Runes målarhörna

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Röde skrev:Heja RUNE!
Tackar! :D
Kaptenen skrev:Kämpa på!
77 senast, hur många Boyz har du kvar nu?
78 för jag kan inte räkna... :lol:
Har inte börjat målandet på boyzen än, monterar fortfarande ihop det sista. Men nu är jag nere till en Trukk och den sista elvan boyz som bör komma på posten om några dagar. Sen jäklar.
Jag har en back up plan om jag inte skulle hinna men tanken är att färdigställa min MWW4 armé som jag planerat den.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Då var man igång med serieproduktionen. :)

Började med att duka målarbordet med 10 gretchins och 23 boyz. Blandar modellerna lite så att jag har lite Shootaz och lite specialvapen.
Det gick ändå relativt smärtfritt att dra igenom den laddningen. Bifogar lite bilder:

Gruppfoto
Bild

Närbild
Bild

Principen är ganska enkel. Grundar huden med Contrast färg, Ork Green. Dry brush i två lager. Grundar kläderna i någon brun Contrast färg. Drybrush i ett lager.
Svart färg på vapen och skor. Metall på vapen, grå drybrush på skorna. Och sedan kort uppsnyggning.

Jag lägger lite tid på baserna. Kanske för mycket. Men jag tycker att en prydlig bas gör mycket för totalintrycket. Och en liten buske grönt gräs på baserna ger mycket sett till arbetsinsatsen.

Så vad landade jag på totalt i målningstid? Tja... Runt fem timmar skulle jag nog tro. Men tycker ändå jag hittat en bra balans mellan speed painting och normal målning. Jag vinner inga priser med de här Orkerna men jag kan sätta de på ett turneringsbord utan att skämmas.

Så 55 boyz kvar. Ja och tio Commandos. Och en Trukk. Ja, och en Wierdboy förstås. Men sen så. :D
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Färdigställde min andra Wierdboy. Valde att göra ett litet annat upplägg på den.

Har alltid gillat Ghost/spök look:en på modeller men har liksom aldrig haft chansen att använda den på 40K figurer. Men en Wierdboy kändes ändå som en lämplig kandidat. Det är ändå en väldigt speciell snöflinga som spenderar på tok för mycket tid nära Warpen så då finns ju alltid chansen att han börjar glöda lite spöklikt. Sagt och gjort!

Bild

Bild

Bild

Försökte inledningsvis använda contrast färg (Warp flame green) men den blev på tok för mörk i nyansen. Såg ut som vanlig ork-hud. Så i slutändan blev det att göra den med drybrush och konventionella färger. Lade också lite source lightning på basen vilket man kan se på baserna. Tämligen subtilt men ändå. Lite charmigt.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Smällde ihop och målade en Trukk för min Ork armé. Valde att köra den i ett ganska enkelt färgschema och arbeta med pigment för att få en rostig look på den.
Sett till tidsinsatsen så blev resultatet rätt bra. Sedan korten togs har jag även rostat till fälgarna på däcken. Fanns ingen anledning för de att vara "rena" och silvriga.

Magnetiserad Wreking ball. Mest för transportskäl.
Bild

Bild

Bild

Ingen städar flaket.
Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Nurgle »

Oj, här har det hänt grejer :)

Riktigt tjusiga modeller!

Att du Orkar, fniss fniss...

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Nurgle skrev:Oj, här har det hänt grejer :)
Riktigt tjusiga modeller!
Att du Orkar, fniss fniss...

Tack! Jo, lite Orkar man ju med. :lol: Skrattade lite för mycket åt det där.

Blev klar med min tia Ork Kommandos. Jag funderade lite på hur man skulle göra de annorlunda. Visst, man hade kunnat köpa färdiga men nej, de är dyra och inte särskilt unika. Så jag tog ett paket vanliga boyz för beväpningen stämmer. Men jag funderade just över kommando soldater. En definition som jag hörde var att det var soldater som var tränade att slåss i specifika miljöer. Och vad kan vara mer avvikande och annorlunda till mina öken/wasteland-Orker? Well, strid i bebyggelse. Så jag köpte lite Necromunda baser och valde köra de i ett svart citykamouflage eller vad man ska säga. Jag har försökt arbete in lite röda detaljer för "popp" faktor men även som squad kodning. Om jag skulle vilja ha fler i framtiden.

