AIRBRUSH GUIDE

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av adde_z »

Flyttar posten från min målar logg så att det blir överskådligare om det fylls på med info. Ganska brett ämne så det borde finnas väldigt mycket som kan fyllas på..

Har sett att det med jämna mellanrum dyker upp -Vad/vilken airbrush ska jag köpa trådar, så jag tänkte försöka mig på att komponera en lite enklare guide utifrån mina egna erfarenheter.

Börjar med en bild på de sprutor jag har hunnit sammla på mig under 3 års tid.
Bild

Från vänster till höger: Biltema, H&S Infinity, Badger renegade velocity, Grex XG, Biltem, Biltema, Biltema.

Även fast de 3 längst till höger ser lika ut så är det ganska stor skillnad på 1 av dom men det kommer jag till mer snart.

Om man vill komma så billigt undan som möjligt utan att få det där lilla extra så kan man köpa en komplett set-up på biltema som är riktigt hyffsad. Deras nya kompressor har automatiskt start stop, regulator och vatten filter. Sen Har dom slang och en utav deras sprutor säger jag är 10gr bättre än grex sprutan som kostar nästan 3 ggr så mycket (1200).

Biltema set-up:

Kompressor: 749
Slang: 40
Spruta: 429

Tot: 1218 kr

För 1200 kr så får du en riktigt bra set-up, du skulle kunna beta det dubbla och inte få ett dugg bättre grejer. Kan ju göra ett ex.

Exempel set-up

Kompressor: 1295 (hobbex)
Slang: 179
Spruta: 1299

Tot: 2673 kr

Mer än dubbla pengen och inte nån av grejerna är bättre. Men om jag skulle plocka ihop ett paket med grejer som är lite bättre än biltemas av fler anledningar än att det är märkes grejer så skulle det nog se ut så här.

Z-special:

Komressor: 1695 (rc-butiken)
Slang: 40kr (biltema)
Spruta: 999-1900 (puma, rebell, spraypal)

Tot: 1834-2735 kr

Sen skulle jag passa på att köpa lite andra prylar för att underlätta vilket alternativ man än väljer men det är inte nödvändigt för att komma igång. Men iaf lite av andra saker jag skulle titta på är

Nål smörja.
Snabbkoppling
AB hållare
Airbrush medium
Fönsterputs
Rengöringsstation

Allt det här kan ju kosta nästan 1000kr till med som sagt det är ingenting som är helt nödvändigt så det kan man ju införskaffa allt eftersom när man kommit igång och vet att man kommer att använda grejerna.

Hur man än vill göra lr rättare sagt hur man än vill spendera sina pengar så kommer här lite saker jag kommit fram till. Biltemas airbrush som kostar 429kr är den man vill ha, dom har en som ser exakt lika ut på bild men som kostar 199 kr skillnaden är väldigt stor dock. Nålen i den billigare är tynre och mycket känsligare och hela sprutan känns skramligare Sen är sprutan som är längst till vänster på första bilden skrovlig inuti och det gör den ganska svår och jobbig att rengöra desutom är koppen trång vilket inte hjälper tvättningen heller

Bild
Den till vänster är 199 kronors vs höger som är 429 kronors modellen

Just den modellen för 429 kr anser jag är en riktigt bra spruta iaf med tanke på att jag jämfört den sida vid sida med Grex XG för ganska mycket mer slantar.

När jag införskaffade min första "riktiga" spruta så föll valet på en H&S infinity. Med facit i hand så betalade jag för saker jag aldrig använder och en detalj som jag fick modifiera så att den vart mer lik den i en evo och om jag kunde göra om det köpet så hade jag köpt en evo istället.
Infinityn har alltså ett bakstycke som man likt en kulspetspenna kan klicka ur och i för nålstoppen ist för som på de flesta andra vrida fram och tillbaka (detaljen längst bak på en spruta) Testat men använder aldrig. Sen har den urfräsningar i röret som täcker nålen så att man kan komma åt nål mekaniken. Man kan änvända detta till en speciel rengörings ruitin men det går lika bra utan så ytterligare en grej som man betalar för men inte använder. Sen så är bågen bakom avtryckaren på infinityn platt på ett ställe där evons är rundad och som ändrar responsen i avtryckaren, jag filade min rund..... så åter igen bättre med en evo!

Evo kostar från 999 kr
Infinity kostar från 1800 kr

Jag är anti allt vad amerikanska grejer heter och hade nog ganska lätt att svälja och avfärda badger sprutor när någon sa att dom kändes som en pansarvagn, men med tiden så kunde jag inte hålla mig utan efter att ha läst så många positiva saker om badger vart jag tvungen att prova och döm av min förvåning när det idag är min favorit spruta :) Så pass mycket favorit att jag är sugen på att testa 2-3 andra badger sprutor med tiden, men det står 2 andra sprutor före i kön att bli testade och dom kommer inte köpas snarast kan jag tala om. Den ena kostar lite väl mycket för att bara köpa och den andra finns bara att köpa i USA. De sprutor jag talar om är IWATA Custom Micron som lite gran är ansedd som sprutornas spruta och den andra är Mike Learn Mojo III som ska ha den bästa trigger responsen i världen. Den sistnämda är nog den som kommer att testas först just pga trigger responsen. Det som menas med det är hur lång fördröjningen det är innan färgen kommer efter att man börjat dra tillbaka avtryckaren för att få färg.

Nu kanske inte den här vart så enkel men jag har nog fått fram mycket av det jag "lärt" mig när jag provat mig fram... En grej till innan jag glömmer, det är jäkligt bekvämt att ha en spruta som inte har munstycken som skruvas i utan som tätar genom att bara "läggas" dit likt badger lr H&S. Sen ska man skruva isär sin spruta så sällan som möjligt. ju mer man skruvar ner den ju fortare går nått sönder lr nöts ut. Skruva endast ner sprutan när lr om den börjar krångla. Ist för att skruva ner den hela tiden så spruta genom rengöring mer ist och backspola sprutan som rutin vid rengöring ( Håll för mustycket och trck av för luft så det bubblar tillbaka i koppen) Nu så tror jag det är over and out...

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Kaptenen »

Det här gillas! :mrgreen:
Jag är airbrushrookie och behöver ett proffs att bolla med.
Jag köpte ett färdigt kit på Clas Ohlson med kompressor, slangar, spruta och lite burkar då jag aldrig provat förr men ville känna efter om det var något för mig.
Vad jag inte visste då var att jag skulle ha en toppmatad spruta med kopp, inte med burk under och sug.

Jag vet inte om det är sprutan, jag eller att jag spädde med vanligt vatten, men sist jag sprayade så highlightade jag ett par stora monstervingar, emellanåt sa sprutan "sprutt" och stänkte ut färgen istället för att göra ett jämnt lager - inte snyggt.
Tidigare har jag bara undercoatat, då har det inte synts om den stänkt så det vet jag inte om den gjort.

Tror du det är för att jag har för billig spruta, för att jag blandade med vatten eller något annat?
Jag passerar ett Biltema i helgen, kanske skulle uppgradera till deras 429kr spruta som du rekommenderar?
(Din tanke kanske inte var att svara på läsarbrev, men jag måste ju fråga)

adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av adde_z »

Tror att det kan vara så att det blir tip-dry som bygger på under tiden du målar och att du har ganska högt tryck så att du tillslut sprutar loss det på det du målar på....

Tip-dry går inte att bli av med helt om man använder sig av akryl, man kan bara försöka göra det bättre. Men med lägre tryck så stannar sprutan och man måste ta bort tip-dry:en med fingrana lr på annat sätt (finns lite olika trix)
Det man kan göra för att förbättra tip-dry är att spä ut färgen med nått annat än vatten men det ska gå ändå.
Men om det är så att sprutan förvarnar dig att det är på väg att hända genom att tveka lr liknande precis innan så ska du spruta på sidan av på ett enkom papper lr liknande för att ta bort stoppet.

Hoppas det hjälpte

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Kaptenen »

Ingen förvarning, bara blandaat stänk mitt i sprayandet liksom.
Ska hålla ögonen öppna efter tip-dry - tack!

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Lillen »

Vilka färger använder ni och vart rekomenderar ni man köper den?

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ismeno »

Kör helt med Vallejo Model Air, rakt i airbrushen, funkar fint med min Evolution. Har hört en del som tycker att den är för tjock och fastnar i sprutan men det har jag aldrig gift några problem med. Wizard Games i Götet tar hem på beställning, annars finns det på Hobbybokhandeln.

adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av adde_z »

Captaingallas skrev:Ingen förvarning, bara blandaat stänk mitt i sprayandet liksom.
Ska hålla ögonen öppna efter tip-dry - tack!
Hur gör du i ordning färgen innan du sprutar?

Användarvisningsbild
Samuel
Inlägg: 304
Blev medlem: 28 aug 2010, 13:06

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Samuel »

Captaingallas skrev:Det här gillas! :mrgreen:
Jag är airbrushrookie och behöver ett proffs att bolla med.
Jag köpte ett färdigt kit på Clas Ohlson med kompressor, slangar, spruta och lite burkar då jag aldrig provat förr men ville känna efter om det var något för mig.
Vad jag inte visste då var att jag skulle ha en toppmatad spruta med kopp, inte med burk under och sug.

Jag vet inte om det är sprutan, jag eller att jag spädde med vanligt vatten, men sist jag sprayade så highlightade jag ett par stora monstervingar, emellanåt sa sprutan "sprutt" och stänkte ut färgen istället för att göra ett jämnt lager - inte snyggt.
Tidigare har jag bara undercoatat, då har det inte synts om den stänkt så det vet jag inte om den gjort.

Tror du det är för att jag har för billig spruta, för att jag blandade med vatten eller något annat?
Jag passerar ett Biltema i helgen, kanske skulle uppgradera till deras 429kr spruta som du rekommenderar?
(Din tanke kanske inte var att svara på läsarbrev, men jag måste ju fråga)
Problemet är inte sprutan, utan kompressorn. När din kompressor blir varm, värmen den upp luften som i sin tar håller mer vatten. När vattnet sedan kondenserar längs slangen eller i kontakt med airbrushen så bildas droppar som flyger ut med tryckluften och du får ditt "sprutt". Det du kan göra är att antingen köra kortare sessioner så att kompressorn inte blir för varm, eller köpa en ny kompressor med fuktfälla.

Rahv
Inlägg: 101
Blev medlem: 03 jun 2012, 19:02
Ort: Göteborg

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Rahv »

+1. Samuel har rätt.
Hade samma problem en gång i tiden med Clas Ohlson-kompressorn.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Kaptenen »

Samuel skrev: Problemet är inte sprutan, utan kompressorn. När din kompressor blir varm, värmen den upp luften som i sin tar håller mer vatten. När vattnet sedan kondenserar längs slangen eller i kontakt med airbrushen så bildas droppar som flyger ut med tryckluften och du får ditt "sprutt". Det du kan göra är att antingen köra kortare sessioner så att kompressorn inte blir för varm, eller köpa en ny kompressor med fuktfälla.
Oj! Tack för det rådet, låter rimligt för kompressorn gick ett tag. Kortare sessioner nästa!

Skriv svar