AIRBRUSH GUIDE

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Betancore »

Hej!

Skåpet fungerar kanon, kan starkt rekommendera det. Är inte hemma just nu men kan posta lite bilder om en vecka.

Angående airbrush och kompressor, jag köpte min Iwata Eclipse från https://www.air-craft.net och en kompressor från en säljare på amazon.co.uk. Kompressorn var relativt billig jämfört med en märkeskompressorer och fungerar väldigt, väldigt bra. Om du söker på "Compressor AS186" får du upp ett par alternativ på amazon och på youtube får du videorecensioner. Tänk på att kompressorn bör ha en lufttank, annars står den och går hela tiden.

Svara om du undrar något mer så återkommer jag, sitter på tåget just nu och skriver på telefonen...

GuldBurken
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 feb 2017, 02:53

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av GuldBurken »

Hejsan alla här inne! Har en liten Airbrush fråga och tänkte använda denna tråd för det!

Nu är det så att jag har en Iwata Eclipse HP-CS, inte så gammal ännu, knappt använd ett år! Men märker när den stått ett tag att det verkar ha runnit färg bakåt! Sett från den överliggande koppen! Så när jag ska köra en ny session så fastnar triggern och vill inte åka tillbaka! Pga att nålen verkar fastna! Rengör den efter jag använt den, men har hittat torkad färg bakom koppen så att säga! Hoppas ni förstår vad jag menar!

Finns det någonting man kan göra åt detta? Eller är det någon packning/tätning som gått sönder? Måste man köpa en helt ny spruta kanske?!? :)

När man för in nålen efter rengörning så känns det som att den inte går lika "segt" längre! Som den gjorde förr! Ska ju bli ett litet motstånd när man märmar sig koppen! Ja ni förstår säkert! Mkt tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar GuldBurken

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Elevatorlake »

Du borde inte behöva köpa en helt ny spruta, till Iwata finns väl i stort sett alla enskilda delar att köpa löst även om de brukar kosta en slant.

Jag är ingen expert på airbrush så du får ta det här för vad det är men jag hade nog tagit isär den så mycket det går (inklusive att ta ut triggermekanismen om det går), blötlägga alltihop i varmt vatten ett bra tag (alltså typ ett dygn) och sedan rengöra den rejält med vatten och borste/piprensare där du kommer åt. Om du kör akrylfärger (typ gw eller vallejo) så är de ju hyfsat vattenlösliga om du ger de lite tid. Kör du däremot någon annan typ av färg kan det ju vara mer besvärligt, då hjälper det nog inte att blötlägga.

Kan vara så att du ska smörja/fetta in lite av mekanismerna när du är klar men det borde stå i instruktioner och jag måste erkänna att jag inte är så noga med det själv.
GuldBurken skrev:Hejsan alla här inne! Har en liten Airbrush fråga och tänkte använda denna tråd för det!

Nu är det så att jag har en Iwata Eclipse HP-CS, inte så gammal ännu, knappt använd ett år! Men märker när den stått ett tag att det verkar ha runnit färg bakåt! Sett från den överliggande koppen! Så när jag ska köra en ny session så fastnar triggern och vill inte åka tillbaka! Pga att nålen verkar fastna! Rengör den efter jag använt den, men har hittat torkad färg bakom koppen så att säga! Hoppas ni förstår vad jag menar!

Finns det någonting man kan göra åt detta? Eller är det någon packning/tätning som gått sönder? Måste man köpa en helt ny spruta kanske?!? :)

När man för in nålen efter rengörning så känns det som att den inte går lika "segt" längre! Som den gjorde förr! Ska ju bli ett litet motstånd när man märmar sig koppen! Ja ni förstår säkert! Mkt tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar GuldBurken
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Naz87 »

Ha sprutan i ett ställ där den alltid står med nosen nedåt. Testa att plocka isär hela sprutan och för sedan försiktigt in nålen baklänges, då kommer den skrapa med sig överbliven färg.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av frigobben »

Andra grejor att prova är att lägga delen/delarna i ett bad av Airbrush cleaner. Att köpa en ultraljudstvätt skulle ju också kunna va något.

Jag brukar för att förebygga detta i samband med varje färgbyte som sista steg dra nålen lite fram och tillbaka när det är Airbrush cleaner i koppen. Då ser man hur cleanern färgas av färgrester och man får ett bra kvitto på att det mesta är borta.

GuldBurken
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 feb 2017, 02:53

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av GuldBurken »

Oj vad många svar man fick :)

Har satt ner sprutan i vatten nu, ska låta den ligga där i 24 timmar eller så! Ska även köpa några piprensare och ta med cleaner för att se så att man kommer åt överallt :P

Finns väldigt många reservdelar att köpa till denna! Men har inte hittat just "huset" eller packningar som ska sitta just bakom färgkoppen!

Koppen går inte att ta lös och tror inte man kommer åt det som sitter just där bakom! :P

Jo jag har köpt på mig ett ställ för sprutan så den alltid lutar åt rätt håll! :)

Med vänliga hälsningar!

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Nurgle »

Jag hade samma problem du verkar lida av. Färgen fyller bakåt samt även att luften går upp i koppen, skapar färgbubblor och skvätter åt alla håll när de spricker.

Wentzels med flera har bra rengöringskit med olika storlek på borstar samt en liten kniv för rengöring av nålmunstycket. Ganska dyra prylar men underlättar rengöringen. Speciellt munstycket har ställt till det mycket för mig genom att den kloggar igen och när jag väl lyckats göra ren den kommer det ut väldigt mycket bättre och inget backflow.

Men ta det väldigt försiktigt så inte munstycket blir förstorat/förstört.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Elevatorlake »

Vad tycker ni funkar bäst för att motverka att färgen torkar på nålen medan ni airbrushar? Är det thinner, drying retarder eller flow imprower som ska hjälpa mot det?

Jag tycker mig ha provat allt men med begränsad framgång hittills.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

GuldBurken
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 feb 2017, 02:53

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av GuldBurken »

Nurgle skrev:Jag hade samma problem du verkar lida av. Färgen fyller bakåt samt även att luften går upp i koppen, skapar färgbubblor och skvätter åt alla håll när de spricker.

Wentzels med flera har bra rengöringskit med olika storlek på borstar samt en liten kniv för rengöring av nålmunstycket. Ganska dyra prylar men underlättar rengöringen. Speciellt munstycket har ställt till det mycket för mig genom att den kloggar igen och när jag väl lyckats göra ren den kommer det ut väldigt mycket bättre och inget backflow.

Men ta det väldigt försiktigt så inte munstycket blir förstorat/förstört.
Har varit in på Wentzels, beställde lite rengöringskit, så får se då sen om det blir någon skillnad =) tack för tipset för den sidan!

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av frigobben »

Här är lite tips från ett proffs: https://youtu.be/YN-iuigiL8U

Jag är själv inte lika ambitiös, mest för att jag inte får tid att måla så ofta. Jag brukar dock alltid förvara nålen utanför sprutan, just för att minimera risken att den skall fastna.

Skriv svar