AIRBRUSH GUIDE

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Betancore »

Elevatorlake skrev:Vad tycker ni funkar bäst för att motverka att färgen torkar på nålen medan ni airbrushar? Är det thinner, drying retarder eller flow imprower som ska hjälpa mot det?

Jag tycker mig ha provat allt men med begränsad framgång hittills.
Hej!

Sedan jag började göra som killen i denna video https://www.youtube.com/watch?v=iSxYfCB31Qg har jag aldrig fått tip dry. Men till skillnad från hans "dab" brukar jag köra ned den i svampen och vispa omkring. Det går helt på automatik för mig nu och fungerar kanon, mitt största problem är en kompressor som överhettas efter timmar av målande.

Ex. Spruta lite på modellen, stanna, trycka ned och vispa omkring i svampen, titta hur jag sprutat, spruta lite mer.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Asphyxate »

Okej, då har jag börjat fundera mer seriöst på Airbrush införskaffning så har valt ut lite grejer. Tänkte höra om ni tycker det är en vettig setup. :)

Spruta: https://www.hobbyland.se/product/harder ... o-in-one-2
Kompressor: https://www.mamoco.se/sparmax-tc-501n.html
Rengöringskit: https://www.hobbyland.se/product/harder ... ning-set-2
Flow Improver och Rengöringsmedel från Vallejo. Tror det blir vallejo färger också då jag inte tror GWs har dropper bottles, kör nog deras air range.

Frågor:
Vad är skillnaden på de olika evolutiontyperna? Bör jag ta en annan än den jag valt nu?

Är kompressorn ok?

Ingen aning om vad för skåp och rengöringsstation jag ska skaffa. Tips?

Sedan funderar jag på vilken sida som är bäst att beställa från? Den där hobbyland verkade ha rätt vettiga priser och det mesta utom kompressorn fanns där.

Annat jag bör tänka på? :)

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Knaperstekt »

Jag köpte denna mycket enkla station. Den har ju inget utsug, men jag kände inte att det behövdes. Se det som att den håller från väggar och annat som du inte vill måla på :)
Du får bygga den själv.
http://www.hobbyzone.pl/en/modelling-ac ... ation.html
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Asphyxate »

Nu känner jag att jag landat i att jag vill ha en Evo spruta. Dock finns det ju en hel del olika varianter. Nån som kan ge mig lite guidning, har kikat på silverline two in one FPC bland annat. Men vad är ett vettigt alternativ där?

Sedan funderar jag över att köra tank eller utan tank på kompressor, någon som har erfarenhet där och kan säga hur långa sessioner vi talar om för att det ska bli värt med tank på den?

Gurky
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jan 2014, 07:56

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Gurky »

Jag skulle aldrig köra utan tank, då kompressorn kommer att överhettas rätt fort om den kör konstant. Om du bor i lägenhet blir nog urvalet lite begränsat då dom större modellerna kan låta en hel del.

Kan rekommendera en https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0018A ... ords=iwata. Rätt ofta som den är nersatt till £130-150. Annars finns dom att hitta på ebay för ca 1400 kr inkl frakt.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Asphyxate »

Kan ju varna lite för Wentzels, köpte allt mitt där för en månad sen och per dags datum har ännu inte kompressorn kommit. Här sitter man med massa scouts som behövs airbrushas och tiden tickar iväg... Undvik!

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ismeno »


Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Asphyxate »

Fått en del målning gjord nu och känns riktigt bra, varnish kan va lätt att fucka upp om man inte är försiktig märker jag men är egentligen inte så svårt. Tycker detta är förbannat kul, verkligen min typ av grej då jag typ tycker till och med rattlecan priming är ganska roligt.

Testade en teknik där jag först ABar upp alla stegen och sen sealar med gloss varnish och washar med gloss wash. Funkade bra, enda problemet var väl att jag gjorde det på en metallmodell vilket innebär att det redan finns vissa ojämna ytor där wash inte ska hamna fast den hamnar ändå, men var bara lite mer jobb. Ska bli kul att testa på high impact plast där ytorna är jämna och fina för tror verkligen det kan skina här. :)

Såg även att en ny brass grej bara kostar en 150-200 så är ju faktiskt inte hela världen om man skulle råka fucka upp den. Vilket känns rätt nice att det finns bra med reservdelar. :)

Kör även utan nåt speciellt bås, klippte ned kompressorns så den täcker på sidorna och bakom och kör där, funkar fint utan nåt bås sålänge man vädrar efter tycker jag, körde ändå en 4 timmarssession igår. Fick förbannat ont i tummuskeln efter det dock hahaha.

Men överlag riktigt kraftfullt och framförallt kul verktyg som sparar enorm tid, skulle tagit hur mycket effort och tid som helst att fixa det jag gjorde igår med pensel och 5000 tunna lager och då är jag nybörjare med airbrushen.

Har en liten fråga, jag köpte ju en airbrush där jag fick med 0.15 samt 0.4. Mest använt 0.4 men ser att det finns både nozzle och nål för 0.15. Vilken är det som egentligen avgör? Antar att det borde vara nålen?

Jag har även köpt en 20 GW färger och märker ju direkt att de Vallejo jag har är mycket lättare pga flaskorna, GW färgerna är bra i sig dock men slösar mycket färg pga att hälften rinner längst kanten på flaskan. Någon som vet nåt ställe i Stockholm man kan köpa schyssta Vallejo liknande dropper bottles i butik? :)

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Knaperstekt »

Asphyxate skrev:Jag har även köpt en 20 GW färger och märker ju direkt att de Vallejo jag har är mycket lättare pga flaskorna, GW färgerna är bra i sig dock men slösar mycket färg pga att hälften rinner längst kanten på flaskan. Någon som vet nåt ställe i Stockholm man kan köpa schyssta Vallejo liknande dropper bottles i butik? :)
Jag köpte från Kina. Fick ju vackert vänta. Köpte även minitrattar.
Mina flaskor är 20ml, så de är liiite bredare än vallejoditon.
Jag har några jag kan avvara, om du vill få hem det med en gång. Skicka PM isf
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Halvar »

Panduro har rejält stora rör, 35ml tror jag. Jag fick då iaf plats med två vallejoflaskor 50/50 i en.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar