Regelfrågor 6e

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Gustav

Re: Regelfrågor 6e

Inlägg av Gustav »

Icke-fordon får cover om de står i area terrain. Att skjuta genom (eller ut ur) är som vanligt, dvs 25% måste täckas för att man ska få cover.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Gustav skrev:Icke-fordon får cover om de står i area terrain. Att skjuta genom (eller ut ur) är som vanligt, dvs 25% måste täckas för att man ska få cover.
förutom i skogar, som har regeln att man får cover även bakom

Mutt

Inlägg av Mutt »

Precis, det här med att modeller faktiskt måste vara skymda av areaterräng har funnits länge. Det är dock inte så spelbart om man skulle börja bygga skogar så som de faktiskt borde se ut och har därför länge spelats enligt de gamlareglerna med att allt bakom skog får save, hur det ska spelas nu vet jag inte, om det nu är så att man kan välja att skjuta bara på de utan cover...

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Med skogsreglerna så verkar det nästan som att man skulle få cover för att skytten står i en skog, vilket känns rätt märkligt.

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Mortarion skrev:Med skogsreglerna så verkar det nästan som att man skulle få cover för att skytten står i en skog, vilket känns rätt märkligt.
Det är så jag tolkar det. Drar du linjen genom skog så är det cover.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Så som skogsreglerna är skrivna räcker det dessutom att en modell i skytteenheten står inne i skogen och därmed har skog ivägen mot alla i målenheten för att målenheten skall få cover från samtliga skott. Så skogar är rätt dåliga att söka skydd i om man vill skjuta.

Skogar skulle bli betydligt mer spelbara om man spelade dem som vanligt area terrain istället.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Kan ett vapen ha två olika AP värden samtidigt?

eldar rangers(/pathfinders) kan få AP1 om de rullar sexor (/5+) när de ska träffa och dessutom få AP2 när de rendar (vilket är ett minimum för att få in en pen på fordon, vilket är enda tillfället jag känner till man kan dra nytta av det). i regelboken står att alla modifieringar är kumulativa och jag hittar inget om att just modifieringarna från AP-värden skulle vara ett undantag.

så frågan är alltså, om man lyckas med konststycket att träffa med en sexa och dessutom renda med samma skott, får man +3 på vehicle damage table (om man nu lyckas penna dessutom)? eller måste man välja en AP? får man då ens välja eller blir det automagiskt AP2 eftersom rending slogs fram sist?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag skulle säga att man tar den bästa, dvs AP1, om man får bägge.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Även om moddarna absolut är kulmulativa (vad gäller ap, open-topped osv) så skulle jag också säga att ett skott inte kan räknas som två olika ap, dvs du väljer den bästa.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Rending på fordon är inte AP 2 (det har det aldrig varit).

Låst