AIRBRUSH GUIDE

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Naz87 »

Kör ica basics fönstertvätt och vatten kostar ingenting och är aldrig några problem

Användarvisningsbild
Cliffisen
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 jun 2013, 21:44

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Cliffisen »

Ismeno skrev:
Cliffisen skrev:Jag är nyfiken på vad folk använder till att rengöra sin airbrush?

Vallejo AB cleaner fungerar bra för mig men skulle vilja hitta något mer ekonomiskt hållbart :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast så dyrt är det väl inte? 100:- för en stor flaska, räcker bra länge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag kanske använder det för liberalt haha.
Får se över mina rutiner kanske :)

Användarvisningsbild
Cliffisen
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 jun 2013, 21:44

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Cliffisen »

frigobben skrev:Jag kör också den. Brukar späda 1:1 med vatten. Destvatten, vet inte om det spelar någon roll egentligen.
Märker du någon skillnad på "styrkan" när du rengör ?

Det är sådana här airbrushhacks som jag var ute efter :D

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av frigobben »

Enligt de instruktioner jag läst kan man köra utspätt mellan färgbyten och outspätt efter hela sessionen. Jag tycker min nya airbrush (Iwata Eclipse HP-CS) varit något lättare att rengöra än min gamla Iwata Neo, så jag tycker utspätt funkar bra hela tiden. Det kanske beror lite på hur mycket färgen fastnat och sådär.

Jag har en liten miniflaska med utspätt som är lätt att spruta från.

Vet inte om det svarar på frågan riktigt. Lite skillnad är det säkert, men man kan ju välja att ta så utspätt att det räcker.

Jag tycker väl efterhand att jag lärt mig mer om var färg brukar sätta sig och torka och försöker hela tiden göra det mesta för att det hela tiden är vått i dessa regioner, antingen med färg eller rengöring. Lite små-tips:
På min nya airbrush kan åker lite lite färg med nålen då den dras bak. Det löser man ganska lätt upp genom att lossa nålen och dra den lite fram och tillbaks med lite rengöring i koppen. (Görs i samband med färgbyten).

Jag brukar i slutet göra som ovan med nålen och sedan låta lite rengöringsmedel ligga kvar innan jag packar ihop. Gärna spruta ut lite av rengöringen så att man vet att det gått "hela vägen fram".

I början tyckte jag rengöringen var en mardröm, men nu känns det riktigt lätt och smidigt faktiskt. Blir alltid rent och bra och går hyggligt snabbt.

Här är lite tips från en av mina idoler när det gäller att måla snabbt OCH snyggt och lite tips från honom: http://youtu.be/rLeWGzJbHzI. Han använder airbrush mycket och brukar till och med ha hela framdelen stående i rengöringsvätska mellan sina målarpass.

Det verkar som att alla har sina egna rutiner, men det kan vara bra att veta att det finns ett läge där allt går ganska smidigt. Nu kanske inte du hade det problemet, men för alla andra som precis börjat eller funderar på det.

Användarvisningsbild
Cliffisen
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 jun 2013, 21:44

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Cliffisen »

frigobben skrev:Här är lite tips från en av mina idoler när det gäller att måla snabbt OCH snyggt och lite tips från honom: http://youtu.be/rLeWGzJbHzI. .
Tackar för tipsen och definitivt för länken!
Det är tydligt när någon är duktig på det dem gör, de får det att se enkelt ut :)

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Betancore »

Hej!

Jag har precis blivit med airbrush och söker någon med erfarenhet av sprutskåp, vad man ska tänka på etc.

Jag är väldigt intresserad av följande skåp och undrar om någon har några större invändningar eller rekommenderar en liknande setup.

Klicka här för länk till skåpet

Tacksam för all hjälp och att denna tråd finns. :-D

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av leidstedt »

Denna har jag.

http://www.alfahobby.se/spray-booth

Den kan jag rekommendera.

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Betancore »

Ajja, orkade inte vänta på svar så jag köpte skåpet jag länkade fast från en billigare säljare på ebay.co.uk istället.

Sammanlagt blev det 70pund med frakt, postar bilder och recension när det anlänt.

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Iambroborn »

Jag kör med en transparent back från biltema x)
Känner personligen inte att det har behövts utsug etc. Å andra sidan så kör jag ganska sparsamt ön så länge

Fethaj
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 sep 2014, 18:25

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Fethaj »

Betancore skrev:Ajja, orkade inte vänta på svar så jag köpte skåpet jag länkade fast från en billigare säljare på ebay.co.uk istället.

Sammanlagt blev det 70pund med frakt, postar bilder och recension när det anlänt.

Hur gick det med det hela?
Jag är riktigt sugen på en jag med, men jag har problem med att hitta någon som är både relativt billig och skickar till Sverige.(Både från UK och US)

Hur har ni andra gått tillväga? Har ni någon bra sida att handla från? (Eller säljare på t ex Ebay)


Edit: Kan ju även passa på att fråga vart ni handlar era airbrush i sverige?
Och vilken som är en bra nybörjar-airbrush, Kollar både på neo Iwata, och Ultra Harder & Steenbeck just nu.

Skriv svar