Jacke skrev:men wings kan man gott sänka till -2 de kostar redan mer än de smakar.
håller inte med.. wings är i sig fortfarande underprisade.. detta kompenseras dock lite igenom att man inte kan ha 2+ save och wings...
Tycker du verkligen att en flygtyrant är värd 250p? Som jag ser det så kostar tyranten mer än vad den smakar hur man än gör. 4W utan invo save är löjligt klent för en så dyr modell.
nej. men tyranten borde vara billigare i grund och vingar och 2+ save dyrare.. GW har helt klart tagit ett steg i rätt ricktning där, men inte tillräckligt..
När vingar och 2+ save kostar så mycket att man överväger att spela utan dessa så kostar de lagom...
Fast när tyranten är så dyr så att merparten av spelarna kommer att spela utan den, så är det ett steg i fel riktning. Jag tycker inte att tyranten ens kan bli värd det den kostar. Även tyrant guards är på tok fördyra för det de gör. CSM och Daemons monster är både bättre och billigare, folk klagar väl inte på deras prissättning? Anledningen till att daemons wings ska vara dyra är för att de garanterar en tur 2 charge, det gör inte tyrantens vingar.
Några saker jag noterat och ifrågasätter om mallen:
Tyranten, varför ger paroxysm sjuka -7? det är en bra power, men inte så bra att den förtjänar permabannet imo.
Lictors, först ingenting och nu +2 modell? är dom verkligen så dåliga? jag har spelat med dom många gånger och tycker inte alls att dom är kassa, har skött sitt jobb varje gång. kanske att dom är lite för poängdyra och sitter på fel slot (elite) men tycker allmänt inte dom borde ge +.
Raveners ger för mycket minus, då genestealers gör deras jobb fast bättre för mindre komp och mindre poäng är det konstigt om raveners ger mer minus.
Genestealers Mycetic Spore. Varför ger den -3? varför skulle man nånsin vilja poda stealers när de har infiltrate som i en del fall tillåter assault i rundan dom kommer in, och i de andra fallen tillåter det i rundan efter.
Tänkte först att det var vettigt att man pröjsade -3 för poden som modell, men sen såg jag att termagantsens pod bara gav -2.
Mawlocen borde inte ge - i komp så länge den är sönderrawad, kan inte tänka mig att nån vill spela med den överhuvudtaget som den är nu, dyra poäng för en modell som inte funkar, för 30pts mer får man trygonen som fungerar och inte kan mishapa och ger andra roliga regler.
Detta är mina funderingar och synpunkter, det är inga megaförändringar och i allmänhet tycker jag att mallen är jättebra gjord och väldigt rättvis.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
egge skrev:
Pyrovore borde ge +3 varje modell. Tror ändå ingen kommer ta dem. Kanske +5 så vi faktiskt får se dem?
Kompen är väl dock inte tänkt som en muta för att få folk att spela dåliga enheter? Vad jag menar är att om en full enhet pyror bara går på en flank och fiser hela striden så är det ju som om man har ett elite val och 135p mindre i sin armé (om man har en böghög med egna trupper på dem om de exploderar får man väl skylla sig själv).
Gör ett mindre elite val och 135p verkligen en armé 15 komp snällare? Eller ens 9?
Tycker också att Paroxysm är väldigt hårt kompad. Den är visserligen bra men når bara 12" och har tyranten tagit ett wound så tycker jag leech är mer intressant, om det inte står en devastator squad framför en eller nånting. En tyrant är också relativt dyr för det den gör och är inte alls så svår att ta ner om motståndaren vet vad han gör.
Någon som vet när tyranidsmallen ska spikas ungefär? (ny på forumet)
Bengt skrev:Gör ett mindre elite val och 135p verkligen en armé 15 komp snällare? Eller ens 9?
läs elite-sektionen så ser du att ingen.. någonsin.. ever.. kommer använda pyror om de ger +3. ever..
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.
Bengt skrev:Gör ett mindre elite val och 135p verkligen en armé 15 komp snällare? Eller ens 9?
läs elite-sektionen så ser du att ingen.. någonsin.. ever.. kommer använda pyror om de ger +3. ever..
Pyros är dåliga ja. Men min poäng är att om man bygger en svinhård lista från de övriga sektionerna, hur mycket är det då rimligt att man ska kunna höja sin komp genom köpa en enhet som inte gör något? Visst kan de ge lite VP till fi, om han nu har tid att skjuta skitenheter när resten av listan är jättehård .
Detta är igentligen en anmäll fråga för mallen, hur mycket plus komp man ska kunna få per poäng och val för en enhet som inte förväntas göra något i majoriteten av matcher.
Och om man kommer fram till att en enhet är sämre än taket får man bara acceptera att GW ibland även tappar bollen åt det dåliga hållet. En del enheter är bortkompade för att de är för bra, några får inte rättvis komp för att de är för dåliga.