Instant mold

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Ogge

Instant mold

Inlägg av Ogge »

Jag har hört att detta är bra grejer.

http://www.coolminiornot.com/shop/tools ... -mold.html

Kan man köpa det i butik i GBG?
Har någon handlat från CMON? Bra?

Truant

Re: Instant mold

Inlägg av Truant »

Det är precis det jag och Malleus pratar om i tråden under :D

jag köpte mitt från bitz box och ska testa nu i mellandagarna.
Lite lego är inköpt och ska hämtas upp nu efter jobbet som jag ska bygga för att pressa ihop det med.

Ska dokumentera med bilder och posta när jag laborerat!
(har medar i aluminium jag fräst ut till mina fantasy chariots och behöver kopiera upp 3st par som blir försök 1 eftersom de inte har så avancerad geometri)

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

speltid.se har det.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag handlade från CMON och det var inga problem alls. Har inte lekt med det sådär jättemycket, men det är fantastiskt för att kopiera ensidiga saker, till exempel ikoner och liknande. Har inte riktigt fått det att bli jättebra när jag har försökt kopiera vapen eller shoulder pads.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Truant

Inlägg av Truant »

Kunde såklart inte hålla mig när man kom hem, så det var bara att skrida till verket!!!

De underbara pinnarna!
Bild

Bygger upp en hållare av lego så man kan pressa rejält:
Bild

Sätta lite tryck!
Bild

Inte så imponerande resultat, legokonstruktionen sprack och det saknas en del, vore bra med en bottenplatta i lego (ska fixas senare)
Bild

Så vad gör man då, jo man tar en paus med lite matlagning!
Bild
Bild

Så tillbaks till stavarna:
Bild

En ny pressning utan att legokonstruktionen spricker blir bra mycket bättre:
Bild

Det fina med instantmold är att man kan skära i den, så när det visar sig att den blivit lite större (legogrejen buktade utåt) så skar jag bara av kanterna så den passade in igen.

Sen var det bara att blanda milliput:
Bild

kladda ner i formen:
(obs vik "isär" formen och tryck och kläm så det åker ner ordentligt)
Bild

Sätt sedan press och det blir såhär:
Bild

Sen håller jag på med en drakryttare till fantasy och har problem med sadeln, tänkte att med det milliput som blev över så testar jag och ser vad det blir om man inte gör det så avancerat:
Bild
Bild

Nu ligger det för att stelna och får inte öppnas förrän på julafton! :D (vill att det ska stelna minst ett dygn)
Så jag återkommer när jag öppnat mina två julklappar till mig själv!

Användarvisningsbild
speedfreek

Instant mold

Inlägg av speedfreek »

Det bästa är att instamold stelnar på under fem minuter, så varje gång man har lite blandad tvåkomponent kan man spontanleka lite...

Ogge

Inlägg av Ogge »

Grymt! Det skall bli kul att se sadeln...

Truant

Inlägg av Truant »

Då är det dags för lite updateringar!

nu har jag testat med formerna jag gjort, kommer redovisa bilder och sedan skriva en liten summering längst ner.
Men först, jag är sjukt nöjd över att ha köpt instamold!

Först ut är hur det såg ut när jag tog ut meden och sadel ur formarna!
Bild
Bild

Försökte ta bort kanterna på meden och det gick sådär
Bild
Men lite lim fixar biffen!
Bild

Med erfarenheten från första gjutningen gav jag mig direkt på en till gjutning!

Omgång 2:
Bild
Bild

För att ta bort onödigt material perforerade jag dem:
Bild
Bild

varpå slutresultatet blev detta!
Bild
Bild

Så vad var skillnaden mellan omgång 1 och omgång 2?

I andra omgången "vek jag isär" formen och jobbade ner materialet gång på gång så det verkligen tog sig ner i formen. knåda och öppna och knåda!
Sen det viktigaste, lämna inte för mycket material ovanför, eftersom det skapar spänningar i detaljen när man sedan ska ta bort det så gäller det att det överflödiga materialet är mycket tunnare än själva detaljen.
I omgång 1 lämnade jag mycket material över och då sprack detaljen, i omgång två var det bara ett tunt lager som var lätt att få bort med kniv.

För att undvika sprickor perforerade jag det med en borr (rekommenderar att man kör med en liten skruvdragare, chuck finns att köpa på Claes Ohlson) sedan är det bara att sätta kniven så spricker det där man vill.

Jag känner mig riktigt nöjd med omgång 2 och man utvecklas snabbt, med väldigt enkla medel har jag nu fixat medar till alla mina chariots och jag tror grundämnet till sadeln kommer bli riktigt bra (ska köpa in ordentliga filar så jag kan jobba med det).

Så till alla er som funderat på instamold....don't think, buy it!
Än så länge har jag bara kört med milliput yellow, ska se om jag kan testa lite andra material (flytande resin vore ju bäst) det sköna med milliput är ju att man inte behöver oroa sig över sin hälsa och man kan arbeta med det i rumstemperatur (instamolden klarar ju som såklart inte höga temperaturer).

Hoppas det har varit givande att följa med mitt lilla äventyr!

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Bidrar lite, efter att ha testat detta ett par dagar nu. Här är ett par av resultaten. Blir bättre hela tiden.
Bild
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Bahoola

Inlägg av Bahoola »

Jag använder också Instant mold, och för att vara helt ärlig så svor jag ganska mycket och högt i början. :evil:

Men jag hittade ett youtube klipp som jag har delat med mig utav i en tidigare tråd, men tänkte att jag kunde dela med mig utav det här också så den hamnar rätt.

InstantMold, Making a better Mold Part 1
InstantMold, Making a better Mold Part 2
InstantMold, Making a better Mold Part 3
InstantMold, Making a better Mold Part 4
InstantMold, Making a better Mold Part 5

Varje klipp är på ca 10min, så han hinner gå igenom olika arbetstekniker ganska grundligt och har en massa bra små tipps.

Om ni funderar på att köpa Instant Mold, eller vill bar veta mer om det är dessa två klippen bra.
InstantMold Review Part 1 and Random Ramblings
InstantMold Review Part 2 and Random Ramblings

Skriv svar