Måla guld?! (Sanguinary Guard)

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Kithiva
Inlägg: 129
Blev medlem: 09 jun 2010, 18:23
Ort: Laholm

Måla guld?! (Sanguinary Guard)

Inlägg av Kithiva »

Har en liten undran.

Jag ska montera och måla min sanguinary guard. Men nu är frågan.
Dom ska ju vara helt guldfärgade. Hur målar jag guld bäst? Dvs vilken grundfärg?!
Alla mina BA grundar jag med Army Painter Dragon Red så där e ju inga problem. Men sen är frågan. Vitt eller svart? Eller kan jag måla Guld direkt på modellen utan någon direkt grundfärg?!

Tack på förhand
Blood Angels - Angels Encarmine 1750p

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Måla guld?! (Sanguinary Guard)

Inlägg av Seregon »

Nu har jag förvisso inte målat en figur helt i guld tidigare, men mitt recept är (från svart grundspray):
* Tin Bitz grund
* Shining Gold
* Devlan Mud wash
* 1:1 Shining Gold/Mithril Silver highlight

Mindre till inget silver i det sista steget om du inte vill ha det extremt skinande.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Lazarus
Inlägg: 68
Blev medlem: 07 dec 2008, 12:57

Re: Måla guld?! (Sanguinary Guard)

Inlägg av Lazarus »

Finns många olika sätt att måla guld.
Det beror litet på hur du vill att det skall se ut faktiskt men oftast vill jag hävda att du i alla fall skall använda dig utav svart primer.

Detta är ett utav många sätt som jag använder mig utav. :)

Primer svart

Måla figuren i boltgun metall
Highlighta med valfri ljusare metall färg, här avgör du hur ljust det kommer vara mer eller mindre.

Washa metallen med seipa i måttliga mängder, ta hellre för lite än för mycket och applicera fler lager där du vill ha det mörkare helt enkelt.

För att ge guldet mer djup kan du washa med lite utspädd lila wash.

Om du nu vill ha det extra "bling" så highlightar du de extrema kanterna med mithril silver för att ge en riktigt skarp reflektion.

Visar nedan en bild på en figur jag målade på detta sättet.. även om bilden är WIP så ser du ju hur resultatet KAN bli.

Bild

Claimh_Solais
Inlägg: 1115
Blev medlem: 07 okt 2010, 15:56

Re: Måla guld?! (Sanguinary Guard)

Inlägg av Claimh_Solais »

Så här gör jag
det är en rätt tidskrävande metod men Sang-guard tycker jag ska ha det bästa

börja med att grundmåla modellen
Iyanden Darksun

sen tar du och målar hela modellen med dwarf bronze, efter det en wash med ogryn flesh
sen börjar du higthlighta med shining gold efter det gör du ännu ett lager Burnished Gold
tillslut gör du dom absolut finaste higthlighten med mytril silver

så här blir resultatet , hoppas det hjälpte tveka inte o fråga om det är något mer du undrar =)

Bild

Willow242
Inlägg: 56
Blev medlem: 09 maj 2010, 14:40

Re: Måla guld?! (Sanguinary Guard)

Inlägg av Willow242 »

Sedan kan du ju göra det non metallic som jag själv tycker är snyggare.

Börja med svart prime, sedan scorched earth och mixa sedan ut det med beastial brown, snakebite leather och tillslut addar du bleached bone och sista highlighten med pure white.

Claimh_Solais
Inlägg: 1115
Blev medlem: 07 okt 2010, 15:56

Re: Måla guld?! (Sanguinary Guard)

Inlägg av Claimh_Solais »

Willow242 skrev:Sedan kan du ju göra det non metallic som jag själv tycker är snyggare.

Börja med svart prime, sedan scorched earth och mixa sedan ut det med beastial brown, snakebite leather och tillslut addar du bleached bone och sista highlighten med pure white.
NMM är dok jäkligt svårt att göra , nu säger jag inte att trådskaparen inte kan måla det, men det är mycket med hur ljuset speglas på modellen och inte bara måla som med vanliga skuggor , och för att det verkligen ska se bra ut
så det kräver mycket övning

här är en test modell jag gjort med den tekniken o jag är inte så nöjd direkt
Bild

finns en bra tutorial i april nr av withe dwarf om just guld NMM

Willow242
Inlägg: 56
Blev medlem: 09 maj 2010, 14:40

Re: Måla guld?! (Sanguinary Guard)

Inlägg av Willow242 »

Absolut är non metallic svårare och jobbigare att få bra, men med lite träning och lite mer tid så blir resultatet bättre och less shiny, om man nu inte gillar snoopybling....

Användarvisningsbild
MrCheeze
Inlägg: 915
Blev medlem: 22 feb 2010, 12:49
Ort: Umeå

Re: Måla guld?! (Sanguinary Guard)

Inlägg av MrCheeze »

Jag gör såhär för att få så matt effekt som möjligt!

Svart grundfärg/Primer

Tinbitz (Drybrusch)
Burniched Gold (Drybrusch)

70/30 Devlan Mud & Badab Black Wash

sen efter det drybrushar jag en vända Burnished Gold igen sen lite Sepia wash här & var!

sen så har du en bra bas att sen highlighta som du personligen tycker blir bra jag brukar använda burnished Gold & chainmail
sen så har du Guldrustning
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!

Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!

Currently Working On:
...

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Måla guld?! (Sanguinary Guard)

Inlägg av Mortarion »

NMM på några modeller när resten av armén har "riktig" metall kommer inte att se bra ut. NMM kräver att man "lurar" ögat att acceptera att målningen simulerar reflektioner av ljus. Om det finns modeller brevid som faktiskt reflekterar ljus så går det inte.

mindtrix
Inlägg: 714
Blev medlem: 19 okt 2009, 10:32
Ort: Göteborg

Re: Måla guld?! (Sanguinary Guard)

Inlägg av mindtrix »

Helt sant, NMM kräver grymt mycket jobb och att hela armen målas på samma sätt. Annars fungerar inte illusionen.

Skriv svar