Hjälp - Färg-strippning

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
torschan
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 jun 2017, 07:31

Hjälp - Färg-strippning

Inlägg av torschan »

Hej,

min första tråd på forumet, och självklart är det en "hej kom o hjälp mig" - tråd.
Jag har lyckats göra ett fint kap på ett gäng necrons nu i helgen. Vissa är målade men jag tänker strippa alla färg och köra på ett eget färgschema.

Min fråga är då, vad har ni för husmorsknep för att få bort färg? Behöver man anpassa sin metod utifrån om det är plast eller resin/finecast?
Det sista jag vill göra är att skada modellerna, därav står jag här med hatten i handen.

Tacksam för tips!

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Hjälp - Färg-strippning

Inlägg av Nurgle »

Kul - välkommen :) Det finns en hel del skrivet för inte så länge sedan om du söker i forumet.

T-sprit, bromsvätska, ultraljudstvätt är väl några av knepen.

T-sprit över natten och tandborste är mitt personliga knep.
T-sprit gör inget med vanlig plast men mjukar upp resin men den härdar igen inom en vecka med lite vattenbad.

torschan
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 jun 2017, 07:31

Re: Hjälp - Färg-strippning

Inlägg av torschan »

Jag som tyckte mig duktig och kollade innan jag postade.
Jag får kolla nogrannare nästa gång :)

Tack för tipset, t-rödsbad låter smidigt!

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: Hjälp - Färg-strippning

Inlägg av Betancore »

Rekommenderar bromsvätska, finns på biltema för 80:-
Se följande LÄNK för hur du kan använda bromsvätska, men var noga med att få bort ALL bromsvätska efter du strippat.

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Hjälp - Färg-strippning

Inlägg av Keibo »

Ultraljudstvätt med T-röd i 10 min slår t-röd över natten med hästlängder. Speciellt om det rör sig om tjocka lager färg.

Bor du mot förmodan i Umeå kan du få använda min. :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Hjälp - Färg-strippning

Inlägg av Robinmtb »

Jag förespråkar grönsåpa. Körde T-sprit förr och det fungerar, men det är ju inte så roligt att jobba med..

Grönsåpa luktar gott, är billigt (kostar väl 10kr litern eller så?) och effektivt :) Bara häll upp och låt figurerna bada i outspädd såpa en dag eller så, sen är det bara på med tandborsten och så försvinner färgen.

torschan
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 jun 2017, 07:31

Re: Hjälp - Färg-strippning

Inlägg av torschan »

Jag har ca 30 modeller att strippa... så jag kommer nog testa samtliga knep och se vilken jag föredrar.

Tack för alla tips!

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Hjälp - Färg-strippning

Inlägg av Grudge »

+1 för grönsåpa. Snällt mot händerna och miljön. Funkar jättebra - tar kanske inte bort all primer från plastgubbar, men det behövs ju oftast inte heller.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Hjälp - Färg-strippning

Inlägg av Serpent »

+1 till för Grönsåpa. Det tar längre tid, men det är bättre för miljön, bättre för dina händer och bättre för dina bihålor och ögon.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Hjälp - Färg-strippning

Inlägg av Puddington »

Ni som använder grönsåpa, finns det någon "tidsgräns" där modellen börjar ta skada? Kan man ha i dem lite längre för att underlätta processen?

Tack på förhand!

Skriv svar