Som vanligt har jag legat på rätt hårt i målningen men blev ändå ganska nöjd. En enhet som sticker ut, utan att det ser för konstigt ut.

Bild

Bild

Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

Coolt med spökorken!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Kaptenen skrev:
08 sep 2019, 16:00
Coolt med spökorken!
Tack! Det var en dröm som gick i uppfyllelse där. :D

Arbetet fortsätter förstås. Blev klar med nästa omgång Orker, 23 stycken för att vara exakt. Och vad vore det hela utan bildbevis?
Shoota Boyz
Bild

CQB-Orker
Bild

Gruppfoto på horden är på tur. Samtidigt börjar jag se ljuset i slutet av tunneln. Bara 21 Ork Boyz kvar innan jag är helt klar med min 2000 pts armé Orker. Tja, tekniskt sett har jag mer än 2000 pts men jag menar det jag ska spela MWW4 med då. Och förmodligen ro ihop något till R&R förstås.
Måste säga att det inte varit så träligt som jag trodde. Visst, jag kommer inte sitta och måla Ork Boyz den närmsta tiden bara för nöjets skull men samtidigt tror jag banne mig att jag hittat balansen mellan hastighet och resultat.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Ja, då var man äntligen klar med projekt Orker. Känns lite fel kanske att säga "Äntligen" men ändå. Har man målat +100 boys så har charmen så sakteliga försvunnit under vägen men samtidigt har jag inte känt att det har varit träligt som när jag målade Tyraniderna. Det har fortfarande varit avslappning att måla. Lite bra musik och en kopp kaffe medan man varvat ner efter en dag på jobbet med målningen. Men det där suget att måla har kanske inte kastat sig över en, som när man har fått en bra idé till en modell eller så där.

Så, några lärdomar om hur man målar stora mängder modeller? Tja, en del kanske.
1) Välj enkla färgscheman. Man kan få ganska bra effekt ändå bara man väljer något som funkar med inks eller möjligen contrast färger.
2) Rationalisera bort oväsentliga detaljer. Att t.ex. måla dit ögon på Orker kan man göra en annan dag om så önskas.
3) Håll det enkelt. Jag spenderade nog för mycket tid på baserna men det är en avvägning. Man kan nöja sig med gräs/grus rakt upp och ner för det sparar en hel del tid jämfört med att inka och måla high lights på baserna.
4) Mellan 20-25 verkar vara ett lagom antal att pyssla med. Då räcker en timmes sittning för att komma igenom momentet du filar på för stunden.
5) Jag köpte på mig nästan hela armén på ett bräde. Men jag har bara framme det jag målar för stunden. Resten stod i lådan i garderoben. Att se ett ständigt hotande plastberg är väldigt avtändande för mig.
6) Ha alltid dina målargrejor framme. En dedikerad målarhörna är verkligen A och O för att få saker och ting gjorda.
7) Contrast färger är inte den magiska "chackrutiga" färgen som man ser på Kalle Ankas julafton men den kan spara ner på något moment. Och att spara lite på över 100 modeller blir tid i slutändan.

Här är lite bilder på hordaspekten av min armé. Det gröna runt baserna är movement trays vilket underlättade när jag kånkade fram figurerna.

Nedan: 90 Boyz
Bild

Nedan: Elit-enheterna (20 Lootaz, 10 Tank Bustas och 10 Commandos)
Bild

Nedan: Mina 40 små gretchins.
Bild

Nu ska man bara spela några turneringar med de också. :) Sannolikt är detta den mest tävlingsmässiga armé jag satt samman. Så frågan är bara om jag kan göra den rättvisa. Men det får vi se.

Nästa projekt (redan beställt!) är att pimpa mina Imperial Guard fordon. Lite lådor och tillbehör som skulle kunna göra sig på sidorna. Dessutom hittat lite sköna figurer som jag tänkte måla upp till min IG armé också.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

Go Rune! Här händer det grejer!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar