Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Katarsis »

Bengt skrev: Pyros är dåliga ja. Men min poäng är att om man bygger en svinhård lista från de övriga sektionerna, hur mycket är det då rimligt att man ska kunna höja sin komp genom köpa en enhet som inte gör något?
As-svår fråga, verkligen. Har fundera länge och väl på sådana spörsmål och tillslut kommit fram till, tor jag, att det bästa är att inte ge för mycket plus till sådana enheter. De nackdelar som finns med att ge lågprisenheter mycket plus är såklart att man kan använda dem för att boosta upp annat hårt i listan. Nu har Tyranids i och för sig de hårdaste sakerna i just Elites-sektionen, men det förändrar saken endast marginellt tycker jag. Tyvärr får det nog bli så att de som vill spela med Pyrovores får nöja sig med ett lite mindre kompplus.
Lagerlöf skrev:Tycker också att Paroxysm är väldigt hårt kompad. Den är visserligen bra men når bara 12" och har tyranten tagit ett wound så tycker jag leech är mer intressant, om det inte står en devastator squad framför en eller nånting.

Någon som vet när tyranidsmallen ska spikas ungefär? (ny på forumet)
1. Det är nog mest WS1-förmågan man är ute efter. Men många verkar tycka att den ligger för högt för att spela med så vi sänker den nog lite.

2. Räkna med två veckor kanske.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Lagerlöf

Inlägg av Lagerlöf »

Jo absolut WS 1 är väldigt hett att försvara sig med. Dock bara 12" så lite lägre komp låter bra.

Tycker overall att alla tyranid monster blivit så frickin dyra i poäng så det är tokigt.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

hive tyrant och framförallt carnifex borde ge +4 i grund.. paroxym borde ligga runt -10..

Lagerlöf

Inlägg av Lagerlöf »

Carnifexen är helt värdelös det håller jag med om. Hive Tyrant är ändå lite mer okej men fortfarande för dyr. Är väldigt ovan vid 40k kompsystemet så har svårt att säga vad sakerna ska ha för nåt ^^ (spelade mest fantasy förut)

Jacke

Inlägg av Jacke »

Tyranten är helkass, det är så jävla värdelöst att inte ha någon invo-save. Så fort det kommer lite laser eller plasma så går den ned direkt. Det som gör den bra är hive commander och paroxysm. Tyrant guards och wings kostar rätt mycket, men de är ändå ett måste.

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

carnifexen är inte helt oanvändbar, är ju bla enda monstret som kan poda, högst meelee str har den också och med claws får den även flest attacker. Bioplasma och s6 devourer är inte heller att leka med. Den är inte "värdelös" imo även om den är alldeles för dyr, man blir ju så bortskämd med dom nya 6w monstren :P
Fexen kanske inte längre är största stjärnan i 1750 eller mindre matcher, men i 2000+ slag kan den allt göra bra ifrån sig :)
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Lagerlöf

Inlägg av Lagerlöf »

Jacke skrev:Tyranten är helkass, det är så jävla värdelöst att inte ha någon invo-save. Så fort det kommer lite laser eller plasma så går den ned direkt. Det som gör den bra är hive commander och paroxysm. Tyrant guards och wings kostar rätt mycket, men de är ändå ett måste.
Absolut. Jag kör med gargoyles framför och venomthrope bakom. Dyrt är det men skytte kan dom absorbera ^^

egge

Inlägg av egge »

Lagerlöf skrev:
Jacke skrev:Tyranten är helkass, det är så jävla värdelöst att inte ha någon invo-save. Så fort det kommer lite laser eller plasma så går den ned direkt. Det som gör den bra är hive commander och paroxysm. Tyrant guards och wings kostar rätt mycket, men de är ändå ett måste.
Absolut. Jag kör med gargoyles framför och venomthrope bakom. Dyrt är det men skytte kan dom absorbera ^^
Ni vet att gargoyles vingar inte täcker LOS? Blir inte så mcket kvar av en gargoyle om man tar bort vingarna.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Falkman

Inlägg av Falkman »

Det beror ju helt på hur du tolkar reglerna.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Om man inte får skjuta på vingarna är det helt orimligt att dom i senare fall ska blocka LoS.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar