Forge World modeller - Dålig kvalitet?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Forge World modeller - Dålig kvalitet?

Inlägg av RUNE »

Köpte en Armagedon Pattern Baselisk från Forge World och blev uppriktigt lite besviken på kvaliteten. Delarna är warpade så in i bänken. Och inte bara de små. Vi pratar de stora också.

Bild
Jag gillar räta vinklar på mina fordon. Här är väggarna skjuvade så att de lutar typ 20 grader. Delen har t.o.m. börjat spricka mellan bortre väggen och golvet.

Bild
Det här "tornet" är också rätt häftigt förvridet.

Bild
Detta är någon väggpanel som får illustrera hur de andra delarna ser ut.

Jag borde egentligen ha en bild på eldröret också för det är böjt längst alla tre axlar. Men jag glömde ta en bild.

Jag vet att man kan lägga delarna i varmt vatten och böja till dem. Jag har testat det på kanonen men det tar tid. Man får göra det i omgångar.
Har kontaktat kundtjänst hos Forge World för att fråga om detta är normalt. Har inte fått svar än.

Personligen tycker jag inte detta är OK. Man betalar ändå 750 kronor för en modell och då ska man inte behöva rikta upp alla delar. Men vad säger ni som köpt Forge World grejor förr? Är detta i linje med vad de brukar leverera?
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Forge World modeller - Dålig kvalitet?

Inlägg av DHettNeck »

Shit vad trist.

FW's kvalitet varierar verkligen från gång till gång, men detta är lite värre än det brukar tom. Det är ju precis pga sånt här som folk har börjat beställa pirat-kopior från kina där man får det mycket billigare och oftast i bättre kvalitet tyvär...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Forge World modeller - Dålig kvalitet?

Inlägg av Lictor »

Sådär kasst har jag aldrig fått från FW, på sin höjd någon mindre defekt.

Men låter solkart som ett fall för kundtjänst, tror de inte de brukar vara bråkiga. Man brukar till och med få behålla den defekta pjäsen i många fall.
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Forge World modeller - Dålig kvalitet?

Inlägg av Röde »

Kontakta deras kundtjänst. Bifoga bilderna så får du säker en ny och får behålla den du har.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Forge World modeller - Dålig kvalitet?

Inlägg av RUNE »

Well, det positiva är att jag fick ett snabbt svar. Jag bifogar det här...

Hi Rune thanks for your email.

Kill It! Kill it With fire! it has been tainted by the warp!

Thanks for getting in touch with regards to your warped or out of shape products, please accept our apologies for this. Looking at the images this level of warping is common for this particular product, the hull section are fairly thin and in larger flat panels, warping mostly effects thinner parts and larger flat surfaces so this looks fairly normal from our experience.

Warped or misshapen parts are easily fixed at home and in a few simple steps. Please follow this simple guide to rectify any distorted miniatures or pieces and please be careful as this requires boiling or hot water followed by cold water.

1. Boil a kettle or run the hot tap till as hot as you can get it.
2. Pour the hot water into a bowl or jug big enough to cover the affected miniature or parts and leave to stand for a few minutes.
submerge the affected part or piece of the miniature in the hot water for 10-15 minutes, after this time the piece should feel soft and pliable. If not repeat step 3 until the part is pliable.
Only once the part is pliable, gently straighten it out by using your fingers.
3. Hold the piece or model in place till the part has “set” by this we mean cooled down, you should now feel the part become firm and resistant to bend (don’t bend it too hard as this may cause the piece to snap or break) the cooling process can be sped up by placing the part in cool or cold water or by running it under a cold tap.

I have attached a link to our Warhammer tv youtube channel where our very own Duncan Rhodes shows you a way to heat and reshape resin parts.
https://youtu.be/4UNAjik9S80?t=8m28s

I hope this helps resolve your warp, failing all else let us know and we shall contact the inquisition for questioning


Jag är inte riktigt nöjd med svaret. Jag vet att det går att rikta upp resin på sättet de beskriver men frågan är om det verkligen ska behövas på en nästan 800 kr modell. Jag kommer fortsätta bråka med dem om detta.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Forge World modeller - Dålig kvalitet?

Inlägg av DHettNeck »

Gör det. Deras kvalitetskontroll är bristfällig och det är bra om folk bråkar lite med dom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Forge World modeller - Dålig kvalitet?

