Unusual power weapons

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
imp

Re: Unusual power weapons

Inlägg av imp »

För att GW inte är konsekventa?
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

imp skrev:För att GW inte är konsekventa?
Exakt min poäng. GWs FAQs är så tokigt inkonsekventa och inkompletta att man måste dra paralleller mellan olika frågor/ändringar för att man inte skall få allt för stora regelhål.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Halvar

Inlägg av Halvar »

DHettNeck skrev:
Exakt min poäng. GWs FAQs är så tokigt inkonsekventa och inkompletta att man måste dra paralleller mellan olika frågor/ändringar för att man inte skall få allt för stora regelhål.
så när det finns regler som gör skillnad och ger klartext så ska vi anta att de är felaktiga? för att de har varit inkonsekventa förut, trots att de inte är det nu? sorry, men det där känns bara väldigt märkligt sätt att argumentera.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag tror nog att DHettNecks kommentar var en generalisering och en liten överdrift, och inte nåt direkt argument för något speciellt faktiskt :)

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Massor med svar, vilket är bra. Ingen konsensus, vilket är dåligt... :D

Jag har funderat lite, men egentligen inte blivit speciellt mycket klokare än vad jag var innan.

För power weapons utan några specialregler kollar man på modellen. Power weapons med unika specialregler får AP3. Alla andra power weapons saknar regler i 6th ed. Så om man inte vill att spelet skall bluescreena varje gång man spelar med en sådan modell måste man sträcka ut någon av de två reglerna som finns.

- Antingen låter man regeln om att man kollar på modellen gälla alla power weapons utan unika regler, istället för alla utan specialregler.
- Eller så låter man regeln om Unusual power weapons gälla för alla power weapons med någon form av specialregler, istället för alla med unika regler.

Fast vilken av de två ändringarna man bör göra finns ju inget regelstöd för, eftersom situationen inte täcks i reglerna.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Halvar skrev:
DHettNeck skrev:
så när det finns regler som gör skillnad och ger klartext så ska vi anta att de är felaktiga? för att de har varit inkonsekventa förut, trots att de inte är det nu? sorry, men det där känns bara väldigt märkligt sätt att argumentera.
Jag har aldrig sagt att dom är felaktiga, bara att dom glömde två vapen av tre men att man borde kunna dra paralleller mellan de olika vapnen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Halvar

Inlägg av Halvar »

Som jag ser det har de inte glömt något vapen. Hade de inte amendat det vapnet som blev en power maul med specialregler hade det varit tre unusual power weapons i blood angels codexen, nu ville de att det bara skulle vara två plus en power maul. Det är uträknat, efersom inget är i FAQ. Hade det varit där hade de tagit upp det i en enda fråga, som de brukar göra.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Halvar skrev:Som jag ser det har de inte glömt något vapen. Hade de inte amendat det vapnet som blev en power maul med specialregler hade det varit tre unusual power weapons i blood angels codexen, nu ville de att det bara skulle vara två plus en power maul. Det är uträknat, efersom inget är i FAQ. Hade det varit där hade de tagit upp det i en enda fråga, som de brukar göra.
Så vad är Dante's Axe Mortalis? Det är varken ett pw utan några specialregler så det går inte att bara säga att det är en power Axe. Det räknas inte heller som ett unikt pw eftersom det inte har unika specialregler. Det är heller inte med i FAQ.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Ancalagon skrev:
Halvar skrev:Som jag ser det har de inte glömt något vapen. Hade de inte amendat det vapnet som blev en power maul med specialregler hade det varit tre unusual power weapons i blood angels codexen, nu ville de att det bara skulle vara två plus en power maul. Det är uträknat, efersom inget är i FAQ. Hade det varit där hade de tagit upp det i en enda fråga, som de brukar göra.
Så vad är Dante's Axe Mortalis? Det är varken ett pw utan några specialregler så det går inte att bara säga att det är en power Axe. Det räknas inte heller som ett unikt pw eftersom det inte har unika specialregler. Det är heller inte med i FAQ.
ett unusual power weapon med specialregler. det är juh unikt eftersom det är enda master crafted power weapon i blood angels codexen sen den andra specialnissens har blivit en power maul.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Halvar skrev:
Ancalagon skrev:
ett unusual power weapon med specialregler. det är juh unikt eftersom det är enda master crafted power weapon i blood angels codexen sen den andra specialnissens har blivit en power maul.
Det står inget om att man ska räkna med vilken codex det står i som en parameter för att det ska räknas som unikt. Ett "master-crafted power weapon" är inte ett vapen med unika regler eftersom det finns mängder med vapen i spelet som räknas som "master-crafted power weapon". Precis som tidigare nämns så har vissa saker FAQ uppdaterats men vissa saker inte. En blood angel Crozius Arcanum är nu en Power Maul enligt FAQ men det är inte space wolves som tydligen fortfarande är ett power weapon?

Skriv svar