AIRBRUSH GUIDE

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ismeno »

Preshadar gör jag, ögonglinser på Marines ligger dock bortom min förmåga!

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ismeno »

Ursäkta för dubbelpostandet.
Är på jakt efter en billig färgspruta för större arbeten, har en gumminatta som skall målas (visst låter det kinky) och lite terrängbitar modell större. Någon som har ett hyfsat billigt men funktionellt alternativ att rekommendera?

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Jonas »

Ismeno skrev:Aldrig haft problem med att det fastnar färg på nålen, att det byggs upp på munstycket vid långa sessioner visst, men inte på nålen. Använder Vallejo model air. Använder inte airbrush till att grunda, bara till att måla pansar och andra fordon som såhär;

Är det inte väldigt lätt att skada nålen om man torkar av den hela tiden? Är verkligen inget proffs på airbrushing, helt självlärd, jag kanske bara haft tur att det funkar! :-P

Jag använder både vallejo model air och andra egen blandade färger. Men jag både highlightar och shadar med airbruchen. och sprutar oftast med väldigt liten öppning. Använder inte tekniken preshading, tycker den är kass.
Bilagor
Ghost ark 4.jpg
Ghost ark 4.jpg (73.4 KiB) Visad 3240 gånger

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ismeno »

Just det, det är du som gör de där coola Necronsen, grymt charmiga!
Tycker pre-shading är väldigt användbart, framförallt på större entonsytor, på pansar 1/35 och flyg i 1/48 och liknande, för att få de där små tonvariationerna.

Max S
Inlägg: 400
Blev medlem: 18 jun 2012, 21:21

AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Max S »

Nu lägger jag mig i eller delar mina erfarenheter (välj själv :)). Jag har använt airbrushen i zenital highlighting målande (ursäkta svengelskan) och trivs bra med det. Det liknar till viss del preshading, det är ganska sällan som jag målar traditionell highlight.

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Jonas »

Vad är tipdry? hehe...

http://www.youtube.com/watch?v=tFQq7aRluVM

Kolla den här killens målningar.. han är as skön :wub:

Rashia
Inlägg: 265
Blev medlem: 16 jun 2011, 19:09
Ort: Örebro

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Rashia »

Köpte en slang som var 4mm invändigt, den passar bra till sprutan, men är rent av sagt omöjlig att få på kompressorn.

HAO FIX?

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Jonas »

http://www.jula.se/nippel-2-pack-021047

Typ sånna... Finns i olika storlekar..

pxpxpx
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 nov 2012, 12:43

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av pxpxpx »

pxpxpx skrev:Ge det en vecka eller två så kan jag testköra den [Iwata Neo] ordentligt. Har ett ton necrons och lite commissions att göra, så om det dyker upp något weird med den borde det göra det då. :)
Kort och gott. Man får vad man betalar för.

Över 30 necron warriors, två scythes, wraiths, destroyers och scarabs har jag använt Iwatan till, förutom för vissa delar där jag velat ha 0.15mm nozzlen på min H&S Infinity. Inga som helst problem att göra de mer "avancerade" grejerna med IwataNeo sprutan. Även nere på 5-10psi så håller den ett jämnt flöde färg (väl förtunnat) ur sprutan. Om än lite tjockare än vad jag skulle vilja i vissa fall. Men det visar i alla fall på att den håller som både vardagsspruta och detaljspruta.

Den sprutar all typ av färg -förutom- Vallejo Air i metallics. Hur jag än späder ut den (har fan provat allt från alkohol till frityrsmet) så vägrar den göra mer än att spotta ut en sorglig klump färg och sen be om att få bli isärplockad och rengjord. Kanske finns det något knep, det borde ju gå kan jag tycka. Men vi får se. Det går alldeles utmärkt med min H&S Infinity och 0.2mm nozzle. Vilket känns lite weird. Men det har varit den enda anmärkningen jag haft på den.

Isärplockning & rengöring är busenkelt.

Så, om du vill ha en spruta för runt 500-lappen som det går att få tag på reservdelar till (lätt att sumpa den där lilla nozzlen Iwata använder) så kan jag fetrekommendera att köpa Iwata/Neo. Vill du ha mer horn och visslingar så köp för all del en dyrare med mer funktioner. Det är lätt att snabbt växa sig ur en spruta, så även om det finns funktioner på den dyrare sprutan som du kanske inte använder som nybörjare så kommer du sannolikt önska att du hade dom ett år senare. :)

Jag köpte min spruta på Air-Craft Net (Storbritannien), snabb frakt och inga problem.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av frigobben »

Vill till att börja med att tacka för den här guiden! Har alltid tyckt det var fascinerande med airbrush, men inte riktigt vågat ge mig in i det. Tack vare den här tråden kommer jag nu våga! Det passar bra i samband med att jag tänkte starta en ny armé.

Jag tänkte lägga upp de prylar jag tänkte köpa, så kanske ni erfarna kunde se om det är något uppenbart jag glömt. Detta kunde vara till hjälp också till någon annan som börjar från scratch. Priserna är med just av den anledningen också. Tänkte väl köpa det mesta på Air-craft.net som pxpxpx tipsade om, samt även biltema.

Neo for Iwata CN Airbrush £45
Airbrush Spray Booth £85 (http://www.air-craft.net/acatalog/Airbr ... Booth.html)
Minikompressor MC 90 (Biltema) 749kr
Slang (Biltema, hur vet man vilken man behöver?) 40kr enligt den här tråden
Tamiya X-20A Thinners 250ml £5.18
Airbrush Cleaning Kit £13 (http://www.air-craft.net/acatalog/Airbr ... g-Kit.html)

Totalt: (1 GBP = 10 SEK) ca 2280kr

Annat köpvärt(?):
Snabbkoppling, samma fråga som med slangen, hur vet man vad som är rätt?
Mask, hur bra skall den vara?

Tänkte väl börja träna lite med Vallejo Model Air sedan, för att slippa blandningsproblematiken, och sedan antagligen köra lite med de GW-färger jag redan har.

Skriv svar