Inlägg av RUNE »

Well, fick svaret idag. Och det var väl lite vad jag anade... (Min fet-text)

Thanks for the email. I appreciate your feedback however replacements will likely be the same. On this occasion we will not be offering a replacement kit but instead suggest a return be in order as the product does not seem to meet an expectation rather than being faulty.

As previously mentioned and as described on our working with resin guide and WarhammerTV YouTube tutorial, warped parts are very common with resin cast products and are very easily fixed at home.

As it seems resetting these warped parts with the avaialbel tutorials and guides is considered unacceptable hobby work for you, we would suggest that you return the kit to us and we will process you a refund.

To confirm we do not consider this product to be faulty beyond what the usual and expected hobby work is needed to fix this kit at home.

Our returns address is below. We would suggest using a tracked or signed for delivery service and keep a copy of your postage receipt and we will be happy to refund this cost once the kit arrives back with us.

Thanks again and sorry once more our product has not met your expectations this time round


Men det är bara att konstatera att de inte anser att produkten är felaktig och framförallt att det inte är lönt att skicka en ny. Eftersom den kommer vara lika illa.
Jag kommer inte nappa på att skicka tillbaka den utan jag kommer försöka fixa till den. Men det är nog sista gången jag köper något från Forge World känns det som. :?
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Forge World modeller - Dålig kvalitet?

Inlägg av DHettNeck »

Ja tänk om GW körde samma stil på sina grejer, då hade företaget gått under för länge sen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Forge World modeller - Dålig kvalitet?

Inlägg av Flogger »

Tycker du ska svara att din polare köpte en likadan för 200kr från Kina och kvaliteten var betydligt bättre så kanske lika bra att du också beställer därifrån i framtiden. Man vill inte betala 800kr för en modell av sådan kvalitet, det är fan absurt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Forge World modeller - Dålig kvalitet?

Inlägg av RUNE »

Egentligen är jag ganska missnöjd med svaret men det är inte så mycket man kan göra. Som jag ser det har de tre alternativ.
1) Hävda att inget är fel och därför vägra byte/hävande av köp. Detta gör inget vettigt företag, framförallt inte med hur delarna ser ut.
2) Byta delarna. Men för att kunna göra det måste de ha delar som är bättre än de jag har. Och det säger killen på kundtjänst att de inte har. Och grejen är, jag tror han. Jag tror att de inte har bättre grejor (åtminstone till Basilisken) att skicka till mig. Och det är helt ärligt tragiskt.
3) Häva köpet.

Jag tror att hur de agerar är en kombination av två saker. Först för att deras Basilisk kit inte håller bättre kvalitet än vad jag har fått. (Kanske de sitter på många felgjutna modeller som de inte vill kassera?). Sedan är jag relativt övertygad om att ledningen sagt till om att kundtjänst inte får göra några byten av "defekta" modeller. Kanske några har satt det i system och bara behövt köpa hälften av sina modeller av Forge World eftersom de får andra halvan gratis?

Kundtjänst trycker rätt hårt på att det inte är något fel på modellen. Men om ni tittar på den översta bilden så ser ni att skrovet har förvridits så illa att där är sprickor som går rakt igenom modellen. Om det inte är oacceptabelt så vet jag inte vad som är det. Att vissa delar warpar sig lite må vara hänt men som det är på min Basilisk tycker jag det är för mycket. Det ska bli intressant att se hur lätt det blir att rikta upp det men det kommer ta tid.

Det mest syrliga jag svarade var att jag skulle framföra deras budskap om att förvridningen av delarna på mina bilder var normalt på de forum jag hänger. Men jag tror inte att det hjälper att trycka till killen på kundtjänst. Han gör nog vad han är instruerad. Få kunderna att fixa till deras kvalitetsproblem. Och om det inte funkar; pengarna tillbaka.

Jag har inga problem att pynta för kvalitet. Men att betala dyrt för att få förvridna delar som jag får rikta upp, det håller inte. Då kan jag lika gärna köpa Kina grejor. Problemet med deras strategi är att de förvisso inte behöver skicka ersättningsmodeller men de förlorar kunder. Nästa gång jag behöver något så kommer jag högst sannolikt inte titta på Forge World.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar