AIRBRUSH GUIDE

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av adde_z »

Jag har kör mest med iwatas smörja för AB men har använt wd40 ocskå.....

Men jag har inte smörjt nålen och och delar som kommer i kontakt med färg med wd40 utan bara det som är bakom tätningen från färkoppen, alltså triggermekanismen.....

n0ir
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2014, 19:06

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av n0ir »

Iwatas Neo CN airbrush verkar ju få lite kärlek här i tråden (i.a.f. som ett alternativ till Biltemas spruta). Har själv funderat på en Iwata Eclipse HP-CS. Antar att Neo är någon slags instegsspruta från Iwata?

Vad är det som egentligen motiverar att HP-CS:an är mer än dubbelt så dyr? Är det dumsnålt att köpa Neo:n?

adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av adde_z »

Biltema har tyvärr ingen bra spruta kvar kvar i sortimentet. Dom hade tidigare en som ser likadan ut som den de säljer för 199:- idag, Den kostade runt 400:- men finns som sagt inte kvar. Så alla dagar i veckan en NEO före nån av biltemas.

Wurrkop
Inlägg: 95
Blev medlem: 14 sep 2012, 22:18

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Wurrkop »

Hade sönder min första biltema 199krs igår.

Började på mitt Ork plan, hann grunda, preshadea å lägga på rött, maskera och grunda några metalldelar i svart.

Det bubblade i koppen å färg kom inte kontinuerligt vilket jag tyckte borde innebära att något var fel så jag fick för mig för att söka på nätet efter vad anledningen kunde vara.
Hittade en video som förklarade att det kunde vara för att det inte var tätt runt nozzlen så jag plockade av nålskyddet å nozzlen, drog lite gängtejp runt, gängade i den försiktigt med fingrarna och använde bara fingertopparna på den lilla nyckeln som följde med men det gick av i alla fall.

Hade haft airbrushen liggande i nån veckan utan att dra igång och hade redan beställt Veda WD-180 som borde dycka upp sent nu i veckan eller tidigt nästa, hoppas på denna då jag idag fick hem mattlack, klarlack å lite olika vallejo model air färger som bör passa till mina crimson fists.
(Surt att färgen inte trilla in i fredags istället :P)

Vet inte om jag var för våldsam, om biltemavarianten är helt crap eller om jag fick ett måndagsexemplar.

Vart i vilket fall grymt imponerad över hur bra det blev med preshadetekniken som jag bara sett på video tidigare.
(har en skrivbordslampa precis till höger så vingen närmast å fronten av planet fick skuggningen runt panelerna urtvättade men det syns ganska bra på bakdelen och bortre vingen. Dom svarta fläckarna är påpenslade, inte missad maskering och ska bli lackskador)
Bild

Aekhold
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 sep 2014, 18:19

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Aekhold »

Tjena killar,

jag regga mig här just för att få ställa följande frågor. Har målat warhammer en längre tid och tänkte nu gå vidare med målningen och köpa en airbrush. Jag har tittat rundor en hel del men det är ju en djungel. Jag vill ha en tystare variant av kompressor, gärna med tank. Hittade denna: http://www.envirosafe.se/webshop/view/a ... rbrush-kit låter vettigt eller?

Har ni något bra tips till mig. Jag kan tänka mig att lägga lite drygt 3000 på utrustningen, dvs allt utom själva färgen osv.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ismeno »

Jag köpte ett startkit från Wentzells i Stockholm. (Går säkert att hitta billigare på nätet) Evolution heter märket och är mycket prisvärt, lovord i många hobbytidningar. Jag gav 2500:- för ett par år sedan. Kanske värt att kolla upp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Grimm
Inlägg: 68
Blev medlem: 03 feb 2014, 14:14

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Grimm »

Någon som testat Sparmax som de säljer på Speltid.se/Fantasia?

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av MITTZ »

har problem med inks.
har sett på lite youtube videor att man kan glosslacka modeller och sen inka dem. Någon som använder sig av det?
Jag har iaf provat men när jag spär inksen (mycket) så torkar de konstigt. Det blir liksom inget pigment kvar längst ner i recessionen där man vill ha mest pigment.

Blir det bättre om man använder någon form av medium (finns på vallejos hemsida) eller lamian medium (gw produkt)?

Wurrkop
Inlägg: 95
Blev medlem: 14 sep 2012, 22:18

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Wurrkop »

Problemet med akrylisk färg är att pigmenten läggar sig längs kanterna av vattnet dom är utblandade i under tiden det torkar.
Om andra medium som du nämner skulle påverka det vet jag inte.

Dock så gissar jag att det du sett på nätet har varit oljewashar över klarlack, jag använde vanlig lacknafta och oljefärg på tub från clas ohlson över klarlack för detta resultat:
Bild

När all lacknafta dunstat/man rensat upp eventuellt kladd är det bara att lägga en mattlack och fortsätta som vanligt.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ismeno »

Va han så eminent sa! ^^


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skriv svar