Airbrusha wash?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Airbrusha wash?

Inlägg av Nurgle »

Tjaba

Nån som har erfarenhet/testat airbrusha wash? Har en del terräng med stora platta ytor och är sugen på att testa. Eller är det en dum idé?

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Airbrusha wash?

Inlägg av Lictor »

Har inte prövat själv, men hade precis samma fundering igår - kusligt. Eller så hade jag också stora ytor som behövdes washas inför t.ex. söndag...

Anyway, nån timmes googling och forumtrålande gav mig uppfattningen att det fungerar, men det beter sig lite mindre som en wash och mer som en vanlig färg eller glaze. Dvs mer toning av hela ytan, och mindre poolning i skrymslen.
Sebastian Magnusson

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Airbrusha wash?

Inlägg av Jonke »

Som lictor säger, det funkar men blir annorlunda.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Airbrusha wash?

Inlägg av Nurgle »

Fuck it - jag provar! Vad är det värsta som kan hända :)

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: Airbrusha wash?

Inlägg av Betancore »

Jag har gjort det ett par gånger, dra bak nålen max och kör ut ett stort flöde om du vill ha vanlig wash-effekt. Annars beter sig washen som en transparant färg.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Airbrusha wash?

Inlägg av Nurgle »

Betancore skrev:Jag har gjort det ett par gånger, dra bak nålen max och kör ut ett stort flöde om du vill ha vanlig wash-effekt. Annars beter sig washen som en transparant färg.
Bra tips :)

Om man kör på max flow, blir det ett bra resultat någorlunda? Eller är det bättre att köra transparent och sen efterjobba med att slabba pensel längs skrevorna?

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Airbrusha wash?

Inlägg av Boggalogg »

Airbrushar ofta wash. Som nämnts tidigare kan det bli lite tunt, men det finns inget som hindrar att man blåser 2 ggr. Tänk på att bunkra upp med färg bara - det går åt fort ibland

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Airbrusha wash?

Inlägg av Asphyxate »

Hehe vet vad jag ska göra på de två knightsen jag ska måla samtidigt sen när baby knightsen är klara då ;)

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: Airbrusha wash?

Inlägg av Betancore »

Något som är ännu bättre än att köra akrylwash genom luftspruta, och det absolut bästa när det gäller att washa stora ytor, är att göra en egen oljewash som du penslar på med den stora borsten. Tillskillnad från stora borstar och akrylwash, där washen torkar snabbt och blir "randig" efter både pensel och rinnande wash, så lägger sig oljan fint över ytan du washar.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Airbrusha wash?

Inlägg av Nurgle »

Betancore skrev:Något som är ännu bättre än att köra akrylwash genom luftspruta, och det absolut bästa när det gäller att washa stora ytor, är att göra en egen oljewash som du penslar på med den stora borsten. Tillskillnad från stora borstar och akrylwash, där washen torkar snabbt och blir "randig" efter både pensel och rinnande wash, så lägger sig oljan fint över ytan du washar.
Ja, har sett hur sjukt snyggt det blir med de som jobbar oljewasher. Är dock lite skeptisk till det enbart utifrån att jag försöker begränsa giftighetsfaktorn så gott det går i det jag jobbar med. Samt att det gör ju penselstädningen något lite meckigare :)
Men nån gång kommer jag säkert testa i varje fall :)

Skriv svar