Magneta Tyranidmonster

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Offer
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 feb 2018, 13:54
Ort: Norrtälje

Magneta Tyranidmonster

Inlägg av Offer »

Hej alla! Jag är i färd med att sätta magneter på mina carnifexer samt hive tyrants och undrar helt enkelt om det finns några goda erfarenheter kring vilka storlekar på magneter som bör användas, men även styrka för att vingar och tyngre grejor inte ska ramla av.
/Kristoffer Gustafsson

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Magneta Tyranidmonster

Inlägg av NilssonHarHund »

Jag skulle använda flera 3mm i rad, för att även rikta delarna korrekt. Sjukt störande att under match råka rotera en arm.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Magneta Tyranidmonster

Inlägg av Katarsis »

Jag har magnetat ett gäng Tyranidmonster, och för vapen använt mig av 6*2mm i kroppen och 5*2mm på armen, och det tycker jag fungerar bra. Vingar tycker jag egentligen inte fungerar att magneta, men när jag "tvingats" att göra det så har jag använt mig av 5*10mm både i kroppen och vingen, och det fungerar ok.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

petrus
Inlägg: 105
Blev medlem: 07 sep 2011, 15:40

Re: Magneta Tyranidmonster

Inlägg av petrus »

Katarsis skrev:Jag har magnetat ett gäng Tyranidmonster, och för vapen använt mig av 6*2mm i kroppen och 5*2mm på armen, och det tycker jag fungerar bra. Vingar tycker jag egentligen inte fungerar att magneta, men när jag "tvingats" att göra det så har jag använt mig av 5*10mm både i kroppen och vingen, och det fungerar ok.
Som den som har tvingat Katarsis till denna hemska synd kan jag intyga att hans magnetstorlek fungerar fin fint, tycker även att vingarna blev bra att magnetisera.

Offer
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 feb 2018, 13:54
Ort: Norrtälje

Re: Magneta Tyranidmonster

Inlägg av Offer »

NilssonHarHund skrev:Jag skulle använda flera 3mm i rad, för att även rikta delarna korrekt. Sjukt störande att under match råka rotera en arm.
Tackar för svar! Menar du då att trycka in fler magneter i kroppen och den eventuella extremiteten?
Senast redigerad av 1 Offer, redigerad totalt 19 gånger.
/Kristoffer Gustafsson

Offer
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 feb 2018, 13:54
Ort: Norrtälje

Re: Magneta Tyranidmonster

Inlägg av Offer »

Katarsis skrev:Jag har magnetat ett gäng Tyranidmonster, och för vapen använt mig av 6*2mm i kroppen och 5*2mm på armen, och det tycker jag fungerar bra. Vingar tycker jag egentligen inte fungerar att magneta, men när jag "tvingats" att göra det så har jag använt mig av 5*10mm både i kroppen och vingen, och det fungerar ok.
Tackar så mycket för svar! Har du några tips på var man kan få tag på dessa med snabb och fin leverans? (Vill även tacka så mycket för bekräftelsen av man visst får använda "magneta" som uttryck)
/Kristoffer Gustafsson

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Magneta Tyranidmonster

Inlägg av Bengt »

När jag magnetar lite större saker brukar jag kombinera magneterna med pins. Sen generellt behövs det inte så stora magneter om man använder rare earth magneter då de är väldigt starka och det kan vara svårt att ta isär modellen utan att skada den om man har för mycket.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Magneta Tyranidmonster

Inlägg av NilssonHarHund »

Offer skrev:
NilssonHarHund skrev:Jag skulle använda flera 3mm i rad, för att även rikta delarna korrekt. Sjukt störande att under match råka rotera en arm.
Tackar för svar! Menar du då att trycka in fler magneter i kroppen och den eventuella extremiteten?
Nej, jag menar att borra två hål bredvid varandra i kroppen och pilla in varsin magnet i dem. Upprepa på armen. Om du borrar hålen i höjdled, som : (inte ..) kan du lyfta figuren i armarna, eftersom magneterna hjälps åt att hålla riktningen. För att ta loss bitarna böjer du leden framåt eller bakåt.

Jag brukar beställa några hundra åt gången från supermagnete.de (ingen fara med frakt från Tyskland).

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Magneta Tyranidmonster

Inlägg av Konfa »

Har du nån tips på bra och lämplig borr?

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Magneta Tyranidmonster

Inlägg av NilssonHarHund »

Snabbstålborr 3mm från vilken vetktygsbutik som helst (Clas Ohlson, jula etc) plus GWs pin vice. Byter man riktning på chucken i GWs borr passar 3mm precis. Förborra med de mindre borrar som medföljer så slinter den större borren inte så illa.

Skriv svar