Runes målarhörna

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Tack röde!

Jag tog mig an nästa projekt ganska omgående. Det var en tanke om att pimpa mina IG fordon så att de blev mer ompysslade och så där.
Det blev mycket prylar från Anvil Industry i form av lådor, tomhylsor, delar och liknande. Och priset ska man nog inte titta på för mycket för det kostar en slant med frakt o.s.v. Men strunt samma. Har också vädrat fordonet lite hårdare mest för att det vara ganska "rent" från början.

Bild
Ovan: Här är väl överblicksbilden på fordonet. Jag ville från början ha "Drone Controler" modellen som skytt då det kändes betydligt mer rimligt än en skytt som står vid ett luftvärnsstativ för kulsprutor och riktar med hjälp av en skärm. Förvisso hade skytten inte behövt sitta på fordonet men hallå, jag vill ju kunna spela med modellen också. :D Det vita krysset på bensindunken innebär att det är dricksvatten i dunken. Detta är en märkning från tyska krigsmakten under andra världskriget vilket man ofta kan se på gamla kort av tyska stridsvagnar.

Bild
Ovan: Finns väl egentligen ingen anledning för laddaren att stå med en M4 framme på fordonet när föraren rimligen har koll på den riktning med Heavy boltern men det var lite ont om plats på balkongen så att säga. Med skytten helt inkapslad i ett VR set så verkar det ändå rimligt att laddaren har koll på omgivningarna. Kamouflagenätet på sidan är givetvis gjort av gasbinda från apoteket.

Bild
Ovan: Detalj-vy av skytt och hans obligatoriska tillbehör. Whiskyflaska och AK47.

Bild
Översikts-vy på vapnen med tillhörande ammunition. Redtip för högexplosivt och greytip för pansarbrytande. Kan vi säga.
Notera att luftvärnsstativet är ersatt med en parabolantenn som medföljde drone controlern.

Jag tycker att fordonet blir mer personligt på det här sättet även om det kostar en slant. Men framförallt var det roligt att pyssla och göra ett litet mini-diorama så att säga. Och det är kanske viktigast.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Serpent »

Häftigt! Tar inspiration från den bilen till mina Jamaicans.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Tack Serpent! Det är bara att kopiera. Jag betalar fortfarande Royalties till Röde för kamouflagemönstret på fordonen. :D

Fick lätt panik inför MWW4 när jag plötsligt insåg att jag var en Wierdboy kort. :o Så jag fick kasta mig över bitslådan och se vad jag kunde åstadkomma. Det enda jag hade i Orkväg (komplett) var Runt herder som man får till grotsen. Så det fick bli en sådan.
Byggde om staven så att den skulle kännas trovärdig som en Wierdboy stav och för att slippa udda konverteringar av händerna fick han en "Da Jump Piska". Den kanske ser ut som en vanlig piska med en dödskalle på men är i själva verket ett kraftigt magiskt redskap för att tillkalla warpens krafter. Jag kan hålla på så här hela kvällen så bara köp upplägget. OK? ;)

Bild

Bild

Bild

Inget komplicerat direkt men funkar för turneringen. :)
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Då har man spelat Malmö Wargaming Weekend 4 den gångna helgen. :)

Resultatmässigt gick det kanske inte så strålande. Vann en match (Whohoo!) och förlorade tre stort. Den femte var typ oavgjord men ändå förlust med 22-24.

Så några insikter då från armén?

1) Hord-armé med boyz verkar inte så solitt som jag trodde.
Att marschera fram en 30-blobb boyz fungerar i praktiken inte. Kan din motståndare se en Boy så kan han skjuta på alla. Så det blir jättesvårt att försöka gömma alla dina boyz. Så jag körde mycket på Da Jump, som inte misslyckades en enda gång. Med Evil Sunz clanen så behöver du sedan bara slå åtta på chargen för att nå in, med reroll på en eller bägge tärningarna. Det funkar mer ofta än sällan. Men du får i praktiken inte in mer än 10-13 Boys i närstrid, lite beroende på planen och grupperingen men ingen motståndare är så orutinerad att de inte kan räkna ut vad du ska göra. Följaktligen blir det ofta försvarspositioner i hörnor eller liknande där jag inte kan nå in bakom fienderna med en "Da Jump". Om du inte hackar ihjäl fienderna och kan consolidera vidare så blir det bara att motståndarna kliver ut närstriden och blåser bort dina Boyz.

