?

Inlägg av Röde »

Flayed one flesh med strong tone på och sen en nedvattnad vit... Funkar fint.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar