Long hard road...

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
koltrast
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2017, 14:08

Long hard road...

Inlägg av koltrast »

Hej!

Prolog
Jag har över en längre tid begrundat att starta en ny 40k-arme och lyckas inte riktigt bestämma mig hur jag skall gå till väga. Jag är kluven mellan att prompt traska ner till GW-butiken och köpa på mig en cookie-cutter armé och "göra det lätt för mig". Limma ihop enligt instruktioner och lägga energin på målningen.

Samtidigt har jag en gnagande känslan av att jag hellre skulle kitbasha ihop en arme och har länge begrundat möjligheten att kitbasha CSM av de nya primarismodellerna då gamla CSM är fruktansvärt daterade modeller.

Värt att nämna är att det endast kommer röra sig om friendly play med fokus på fina modeller mer än wysiwyg, målet när dock naturligtvis att motståndaren ska kunna se vad han faktiskt möter.

Följaktligen kommer frågan till er om råd, jag har smalnat ner det till ett par alternativ och tänkte höra vad ni tycker om följande:

1. Word Bearers. Med primaris som grund + chaosbitz & gkbitz(för seals, sköldar och ornament). Denna varianten känns lättast men kanske tråkigast. Tänk nedtonat med djupröd färg och mer guld/brons/mässing snarare än metall. Barockt med freehands.

2. Night Lords. Även här med primaris som grund. bitz från raptors och Vampire Counts. Reiverhuvuden och bitz tycks perfekta för NL, men inceptors kanske för bulkiga för att representera raptors? Färgschemat mer svart än blått och järndetaljer.

3. Emperors Children/Noise Marines. En senare tanke som slagit mig då jag alltid betraktat Noise Marines mer som kakaphoni(?) figurerna från FW än kiss anno 76' heavymetalmarines. Här brottas jag med lämpliga vapen att representera beväpningen och har av någon anledning fastnat för Arc Rifles från Skiitari Vanguard.

Inspirationen kommer naturligtvis från det alldeles makalösa Iron Sleet:
https://ironsleet.com

Där både Alpha Legion och Red Corsairs visar exakt hur fina chaos kan bli med primarismodellerna som grund.

Frågan lyder dock vad ni andra tror om detta? Naturligtvis vore det fint om arméerna faktiskt blir spelbara på grund av sin fluffighet. Men har ni förslag på kitbashingmöjligtheter eller erfarenheter av att konvertera primaris? Alla tips mottages tacksamt.

God Jul!
Peter
Senast redigerad av 1 koltrast, redigerad totalt 25 gånger.

Etheru
Inlägg: 27
Blev medlem: 05 aug 2012, 11:27
Ort: Torsby

Re: Tips & Råd? (CSM)

Inlägg av Etheru »

Röstar för Night Lords. Emperor's Children borde väl få uppdaterade modeller ala Thousand Sons/Death Guard så ifall du är sugen på dem kan du ta det som ett senare cookie cutter projekt när det väl händer (nya bits till Night Lords lär väl inte uppkomma lika fort kan jag tänka). Förövrigt låter Reiver huvuden ballt, och trots att Inceptors kanske är lite stora för att vara raptors, så är det potentiellt möjligt att använda Vargheist-vingar till dem ;) Dock är det ju en fördel om du har en källa till VC bits eller är sugen på att bygga en undead armé själv... Annars är det nog inte lika kul.

Spelbarhet har jag noll koll på, likaså erfarenhet av Primarisbyggande.

koltrast
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2017, 14:08

Re: Tips & Råd? (CSM)

Inlägg av koltrast »

@Ethuru: Stort tack för svaret! Lustigt att det är just night lords du nämner då de var de jag ursprungligen började fundera på som potentiella kitbashes. Dessvärre är ju inte FW's kits så studentvänliga så jag tänker att jag ändå håller mig till att jaga begagnat. UD-bitz verkar finnas en masse på bitzsidorna så man kan punkta ut det viktiga. Plus att jag länge velat måla Be'lakor, som känns som en perfekt demon prince i en NL-arme. Tack för tipsen!

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: Tips & Råd? (CSM)

Inlägg av Niklas malmborg »

Har själv ett pågående projekt med att göra primaris Night lords, funkar förvånansvärt bra att blanda csm, raptor kittet med primaris.
För raptors så rekommenderar jag att blanda med rievers.

Jag kommer dock nog aldrig att slutföra mitt eget projekt. så det hade varit kul att se någon som tar det hela vägen

koltrast
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2017, 14:08

Re: Tips & Råd? (CSM)

Inlägg av koltrast »

Tack för tipset!

Jag landade i ett annat projekt för fulla muggar då jag inte riktigt fann inspirationen. Men Night Lords ligger fortfarande kvar och pyr i sinnet.

Tack för tipset om kitbashandet, det verkar annars stundtals vara ett problem då skalorna kan vara såpass olika, man har sett en del konverteringar som kanske inte riktigt varit på topp:)

Förhoppningsvis tar jag mig an det en dag och slutför det, när det väl sker kan du räkna med att jag delar med mig av resultatet:)

koltrast
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2017, 14:08

Re: Tips & Råd? (CSM)

Inlägg av koltrast »

Då jag fick ett antal svar i tråden känns det som en hederssak att inte låta den dö ut. Med det sagt utlovar jag inte att detta är inledningen på ett förtrollande äventyr som mynnar ut i en helt otrolig armé.

Utan snarare en tråd som kan tjäna som hjälp för någon som precis som jag, kört fast i armébyggandet.

Så, hur långt skridet är projektet? I en vardag präglad av tentor så är den fortfarande fast på planeringsstadiet. När det väl gäller att skapa ett hjärtebarn tar det tid att finna den inspirationen som krävs. Ursprungligen var jag fast besluten att nyttja dom nya primarismodellerna. Men det
kändes ändå som att någonting saknades.. Fram tills att jag fann denna:

Bild

Som säkert många andra spelare på forumet så minns jag dom gamla kodexarna och med dom, John Blanche's minst sagt förvirrande konstverk. När jag såg bilden så slogs jag omedelbart av hur fula jag brukade tycka Blanche's grejer var som ung, men hur dom nu tilltalade mig mer än någonsin.

Vid detta laget blev jag även påmind om en "drömarmé" jag hade som yngre, en jag hittat i White Dwarf som fortfarande var fastetsad på hornhinnan. Hur jag nu skulle få fatt på just den bilden.....

koltrast
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2017, 14:08

Re: Tips & Råd? (CSM)

Inlägg av koltrast »

.... Det visade sig vara ganska lätt.

Och konstpausen var inte på något sätt att lämna läsaren hängande i någon form av artificiell Dan Brownsisk spänning. Verkligheten är såpass enkel att jag höll på att laga mat. Och armén jag talade om?

Bild

Jag kan fortfarande inte hjälpa det, trots åren som gått så är den fortfarande i mina ögon en av de finaste arméerna jag sett. I jakten på bilden visade det sig även att John Blanche under åren fått en otroligt stor följarskara. Så att finna material inför den stundande armén är allt annat än omöjligt.

Så, babysteps helt enkelt. Under den kommande tiden ämnar jag leta reda på allt material jag kan hitta. Och... en Mephiston.

koltrast
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2017, 14:08

Long hard road...

Inlägg av koltrast »

Bild

Med det material jag tidigare länkat hittade jag till slut vad som saknades. Bilden ovan representerar mina tankar om tillvägagångssätt tämligen väl. Och för att formulera det i ett konkret mål är idén att skapa ett warband på:

1-3 karaktärer
10 "core" figurer, motsvarande en liten enhet med troops
1 Centerpiece, Ogryn, Chaos Spawn, Demon Prince, Dreadnaught eller liknande.

Idén är att utgåva från bilderna ovan och skapa något som närmast kan liknas vid Chaos svar på ett Inquisitor-warband. Med bilderna som inspiration är det dags att göra en djupdykning i gamla GW-kataloger (tacka gudarna för solegends.com) för att finna lämpliga modeller.

Om ni har någon form av tips och råd så mottages dom gladeligen!

Figurer att jaga:
1 Mephiston
5-10 Chaos Cultists

Skriv svar