Här är säkert mycket att arbeta på med placeringen av dina Boyz och användandet av strategems, men de jag mötte var ganska slipade och visste hur de ska gruppera för att göra det svårt att consolidera vidare på ett bra sätt. Styrka 4 är begränsande, framförallt mot fordon. Så i eftertankens kranka blekhet så är nog inte Boyz vägen att gå. Känns lite dumt att inse det nu men vad ska man göra? Nu är de uppmålade och allt. :)

2) Lootaz är nyckfulla. Jag körde med 2 x 10 Lootaz som jag ofta trimmade med antingen More Dakka, eller en extra omgång skytte. Statistiskt borde de trycka ut 23 skott per skjutomgång men det är just det med D3 skott som är det nyckfulla. Men överlag så lyckades totalt 20 Lootaz med ett jäkla massa skjutande inte ta ut allt för mycket. Typ ett fordon och några olyckliga soldater. Så.. Tveksamma, åtminstone mot de motståndarna jag mötte.

3) Thudd guns gör ont på Orker. Tre batterier (Catachans) tog ut en 30-blobb Boyz per tur. :shock:

4) Assasins är galet bra. Vindicare Assasin (vilket jag mötte i tre partier) tog under dessa partier ut fyra Wierdboys, en Big Meck och plockade fyra wounds på min Warlord som sedan blev stående bakom ett hus och kunde inte röra sig.

5) Deffdread fungerar bra mot fordon och liknande men är lite av en utmaning att få in i närstrid. Försökte Strategem Deep Strike:a in den en gång men han misslyckades med charge:en. Framför en skjutarmé... Hans två Rokkit Launchas var helt meningslösa och träffade inget under hela turneringen. Nada. Bättre att ta två närstridsvapen till och få sex attacker i stället.

6) Tankbustas på Trukk, Också svåra att få in inom skjutavstånd. Men när man lyckas blir det roligt. Squaden kastade vid ett tillfälle 10 Tankbusta bombs (med strategem) på en grupp Agressors. Det gjorde det värt allt besvär med att transportera Trukk + Tankbustas till turneringen. Men annars är de plågade av sin BS: 5+. :?

7) Att rulla tärningar och tidsaspekten av en hordarmé:
Jösses kors. Jag tror att jag på dessa fem matcher har rullat mer tärningar än under de senaste tio årens turneringar. Allvarligt! Och när tiden mer och mer blir en faktor på turneringar så är det inget bra. Men det är mycket rullande för ett klent utfall också. Åtminstone med avseende på skytte. Och att deploya 120 modeller tar också tid. Och flytta dessa. Jag hade för många modeller att ha på brickor så det fick bli små lådor där jag kunde sortera tillbaka modellerna snabbt.

Så man får väl se vad som händer i framtiden med Orkerna. Men just nu känns inte mitt upplägg så himla hett.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Röde »

Needs more Dakka!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Röde skrev:
29 okt 2019, 11:34
Needs more Dakka!
Förmodligen. :D

Köpte lite figurer från Anvil Industry härom månaden och har börjat måla upp dem. Somliga kan man tänka sig ett användningsområde för, andra är faktiskt bara för det är coola figurer.

Jag hade en tanke om att använda detta som en Heavy Bolter skytt men jag använder ju inte Heavy Bolters i min Imperial Guard armé. Strunt samma, den fick hänga med beställningen. :wub:

Bild

Bild

Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Nurgle »

Jäklar vad kärlek du gett till interiören av Hydran. Underbart :wub: Att arbeta med inredning och dylikt är roligt och kan ofta ta mer tid än resten av modellen. Men det ger verkligen utfall i ditt fall. Snyggt jobbat!

Kul med dina tankar från Malmö. Kanske man får nöjet att ses nån gång?

Diggar även gatling Gun på lillkillen. Dakkadakka är aldrig fel. Säg till om du vill ha fler och lite större till nåt. Har ett gäng köpta för att förvandla till hot shot lasguns för Dreamforgesnubbar men vette tusan när det kommer hända. Så bara holla.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Runes målarhörna

Inlägg av Kaptenen »

Rune the målarmachine!
Det måste börja bli en stabil samling modeller hemma i hyllan nu!
Snyggt jobbat!

Horde är coolt.. men som du skriver, 120 boyz som ska deployas, flyttas och sedan rulla 3-4-5 tärningar var... Det blir svårt att hålla tiden!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Nurgle skrev:
31 okt 2019, 22:22
Jäklar vad kärlek du gett till interiören av Hydran. Underbart :wub: Att arbeta med inredning och dylikt är roligt och kan ofta ta mer tid än resten av modellen. Men det ger verkligen utfall i ditt fall. Snyggt jobbat!

Kul med dina tankar från Malmö. Kanske man får nöjet att ses nån gång?

Diggar även gatling Gun på lillkillen. Dakkadakka är aldrig fel. Säg till om du vill ha fler och lite större till nåt. Har ett gäng köpta för att förvandla till hot shot lasguns för Dreamforgesnubbar men vette tusan när det kommer hända. Så bara holla.
Ja, det är något speciellt med att göra fordonen lite mer personliga. I det här fallet så köpte jag på mig en massa accessoarer som jag kunde hissa på fordonet och tänkte inte så mycket på kostnaden. Blev rätt nöjd med resultatet. :)
Får se om jag förverkligar mitt "Heavy Bolter" koncept, just nu får min minigun-kille så och se butter ut i vitrinskåpet.
Jag brukar passera Spelens hus i Malmö då och då, så vi kanske råkas där?
Kaptenen skrev:
02 nov 2019, 12:28
Rune the målarmachine!
Det måste börja bli en stabil samling modeller hemma i hyllan nu!
Snyggt jobbat!

Horde är coolt.. men som du skriver, 120 boyz som ska deployas, flyttas och sedan rulla 3-4-5 tärningar var... Det blir svårt att hålla tiden!

Japp, fyra fullt spelbara arméer. Samtidigt insisterar GW på att spotta ut nytt. :D

Orkerna har jag kluvna känslor till. Det var ändå 120 modeller som jag var tvungen att måla upp i relativt raskt tempo. Jag hade nog velat lägga mer tid på dem och stundtals fick man "stämpla in" till målarbordet. Figurerna jag målar nu är bara för det är kul. Likadant Hydran. Sedan kan man inte låta bli att snegla på andra arméer också för målningen är fortfarande rolig. :) Även om hordarméerna lite har förlorat sin charm. :? Igen. :D


Senaste projektet då, en Platon Commander. Också från Anvil Industry.

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite fräck modell från deras custom line. En female Private Military Contractor. Kastade upp henne på en 32 mm bas för att kunna hissa på lite fler saker på basen. Tomhylsorna (hagelpatronerna) är också tillbehör från Anvil. Skalan på Anvils figurer är mer realistisk men samtidigt går det inte att måla dit några ögon eller så där. Men på avstånd ser det bra ut.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Tuffar på med målandet.

Har letat efter en commander till min Imperial Guard armé och kriteriet var att han gärna skulle vara lite excentrisk. Och när jag satt och småbläddrade på Anvil Industry hemsida så sa det plötsligt bara klick.

Bild

Lite Putin över snubben men annars störtskön. Passar alldeles utmärkt att leda ett gäng militära wanna bees. :D
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar