AIRBRUSH GUIDE

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Asphyxate »

Knaperstekt skrev:
Asphyxate skrev:Jag har även köpt en 20 GW färger och märker ju direkt att de Vallejo jag har är mycket lättare pga flaskorna, GW färgerna är bra i sig dock men slösar mycket färg pga att hälften rinner längst kanten på flaskan. Någon som vet nåt ställe i Stockholm man kan köpa schyssta Vallejo liknande dropper bottles i butik? :)
Jag köpte från Kina. Fick ju vackert vänta. Köpte även minitrattar.
Mina flaskor är 20ml, så de är liiite bredare än vallejoditon.
Jag har några jag kan avvara, om du vill få hem det med en gång. Skicka PM isf
Vore grymt! Pmar ikväll! :)

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Knaperstekt »

Nu är jag i köpartagen efter en ny kompressor. Biltemakompressorn läcker som ett såll, och låter lite väl mycket.

Jag tänkte höra vilka sidor som rekommenderas för kompressorer förutom Pumahobby.
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ismeno »

Superhobby


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Knaperstekt »

Tackar, ska kolla!
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

NiclasSmedberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jan 2018, 15:23

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av NiclasSmedberg »

Vill informera om ett litet hack jag använder i samband med lite mindre kompressorer.
Om man har en biltema kompressor så är problemet att den lätt överhettar och skapar kondens.
Problemet är att denna modell inte har en akumelatortank för trycksatt luft.

Jag kör med en skitstor slang innan den lilla slangen och på så vis får jag en akumulator tank. Då faller inte trycket sådär ögonblickligt.
Jag kör enligt modellen nedan:


[Kompressor]===========[Lång tjock slang]============>--------------[liten slang]---->[Färgspruta]

Detta fungerar skitbra!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av RUNE »

Bara en fråga här...

Har valt Biltema upplägget då jag tänkte använda airbrushen till att lägga kamouflage på stridsvagnar i skala 1:35 och tänkte att jag förmodligen inte behöver någon jätteprecision i det jag använder.

Så... Airbrushen har en 0,25 nål och ett tillhörande munstycke för detta. Kör jag detta så får jag det här resultatet.
Bild

Bry er inte om stänken och så där. Detta var inget försök till skönmåleri utan jag varierade både avstånd och hastighet i draget.

Som den skarpsynte noterar så är sprejbredden mellan 7 och 10 mm. Och det funkar inte för det kamouflaget jag tänkte applicera på min Stug III. Jag skulle behöva max 4-6 mm. Och då närmre 4 mm än 6 mm om jag fick välja.

I instruktionen står där att man kan ta av det främre munstycket för tunna linjer. Mitt problem är att jag inte får någon färg alls att sprejas ut då. Enstaka droppar möjligen. Har testat variera lufttrycket och konsistensen på färgen men kan inte få den att producera en linje. Nu är det en 350 kr variant från Biltema så jag misstänker, som den misstroende buffel jag är, att det kan vara det som spökar.

Hur gör man för att få riktigt tunna linjer på strålen? Köper en dyrare airbrush? Och i så fall vilken storlek? 0,2? Och är det nålen eller munstycket som styr bredden på strålen? Blir inte riktigt klok på det. Vill ju ha sprej-look:en på kamouflaget så maskering känns väldigt "iffy" om man säger som så.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av RUNE »

Efter mycket meckande kom jag fram till en någorlunda fungerande lösning.

Lägre lufttryck och gå närmre med airbrushen. Och när jag säger lägre lufttryck så menar jag det. Du hör nästan bara ett lätt väsande.
Sedan får man också sätta trigger-stoppet på sprutan så att du inte får för mycket färg. Då kan strecken komma ner till 4-5 mm men det är inte helt lätt att få strecken helt jämna. Och lagom tills man fått upp flytet (*fniss*) så kloggar spetsen igen. :?
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar