Pigment - Tips och trix

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Pigment - Tips och trix

Inlägg av RUNE »

Jag har precis fått hem en laddning pigment och börjat använda de för att vädra min Baneblade.

Det finns ju en del tutorials på nätet kring detta och där verkar finnas lika många metoder som människor. Än så länge arbetar jag med pigmenten torra och borstar på det med pensel.

Är det någon som har några förslag på hur man enkelt får bort pigment från vagnen? Vatten och pensel verkar funka hyfsat men då får man också sitta och "dutta" efteråt en hel del.

Och om någon har snappat upp ett ovärderligt tips för pigmentanvändare får ni gärna dela med er.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Pigment - Tips och trix

Inlägg av RUNE »

OK, vissa saker har jag lärt mig.

1) Arbete i någon form av låda. Du kommer få pigment överallt annars. Låter självklart kanske men ändå...

2) Att arbeta med pigmentet torrt ger en lite lätt dammig look. Du kommer inte få det att täcka genom att bara borsta på det. Dock kommer det att färga av sig på underlaget lite.

3) Att ösa på massor av pigment och sedan skölja ner det med vatten funkar OK. Det blir lite oförutsägbart hur kraftig det blir och förmodligen borde man använda "Thinner" istället. Men för t.ex. bärhjul, larvband och liknande går det utmärkt. Det går liksom inte att göra det för mycket där.

4) Med en lätt fuktad pensel blir pigmenten nästan som en färg. De täcker väldigt bra då. Kan vara lämpligt om man verkligen vill grunda något i en pigment nyans för att sedan pudra/borsta på "damm" t.ex.

5) Tummen funkar alldeles utmärkt för att få fram färgen på lagret under. Du kan få ganska exakt den nyansen du vill av rost eller smuts genom att ösa på för mycket och sedan torka bort med tummen.

6) Du blir nästan aldrig av med ett pigment helt om du applicerat det på en yta. Flera tvättningar av vatten fungerar OK... Men ibland är det bättre att bara måla över skiten.

7) När du fixerar pigmenten med just "Fixern" så kommer ytan att bli nertonad. Är den väldigt dammig t.ex. så kommer den bli dammig av normalgraden när du är klar. Planera därefter.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar