AIRBRUSH GUIDE

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Flogger »

Jonke skrev:Har just blivit med airbrush (biltema), har inte hunnit prova nåt än..

Har i nuläget en fråga, bör man ha andningsmask? Och i så fall vilken? Eller räcker det att öppna fönstret?

Minns inte om det står nåt om det tidigare i tråden, men orkar inte läsa allt igen :L

Det behövs ej och öppna fönster är väl mer om man använder den mycket under kortare perioder.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Cliffisen
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 jun 2013, 21:44

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Cliffisen »

Jag använder dock en mask när/om jag rengör med kemikalier. Känns inte helt säkert utan.

Användarvisningsbild
DarkMessiah
Inlägg: 378
Blev medlem: 13 feb 2012, 12:32
Ort: Hallstahammar

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av DarkMessiah »

Använder du inte andningsmask och kör med stängda fönster, så blir du som Flogger..
Se det som ett varningstecken! ;)

Tror det beror mycket på hur känslig man är som person och vad man använder för thinners osv..
Kan inte påstå att jag nånsin känt ett behov av mask, oavsett vad jag sprayat med ^^

Ohman
Inlägg: 272
Blev medlem: 23 nov 2011, 15:23

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ohman »

Vill du inte ha förändringar på lungorna när du är äldre så köp ett spraytält samt ngn form av andningsskydd.

Wurrkop
Inlägg: 95
Blev medlem: 14 sep 2012, 22:18

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Wurrkop »

Tjenare alla!

Har läst igenom tråden och kollade föredraget av badgerkungen.

Efter kommentarer här så är folk nöjda med biltemasprutan för 400kr, finns det reservdelar till den?

Jag är ganska försiktig men det kan ju skita sig å då skulle det suga att behöva lägga 400 till på en spruta bara för att.

Om inte: vilken är den billigaste gravitationsmatade, dual action som det lätt går att köpa reservdelar till för humant pris och varifrån köps den bäst?

Bäst av allt vore om det finns det någon fysisk butik i Stockholm som säljer vad jag söker men det är nog mycket begärt.
Alltid skönt att kunna promenera tillbaka till stället man handlat på å få ett ansikte att prata med istället för telefon eller mailkontakt om något inte går vägen.

Kompressor är på gång, familjen har tydligen stående ute på landet som jag kan få.
Ingen vet om den är för högljudd för att ha i lägenhet eller om den är 3-fas.

Är den något de två blir det att plocka av gamla kompressorn, återanvända tanken å sen köra med en kylskåpskompressor.

Måste köpa till en manometer och tryckregulator om det inte finns, filter/olje-vattenavskiljare för luften innan airbrushen, slang och eventuellt en tryckströmbrytare om den som sitter inte går att använda.

Tacksam för svar!

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av frigobben »

Jag köpte min "Neo for Iwata" på http://www.air-craft.net. Verkar vara ett ganska litet företag, med en väldigt hjälpsam person som hjälpte mig massor, men var noga med att inte sälja saker som jag inte behövde. Det var allt ifrån slangar och tätningar och liknande. Kompressorn köpte jag dock på biltema och den duger bra för mig som nybörjare.
Senast redigerad av 1 frigobben, redigerad totalt 10 gånger.

Wurrkop
Inlägg: 95
Blev medlem: 14 sep 2012, 22:18

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Wurrkop »

Neon verkar inte illa, kostar knappt mer än 400 men man får vänta lite på leverans, reservdelar finns också vilket är viktigt för mig.

Skulle också kunna köpa en biltemakompressor, finns inom gångavstånd för mig.

Men det är ju kul att bygga, jag får en ju trycktank å kan säkerligen hitta en kylskåpskompressor gratis nånstans om den som sitter på tanken inte passar så kommer det vara billigare och kanske till och med bättre än den från Biltema.

Tog mig för att skriva till biltema å fråga hur det faktiskt är med reservdelar/vilken model/tillverkare det är på deras airbrushalternativ så man kan kolla efter reservdelar/tillbehör på annan ort om dom inte tillhandahåller det själv, får se vad svaret blir, skickade en annan frågade i förrgår eller så och fick svar i morse så dom är ganska bra på mail verkar det som.

Får kompressor/tankkombon på söndag eller måndag så tills dess kan jag ju ligga lågt.

Gurky
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jan 2014, 07:56

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Gurky »

Jonke skrev:Har just blivit med airbrush (biltema), har inte hunnit prova nåt än..

Har i nuläget en fråga, bör man ha andningsmask? Och i så fall vilken? Eller räcker det att öppna fönstret?

Minns inte om det står nåt om det tidigare i tråden, men orkar inte läsa allt igen :L
Jag tycker att man borde det. Använder en http://m.clasohlson.com/se/Skyddsmask-m ... 55/40-8054

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av MITTZ »

ok, nu är det dags för de riktiga frågorna:
För oss riktiga män som måste gömma kostnaderna för gubbemålarhobbyn i mängden av "nyttiga" utgifter för frugan har jag tänkt ut följande. Om man påbörjar en renovering av insidan av huset, nya tapeter och färg så får man ju en ursäkt att byta alla de fula golvlisterna och dörrfoderna. Därmed kommer man ju behöva en kompressor med tillhörande slangar och spikpistol. Då är de extra utgifterna för en Airbrush överkomliga, väl?

nåväl, har sett att många gillar biltemas mini kompressor MC90 och den verkar ju optimal för air brushing men fungerar den att använda till lite grövre göra? Någon karl här inne borde ju stått inför samma dilemma? Finns det någon nackdel (förutom storleken) med att ta en större kompressormodell?

Claimh_Solais
Inlägg: 1115
Blev medlem: 07 okt 2010, 15:56

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Claimh_Solais »

Någon som vet vad man kan använda för att smörja airbrushen

Känner att min trigger börjat bli lite seg på sista tiden
vågar man prova symaskin olja ?

Skriv svar