Runes målarhörna

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Det stånkar på med mitt Ork projekt. Färdigställde mina 19 Lootaz som i kombination med testfiguren blev totalt 20 Lootaz.
Kan inte säga att jag tycker att modellerna var särskilt välgjorda. De inkluderar en Spanner (gruppchef) per 5-figurs paket. Du har squadar om femton figurer (max). Det innebär att det blir ett jäkla överskott på Spanners och ett underskott på Lootaz. Men det löste jag genom konvertering. Sedan är passformen inte bra. Bara en av armarna har kontakt med kroppen på Orkerna, den andra svävar i luften. Och sist men inte minst så saknas armar för de alternativa monteringar du kan göra på figurerna. Ex. är att det inte finns den vänster arm till Heavy Shoota som ska finnas enligt ritningarna. Men med lite meckande så gick det bra att få ihop gubbarna.

Bild

Det mest dominerande draget på figuren är vapnen och de är rätt snabba att fixa till. Metallfärg + ink. går relativt fort och ger ett bra resultat. Så nu är understödet fixat.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Fixat ett ljustält från nätet och tog lite bättre bilder på mina Lootaz.

Nedan har ni en konverterad Loota. Jag har inga planer att köra med en Spanner så därmed var det bara att sätta sig och konvertera.

Bild

Bild

Två typexempel på Lootaz jag målat upp som är stock eller vad man ska säga.

Bild

Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

Sådärja!
Ribban höjd ett snäpp, Runes Målarhörna - nu med ännu bättre bilder! :)
Snyggt!
Vilken skön mörk metall på vapnen, väldigt orkigt! Inget shiny imperial stuff här inte!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Kaptenen skrev:Sådärja! Ribban höjd ett snäpp, Runes Målarhörna - nu med ännu bättre bilder! :)
Snyggt! Vilken skön mörk metall på vapnen, väldigt orkigt! Inget shiny imperial stuff här inte!

Tack! Orker med puts och studs? Nah! Det känns inte riktigt rätt på något sätt. Men vapen där metallen börjat mörkna av all eldgivning? Hell yeah!

Då man börjat semestern gjorde jag ett ryck med mina Tank bustas. Hade mina farhågor redan när jag beställde de eftersom de är i resin. Själva modellerna är väl OK men hela set:et är inte särskilt bra. Du får fem modeller. Två är traditionella Rokkit launchas. En är typ ledare. En har rokkit pistols. Och en har självmordshammare. Personligen hade jag nog föredragit fem vanliga orker med Rokkit Launchas med möjlighet att utrusta ett valfritt antal med annan beväpning. Men med en full tiomans styrka så får man identiska dubbletter av alla figurerna.

Då jag inte vill ha självmordshammare i gruppen så har jag konverterat om dessa till vanliga Rokkit Launchas. Posen är inte lätt att arbeta med utan får föreställa en Ork som slåss med sin Rokkit launcha i närstrid.

Som med all resin var här sjukt mycket uppstädning som krävdes för att få bort allt gjutskägg och skrafs.

Jag hade nog egentligen föredragit att använda vanliga Rokkit Launchas från Boyz lådan om jag hade haft tillräckligt många om jag ska vara ärlig.

Har målat ganska snabbt och använt Contrast färger som bas men tvingats dry brush:a en hel del för att få det acceptabelt.
Har försökt variera färgschemat för att det inte ska bli så tydligt att det är dubbletter av figurerna.
Och köpte tillslut en massa dödskallar så det var man ju tvungen att lusa ner baserna med. Det däremot är enkelt och snabbt att göra med contrast färgerna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Well, tro det eller ej men när man är ledig hinner man att måla.

Blev klar med min Wierdboy, en av mina två i armén jag filar på.
Ganska rolig modell men fortfarande resin. Rationaliserade bort två grots som normalt står bakom Wierdboy:en och håller i kedjorna. Mest för att spara tid men även för de känns lite överflödiga.
Nu är där 20 gretchins på målarbordet som väntar på färg. Tror att contrastfärgerna kan komma till nytta där i alla fall.

Bild

Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

Här pumpas det ut orker!
Snyggt jobbat!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Kaptenen skrev:Här pumpas det ut orker!
Snyggt jobbat!
Jo, när det är höga temperaturer och man har semester så går det alldeles utmärkt att sitta vid bordsfläkten och måla över en kall öl. :D

Well, Gretchins visade sig vara en mycket bra typ av modell att använda contrast färger på.
Tjugo Gretchins gick i ett nafs och jag skulle gissa att det tog två-tre timmar inklusive baserna. Så nu är mina 30 Gretchins klara och lite diskret färgkodade så att jag kan ha upp till tre grupper.
Den primära taktiken är väl att använda de som köttsköldar (med strategem) men de kan även pipa runt och ta objektiv om det kniper.
En gruppbild på mina färdiga tjugo Gretchins

Bild

Alla som byggt Lootaz har noterat att man får fyra Lootaz och en Spanner per låda. Spanner kan man i sin tur bygga om till en heavy weapon kille antingen med big shoota eller Rokkit Launcha.
Man får med högerarmarna med vapnen, men inga vänster armar. Påtalade detta för GW och fick ganska snabbt ett erbjudande om att få ett paket boyz där jag kan komplettera delarna.
Nu hade man kunnat bråka mer och säga att man bara kunde komplettera en ask Lootaz med det... Men då jag är fyra Boyz kort från min MWW4 lista så tackade jag och tog emot.

Men det innebär att jag har 77 Boyz kvar att måla... :o
Men det ska nog gå. Får nog sikta på att köra de tjugo och tjugo för att inte bli helt galen. Eller galnare kanske jag borde säga. :lol:
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Behöver en Big Meck till min armé och kände inte för en sekund att spendera 270 pix på GW variant utan beslöt mig för att konvertera något själv.

Basen blev en Runt herder, det har jag några liggande. Hittade vad jag tror är en Spanner ryggsäck men då den innehåller en skiftnyckel och verktygssymboler så kändes det ganska OK.
Vapnet blev en kombination av en Shoota och en boosta-blasta eller vad den kan heta. Tanken var att få ett stort vapen som inte förväxlas med en big shoota/deff gun eller liknande. En rund kula framtill fick bli det som markerade att det är ett Shokk attack gun.
Kostade inte en krona extra så att säga och tog inte lång tid att konvertera och måla. Ändamålsenlig helt enkelt.

Bild

Bild

Just nu är jag i en monteringsfas av det kvarvarande och det känns nästan som en omöjlig uppgift att måla upp all plast som ligger här. Men det ska banne mig gå!
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

Heja RUNE!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

Kämpa på!
77 senast, hur många Boyz har du kvar nu?

Skriv svar