Johannes bygger vilda Exodites

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
thismeanswarmate
Inlägg: 218
Blev medlem: 31 jul 2013, 05:13

Johannes bygger vilda Exodites

Inlägg av thismeanswarmate »

För typ 7(?) år sen köpte jag på mig ca 30 stycken Dark Elf Cold Ones i nåt naivt hopp om att bygga Exodites. Nu när Eldar får sitt kanske tredje codex sedan dess har jag fått lite pepp tillbaka och börjat bygga ihop dem ordentligt. Så tänkte att det är lika bra att föra en liten dagbok över min process. Dels för feedback men också för att motivera mig själv eftersom jag är en sjukt lat jävel.

Bild
Snygga hästar - svinfula ryttare

Steg ett är att Drakarna är lite för små för min smak, ser lite obalanserade ut och för långsamma. Läste någonstans för typ tusen år sen hur man kan förlänga deras svansar. Så testade det med, enligt mig, helt ok resultat:

BildBild
BildBild

Nu syns inte det här på bilderna, men jag filade ner det vedervärdiga ryggstödet på sadeln också.

Steg två är att klura ut hur ryttarna ska se ut. Jag vill att det ska kännas att dom varit i exil från eldarsamhället i tusentals år, och utvecklat en egen civilisation. Så även om eldarinfluenserna ska finnas kvar, ska de vara markant annorlunda. Jag gillar tanken att gå bort från de rena och uppstyrda formerna i eldars estetik och göra dom mer till vildar och att de successivt blivit "ett med naturen".

Bild
Träd och ben och löv är ju fint.

Nu till att leta bits. Vi börjar nederifrån och går uppåt:

Precis som med drakarna vill jag fortsätta betona att de är snabba, och vägrar därför ha upprätt sittandes ryttare, och eftersom vi level 40 000 år efter medeltiden vill jag heller inte ha ringbrynja på dom. De enda benen jag hittade som följer dom kriterierna, och inte var fastsvetsade på ett djur, var Reaver Jetbikes:

Bild
Brum brum!

Eftersom jag inte var supersugen på att lägga ca 100:- per ben kontaktade jag mina kära vänner silikon och resin och gjöt benen istället:

BildBild
Bild

(gjorde, som ni kanske ser, samma sak med vapena, men kommer snacka mer om dom sen)

Steg tre var ganska enkelt: Hitta en vild överkropp, slängkappa och ett spjut, eftersom jag vill spela dom som Shining Spears. Som alla redan vet finns det inget mer vilt än att vara barbröstad, så jag hittade rätt snabbt både bål och huvud hos Doomfire Warlocks:

BildBild

Däremot var jag inte jättenöjd med att håret stod rakt upp (ok, jag kan ha limmat det fel. Nya modeller är så krångliga), och jag tycker ändå att se ut som ett förvånat Manowarfan inte är vilt nog (även om vissa antagligen skulle säga emot). Så jag gick tillbaka till ritbordet.

Nu råkade det vara så att jag hade köpt ett paket Wild Riders, för deras fina stavar, och dryader för deras kvistar (till baserna, mer om det sen). Så jag experimenterade fram något jag tyckte tillslut blev vilt nog. Kanske till och med influerad av någon sorts trädgud med kvistar istället för hår:

BildBild
Heta gröna män + sexiga trädbrudar =

Bild

Det jag antagligen klurade längst på var hur fan jag skulle få fast en Twin-Linked Shuriken Catapult på dinosaurierna. Typ alla eldarkatapulter är jättetjocka, i små dinosauriemått mätt iaf, och hur jag än vred och vände på dom såg de svinfula ut. Svaret kom, som ni kanske redan sett, hos mina älsklingar Reaver Jetbikes och en böjd bit plasticard. Måste bara hålla tummarna för att ingen TO bannar mig för att det inte är 100% WYSIWYG.

