Ismenos galenskaper

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Elevatorlake

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Elevatorlake »

Ismeno skrev:
Elevatorlake skrev:
Ismeno skrev:Grym video på mästaren; Mig in action.
(Denna teknik använder jag själv i princip aldrig, men vet man vad man gör blir det läckert.)
https://youtu.be/x9k4NZDqvKA

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hyfsad penselkontroll :)
Han vet vad han gör.;)
Fanns mycket bra på den kanalen som jag helt missat. Mycket är ju åtminstone ett par nivåer för högt men mycket matnyttigt också :) Han verkar rätt skön också, såg lite på en av filmerna från ett av hans seminarium och han drog ju några skämt som jag småfnissade åt för mig själv. Definitionen på nörd? Förmodligen! :)

Får prova beställa lite mig-grejer nu när några ak-washer börjar ta slut :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Elevatorlake skrev:
Ismeno skrev:
Elevatorlake skrev: Hyfsad penselkontroll :)
Han vet vad han gör.;)
Fanns mycket bra på den kanalen som jag helt missat. Mycket är ju åtminstone ett par nivåer för högt men mycket matnyttigt också :) Han verkar rätt skön också, såg lite på en av filmerna från ett av hans seminarium och han drog ju några skämt som jag småfnissade åt för mig själv. Definitionen på nörd? Förmodligen! :)

Får prova beställa lite mig-grejer nu när några ak-washer börjar ta slut :)
Hans tekniker passar grymt bra till Sci-fi projekt imho. Och ja, han verkar vara en riktigt skön lirare, fötterna på jorden trots sin stjärnstatus.

Vad händer här då? Shoppade loss som en galning denna månaden. En Knekt på väg och äntligen lite ny enamelfärg från Super-hobby. En Ma.k "Leopard" nedan redo för grundfärg.
Två stora byggen kommer ta upp all hobbytid i vinter. En ombyggd svävartank (Ma.k) och Knekten. Tanken är att få båda klara till 08Open i april. Kanske kan gå...,.
Bild

Användarvisningsbild
Ismeno

Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

WIP på Leoparden. Grundfärgen är min patenterade mix av Tamiya Laquer thinner, rost pigment och Mr.Color 131.
Över den målas två olika nyanser av grå, Mr.Color enamel. Thinnern gör att färgerna smälter ihop om man vill. Jag undviker vissa ställen där rosten ska lysa igenom och skrapar bort färg på andra ställen. Det är en galet rolig process och det gäller att liksom "följa med" i vad som händer. Lite chaosmålning. Grymt skojigt.
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 1 Ismeno, redigerad totalt 7 gånger.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Grym rostfärg, blir supersnygg!

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Elevatorlake skrev:Grym rostfärg, blir supersnygg!
Tack mannen!
Den har blivit min favvo. Borde bygga några riktigt rostiga Orkfordon nån gång.....

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Vad är egentligen fördelen att måla med enamelfärger istället för acryl? Förutom ångorna alltså? :)

Användarvisningsbild
Ismeno

Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

Elevatorlake skrev:Vad är egentligen fördelen att måla med enamelfärger istället för acryl? Förutom ångorna alltså? :)
Ångorna är en bonus. ;)
Det är väl två sköna grejor med enamel som jag ser det. För det första torkar de till en hård, fin yta som verkligen ser ut som målad metall. För det andra kan man "vädra medan man målar" vilket är galet sexigt. Eftersom thinnern lyfter färgen från tidigare lager om man drar på mycket, kan man skava färg, skapa nyanser och fading, allt medan man målar. Man kan också använda thinnern till blending. Galet kul.
Senast redigerad av 1 Ismeno, redigerad totalt 7 gånger.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Den är fantastisk! Kan du berätta mer hur man gör så att man kan sno rätt av? :) Det verkar ändå något mer utstuderat än att blanda tre komponenter och slabba på?

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

frigobben skrev:
Den är fantastisk! Kan du berätta mer hur man gör så att man kan sno rätt av? :) Det verkar ändå något mer utstuderat än att blanda tre komponenter och slabba på?
Alltså, egentligen inte. ;)
Nej, det krävs lite mer än att bara kleta på. Framförallt gäller det att få variation i färgen, att det ser "random" ut. Jag gör som så att jag har färgen i en burk, thinner i en annan och två sorters rostpigment uthällt på tidningspapper, en ljusare nyans och en mörkare. Sedan blandat jag lite av alltihop och målar på. Medan färgen torkar, kan man kleta i mer pigment, eller använda mer thinner för att ta bort om det ser konstigt ut. Thinnern lyfter även den svarta primern om man tar tillräckligt, vilket man använda för att blanda till mörkare partier. Det gäller att vara försiktig dock! Överlag gäller försiktighet med enamel, eftersom thinnern lyfter underliggande färg väldigt lätt. Man måste låta färgen torka till innan man drar på ett nytt lager om man vill ha mer täckning.
Har tyvärr ingen mer "vetenskaplig" instruktion än så, mycket trial and error.

Vill man ha lite struktur under färgen kan man använda Mr.Surfacer 500 (inte spray utan i burk) och "stippla" på innan primern för att få känslan av gjuten metall. Det har jag gjort på modellen ovan. Nedan två små filmer från en av mina hjältar, Kallamity. Han använder Tamiyafärger och en annan sorts rostgrund, men själva målningsprocessen är väldigt likt det jag gör.
Fridens!
https://youtu.be/fdm2GOoAYi4
https://youtu.be/FgAk-vPSwWg

Användarvisningsbild
Ismeno

Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

En grej till; enamelfärg går hårt åt penslarna. Samtidigt, som Kallamitys videos visar, behövs tunna spetsar för att få till det. Kan varmt rekommendera Bunseido. Japanskt. (Såklart!) de klarar enamelfärg utan att förstöras och är överlag galet bra. Kommer aldrig använda nåt annat igen. Finns tyvärr inte i Europa, men jag köper från japanska säljare via EBay. De är inte dyra och shoppar man för under 300:- slipper man tull.
Bild

Skriv svar