Runes målarhörna

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Lottomannen »

Tanken som räknas?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Kort uppdatering mest för att hålla ångan uppe.
Tre tunna lager "grundfärg" på plats nu.
Bild

Vad har hänt sedan bilden togs?
Har börjat lägga det mörkbruna splinterkamouflaget (ej med på bild då). Men det är lite en process. Skalan blir lite off mot en Chimera så jag får lite testa mig fram hur stora fält man ska ha o.s.v.
Vet inte riktigt vilken färg jag vill ha på tunnorna på aktern. Vill helst inte ha metall. Men samtidigt något som går in i färgskalan.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

OK, arbetet fortskrider. Det som har slagit mig är ju att pjäsen är stor. Jag målar den liksom i fyra steg. Sida-sida-ovansida/akter-torn.
Har fått ut det grova mönstret. Det är lite WIP, man ändrar sig och justerar mönstret efterhand. Jag kom i alla fall fram till att jag inte ville ha tre band med mörkbrunt som gick över hela fordonet.
Dessutom är det kamouflage, det behöver inte vara logiskt eller så där.
Har börjat städa upp tornet så smått, lägga lite edge high lights o.s.v. Men det här kommer bli ett långvarigt projekt. Tänker inte stressa.
Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

Ser bra ut det där...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Grudge »

Gillar färgen på kamoflaget! Kommer att bli jättefint tror jag.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Grudge skrev:Gillar färgen på kamoflaget! Kommer att bli jättefint tror jag.
Röde skrev:Ser bra ut det där...
Tack, tack! :)

Har i alla fall blivit klar med målningen av tornet. Där är lite uppstädning här och var kvar men jag kör en George W Bush och säger att den huvudsakliga målningen är klar.
Bild
Pinwash, inkning, high lights och lite lätt vädring. Detta är trots allt regementets stolthet, den kan inte se hur skabbig ut som helst. Vad skulle fienden tro då? :D

I övrigt har tunnorna baktill på vagnen gett mig gråa hår. Började med att måla de just gråa. Nja, blev för ljus nyans. Så jag körde en "på känn" blandning med grått och svart. Fast färgen räckte inte riktigt så när jag gjorde en ny omgång så blev färgmatchningen off. Tunnorna blev flammiga. Så jag provade att dra över allt med ett förlåtande lager svart ink. Som inte var så förlåtande.

OK, skit i det. Jag hittade en gammal Tamiya färg (mörkgrå) som jag målade om tunnorna med. Blev fortfarande för ljus. Vis av mina misstag prövar jag med att måla de med bara ink. Men lik förbannat blir det hela flammigt. (Hur det nu gick till, det var inte flammigt innan jag inkade). Well played tunnor. Well played...

Så nu är de mörkbruna. Just nu känns det som om jag inte har några vidare kommentarer om just tunnorna. :roll:
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Nurgle »

Superhäftigt att följa! Har beställt en egen och kan inte vänta att sätta tänderna i den.

Får sekundär-ångest av din beskrivning av tunnorna. Oooh... Aaaah...

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Jag måste säga att det är en modell som ger dig valuta för pengarna. :) En av sidorna på den är väl lika mycket målning som en hel Chimera.
Då jag kör high light och pin wash på alla nitar så tar det sin lilla tid.
Tunnorna ska jag i ärlighetens namn inte skylla på något annat än handhavande fel. :D Men de rör jag inte mer, de får vara mörkbruna.
Uppdatering med bilder kommer i helgen.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:Pinwash, inkning, high lights och lite lätt vädring. Detta är trots allt regementets stolthet, den kan inte se hur skabbig ut som helst. Vad skulle fienden tro då? :D
Precis! Den moraliska slaget är redan vunnet om man har renare tanks än fienden!

Ser bra ut! Fasen vilken bamsing till modell det är!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Arbetet fortsätter. Det går långsamt men jag försöker göra lite varje dag.

Bild
Larvbanden är inte klara på det här fotot så klart och jag har börjat lite med chipping effekt på framsidan. Där är lite mörk wash kring örnarna som är lite väl framträdande på kortet och de planerar jag att ta ner lite i uppstädningsprocessen.


Bild
En bild på sidan här. Vissa high lights är för slarviga och ska göras om, framförallt på maskindäcket.

Bild
Baby got back! Hit har jag inte kommit än utom tunnorna som gett mig gråa hår. Vet inte riktigt hur jag ska köra färgskalan på "Shrine:et" men tänker metall, guld och koppar-akigt. Med ett par röda sigill så kan nog det funka. Men det får jag se.

Och kvar blir sedan den riktiga vädringen. För alla som behöver inspiration bifogar jag ett kort från Arsenalens stridsvagnsmuseeum i Strängnäs. Smutsig PBV. Den ska ju vara grön egentligen om man inte kör i lera. Men så här skitig tänkte jag mig inte ha min Baneblade. :roll:
Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar