SM command squad, company champion

Regelfrågor och förslag på husregler
Björnas

SM command squad, company champion

Inlägg av Björnas »

Har sett flera listor på internet där company champion är utrustad med saker som thunder hammer och storm shield, men enligt min personliga tolkning så är han inte en 'veteran' längre eftersom han fick egna stats när han blev befordrad (och endast Veterans kan ta hammare etc). Jag jämför detta med hur t.ex en vet. sergeant i en vanlig tactical squad inte kan ta enhetens missile launcher. Men å andra sidan så står det under Unit Composition att enheten består av 4 veteraner + apothecary, jämfört med tactical squadens 9 marines + vet (då han kommer med i grunden till skillnad från comp. champ).

Hur har ni tolkat detta? Slänger ni på eran champion nya vapen eller tolkar ni detta som jag?

Personligen kommer jag nog fortsätta spela med en ren (pw+cs) champion oavsett, då han är en lämplig first casualty om jag skulle missa cover save.
/Björnas

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: SM command squad, company champion

Inlägg av HeadWar »

Jag tycker inte att han kan ta någon extra utrustning, han är en Company Champion och inte en Veteran.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Anser inte heller att han kan ta annat
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker det är uppenbart att han inte kan ta annat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Pelikanen

Inlägg av Pelikanen »

med tanke på att det står i codexet att det står att en veteran uppgraderas från att vara veteran till company champion, så borde han inte kunna välja annan utrustning.

Björnas

Inlägg av Björnas »

Pelikanen skrev:med tanke på att det står i codexet att det står att en veteran uppgraderas från att vara veteran till company champion, så borde han inte kunna välja annan utrustning.
Fast det står ju faktiskt inte att han uppgraderas från att vara veteran. Såhär skrev den som hävdar att han kan ta upgrades:
"He is like a Vet sarge, and that's it--he is a vet first and remains one after, so never loses eligibility to take vet upgrades."
"Read the 'upgrade characters' rule in the BBB. The old rules are gone, and there are new rules in place."

Jag håller inte med honom initiellt, men när man läser sektionen han pratar om (s. 47) får jag intrycket att det faktiskt kanske skulle kunna gå att regelkrypa sig till att champion kan ta upgrades. Vad säger ni?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Tycker inte att sidan 47 säger någonting direkt om saken, men det som står är ju att upgrade characters kan ha tillgång till andra vapen och wargear, vilket väl snarare talar emot att han skulle få välja bland samma utrustning som de andra.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Brukar inte GW skriva "any model" istället för exempelvis any veteran när de menar att sergeanten kan plocka vanlig utrustning. Om man kikar på Noise marines så står det any model(d.v.s alla) may take a sonic blaster, Men any noise marine(d.v.s inte champion) may take a blastmaster.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Jo, det är kört för honom
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Det framgår av texten att en modell uppgraderas från att vara veteran till att bli champion. Han är alltså inte längre "veteran" (konstigt nog).
Man kan jämföra med championen i Honour guard, som faktiskt kan uppgraderas som alla andra, eftersom kravet för att köpa relic blade bara är att vara en "model" i enheten.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar