Magnetade flygbaser

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
loesh
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 okt 2008, 12:34

Magnetade flygbaser

Inlägg av loesh »

Som topic anger, hur konstruerar ni era magnetiska flygbaser? både till smått (jetbikes etc) samt större (falcons, raider. etc).

mitt problem är väl främst hur jag får magneterna att sitta ordentligt.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Magnetade flygbaser

Inlägg av speedfreek »

Rejäl magnet på gubben.
Magnetisk skruv med platt skalle som flygpinne.

loesh
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 okt 2008, 12:34

Re: Magnetade flygbaser

Inlägg av loesh »

speedfreek skrev:Rejäl magnet på gubben.
Magnetisk skruv med platt skalle som flygpinne.
Hmm, har kört tvärt om. dvd magnetisk skruv i gubben (i detta fall raider) och magnet på pinnen. men tycker det sitter lite för dåligt? så körde magnet mot magnet (använder 6x2 magneter) och det funkar fint. är dock jobbigt att få magneten att sitta fast på flygpinnen, i raidern är det bara att borra en försänkning och limma så sitter den fint.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Magnetade flygbaser

Inlägg av Serpent »

Mina Speeders sitter med hyfsat stora magneter på både pinne och undersida. Fungerar ganska bra. Super Attak har varit nog så här långt (ta i trä).
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Magnetade flygbaser

Inlägg av Nefrums »

på mina deffkoptas satte jag 3x2 magneter både på pinnen och i koptan, det räcker bra, men jag satte magneterna så rakt under mascentrum på koptan jag kunde för att de inte skulle bli ostadiga.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Magnetade flygbaser

Inlägg av HeadWar »

Ett tips jag hört (från Katarsis har jag för mig?) är att man tar en bit plasticard i samma storlek som magneten, och borrar ett hål så att det precis går att få på den på toppen av flygpinnen, och sedan limma magneten på där. Man får då en betydligt större kontaktyta än man brukar få annars högst upp på en flygpinne, vilket gör att magneten har bättre chans att sitta kvar när man är lite oförsiktig och låter flygpinnemagneten och flygmojängmagneten smätta ihop.

I själva modellen brukar man för det mesta kunna borra upp ett hål så att man kan försänka magneten, med lite superlim också så ska det väldigt mycket till för att den ska lossna.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Magnetade flygbaser

Inlägg av Katarsis »

För skimmers brukar jag använda följande alternativ, alla inkluderar 2st 6*1,5mm magneter varav en borras in i fordonskroppen:

-En magnet direkt på spikhuvudet på en spik. Andra änden pinnas ner i basen.
-En bit pianotråd som klipps till rätt längd och pinnas ner i basen. På denna pinnas en bit plasticard fast som man sedan kan limma på en magnet på. Sedan trimmas kanterna på plasticarden så att den följer magnetens form.

eller (som HeadWar beskriver)

-Samma som senaste fast med en flygpinne istället för en bit pianotråd.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

loesh
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 okt 2008, 12:34

Re: Magnetade flygbaser

Inlägg av loesh »

Hmmz, ska testa plasticard på flygpinne... superlim pallar det alltså?

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Magnetade flygbaser

Inlägg av Gonka Koff »

Efter allehanda mer eller mindre krångliga försök har jag hittat på en enklare (och kanske lite fulare) metod genom att köpa på mig ett gäng träskruv med platt huvud, knipsa av spetsen på skruven med en bra tång, sedan helt enkelt skruva ner skruven i hålet på basen. På skruvhuvudet limmar jag fast en magnet, likaså på modellen.

En annan enkel och bra metod är att skaffa pappspik (korta rackare med stort plat huvud) dom är 1 mm i diameter. Sedan sågar man av pinnen ungefär halvvägs och borrar sedan med 1mm bórr nån centimeter, och limmar fast spiken däri. sedan magnet på spikskallen. Det är lättare än man kan tro att borra i pinnen eftersom det ofta finns en luftbubbla i gjutningen som man får hjälp av.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

loesh
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 okt 2008, 12:34

Re: Magnetade flygbaser

Inlägg av loesh »

Testat motsvarande pappspik men med häftstift istället... magneten lossna hela tiden dock... kanske bara misslyckades med limningen...

Skriv svar