För att ge mig själv en liten paus i drakbyggandet beslöt jag mig för att testa att göra lite baser:

Nu kanske det kommer lite smygreklam, men, det absolut bästa verktyget som finns i hela världen är Greenstuff Worlds Textured Rolling Pins:
Bild

Först gjorde jag en bas som hade tempeltextur som grund, med gröna kullar och flock som löv:

Bild

Blev tyvärr inte överdrivet nöjd med dom, så jag testade att köra grus som grund, med trasiga benvita tempelbitar på, och lite kvistar och grejer.

Bild

Mycket bättre!

I skrivandes stund sitter jag och klurar på färgschema och hur jag ska måla dom. Har blivit strängt förbjuden att måla både gröna och lila dinosaurier. Så just nu lutar det åt blått fjäll, beige mage och en röd rand emellan:

BildBild

Uppdaterar förhoppningsvis hur det fortskrider!
Senast redigerad av 1 thismeanswarmate, redigerad totalt 27 gånger.
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Johannes bygger vilda Exodites

Inlägg av Ismeno »

Fuckin ASSUM! Älskar precis allt, ska bli grymt kul att följa detta.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Johannes bygger vilda Exodites

Inlägg av Lottomannen »

Härligt projekt!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Johannes bygger vilda Exodites

Inlägg av Grudge »

Whoa, väldigt ambitiöst projekt! Ser jättebra ut, ska bli intressant att följa!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Johannes bygger vilda Exodites

Inlägg av Röde »

Tjusigt!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

thismeanswarmate
Inlägg: 218
Blev medlem: 31 jul 2013, 05:13

Re: Johannes bygger vilda Exodites

Inlägg av thismeanswarmate »

Skoj att ni gillar det!

Här kommer lite snabb progress från dinosauriefabriken medans washen torkar:

Bild
Grundfärgerna på huden och fjällen + wash klart. Nu saknas i princip bara highlights och detailjer. Dvs ca 10 000 olika färger.

Bild
Nu när jag har konceptet klart försöker jag göra 8 stycken på samma gång (eftersom 9 är max för Shining Spears).

Bild
De resterande 21 drakarna ligger och väntar på sista greenstuffsteget.
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Johannes bygger vilda Exodites

Inlägg av NilssonHarHund »

Exodites är ett grymt coolt koncept och du utför det bra dessutom. Jag blir alltid lika imponerad av folk som kan hantera greenstuff.

Vilka shurikenvapen har du avfärdat innan du föll tillbaka på splinter rifles? Tänker att man borde kunna använda frontpartiet (loppet) från de rätt slimmade avenger catapults eller till och med shuriken pistols fast "basen" som du har gjort från reaver jetbikes. Jag tror också det skulle vara snyggare utan plasticardskölden, eftersom den sortens övertäckning inte känns särskilt eldarisk.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Johannes bygger vilda Exodites

Inlägg av Nurgle »

Riktigt snyggt :)

thismeanswarmate
Inlägg: 218
Blev medlem: 31 jul 2013, 05:13

Re: Johannes bygger vilda Exodites

Inlägg av thismeanswarmate »

NilssonHarHund skrev:Vilka shurikenvapen har du avfärdat innan du föll tillbaka på splinter rifles? Tänker att man borde kunna använda frontpartiet (loppet) från de rätt slimmade avenger catapults eller till och med shuriken pistols fast "basen" som du har gjort från reaver jetbikes. Jag tror också det skulle vara snyggare utan plasticardskölden, eftersom den sortens övertäckning inte känns särskilt eldarisk.
Har testat både Avengers och Guardian catapults, och tyckte ingen av dom passade särskilt bra. Nu var det ett tag sen jag testade dom, men båda kändes fortfarande väldigt klumpiga. Pistols tror jag är för korta, och lite för svåra att komma åt?

Jag vill ju komma ifrån mycket av eldarestetiken, men håller däremot med att om att placticardskölden inte är så snygg. Har lite idéer på hur jag ska förbättra dom, som jag ska försöka testa när jag får lite tid över.
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Johannes bygger vilda Exodites

Inlägg av Bengt »

Har du tänkt lägga till några scifi detaljer utöver splinter rifles? Jag tycker de är alldeles för mycket fantasy just nu.

Skriv svar