Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Re: Captains Corner

Inlägg av Nurgle »

Heja heja! Hobby-Påsk for life :D

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Nurgle skrev:Heja heja! Hobby-Påsk for life :D
Påskpyssel är ju dessutom en etablerad tradition sedan urminnes tider! :D

Där satt den!
Sista 16 träden klara, och därmed alla 25 palmer till spelplanen färdiga!

Bild

Bild

8 dagars gnet på all tillgänglig hobbytid, men sååååå skönt att ha alla träd klara! :wub:

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Träden klara, verktyg och plastbarr städade...

Dags för foto på den färdiga planen så att jag sen kan släppa projektet och gå vidare! :mrgreen:

Bild
Träden står på plattor, som i spelet blir skogar med cover.
Specialregel 1: Skogsplattorna är LoS-blockers! Man kan se in i och ut ur, men inte igenom!

Bild
Specialregel 2: Inget minus på move för att gå upp eller ner 1 nivå. 2 nivåer går inte att gå.

Bild

Bild

Bild
LoS-blockande plattor!

Det blir en visuellt väldigt simpel, öppen och lättmanövrerad spelplan - men speltekniskt så är det inte alls den fria sikt för modellerna som vi spelare har, med både höjdskillnader och rejält med LoS-blockers.
Jag tror det blir en bra kombination som ger roliga matcher!

Bild
Godkänd för spel av Iiiiip med vänner!

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Det blev bra skogar!
Jag har inte haft tålamodet att göra träd. Kör med målade plattor. Rena mordet för stämningen men det ger en bättre arbetsmiljö när man spelar.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:Det blev bra skogar!
Jag har inte haft tålamodet att göra träd. Kör med målade plattor. Rena mordet för stämningen men det ger en bättre arbetsmiljö när man spelar.
Tack! Jo det är det ständiga valet som terrängbyggare... stämning och visualitet - eller spelvänlighet. En knivig kombination och svår balans att hitta!

Terrängtankar..

Jag brukar lägga upp mest bilder, men idag blir det en wall of text med funderingar.
Kanske finns det någon som gärna läser även om bilder är det knark som gör bloggar bättre! :D

Bild

Vilken upplevelse i veckan!
Efter att ha fixat klart de 25 träden så bedömde jag att Sand Island var redo för spel. Detta i god tid inför vår spelhelg i November (Rauk'n'Rumble), men det är 15 spelplaner till som ska justeras och speltestas, så vi måste börja i god tid.
Vi tycker om att ha ett transparent förhållande till våra deltagare, så vi lägger upp en hel del bilder på hur vi jobbar med spelplanerna inför RnR.
Föga anade jag vilken dörr det skulle öppna!

Om någon på Facebook lägger upp en bild på en modell de målat, eller en armé, så kommer de som gillar den att trycka på gilla.
Några kommer att ge positiva kommentarer, någon kanske frågar om någon färg eller teknik.
Det är extremt sällsynt med negativ kritik, och de som gör det är lite av "that guy". Det finns en oskriven regel att man inte skriver tex: Jag tycker din modell ser tråkig ut och du borde gjort mer detaljer och mer highlights - om man inte står varandra nära och har den raka dialogen sinsemellan, men inte ens då brukar det stå offentligt på nätet.
Det finns oavsett nivå en respekt för varandras verk, för varandras tid, för varandras färdigheter - åtminstone på de forum där jag rör mig.

Jag vart därför väldigt överraskad när mina bilder på Sand Island plötsligt blev till en lång tråd om saker jag kan göra bättre på planen. :lol:
"Ser inte ut som en riktig miljö", "saknar inlevelse", "gräset är för mycket golfbana", "du borde måla olika nyanser i gräset", "överlag en av era sämre planer", "jag känner att jag vill vara ärlig här". Och ovanpå det så var det andra som gillade de negativa kommentarerna.
Värt att notera, jag bad på inget sätt om feedback, jag la bara upp bilden som ren info: Kolla här, en spelplan.
Det var en väldigt oväntad reaktion! :D

Självklart får folk tycka vad de vill, och de får tycka att det jag bygger och målar ser för jävligt ut om de vill, det som förvånar mig är att det på något sätt blev fritt fram att säga det. En intressant skillnad från när det läggs upp bilder på modeller, som jag inte riktigt förstår mig på..
Vi pratade om det igår, det komiska i det hela hur det plötsligt satt en panel med terrängexperter och gav kritik åt en spelplan, där ingen av dem själva bygger spelplaner. :D
Hur det kan komma sig att en spelplan inte går under samma tak som en målad modell, för ingen skulle ju få för sig att säga:
"Jag känner att det är viktigt att jag är ärlig här, din modell är en av dina sämre" om inte målaren i sig ber om ärlig kritik utan bara sitter nöjd och glad med sitt verk.
Oscar tror jag satte huvudet på spiken: Ens modeller är personliga, men en spelplan kommer alla att använda så den blir allmän egendom på det sättet, och då försvinner den spärr som normalt sett finns när det gäller att kritisera någons målande.
Det kanske stämmer!

Bild

Jag svarade faktiskt lite bitskt på en av kommentarerna från en av kritikerna som aldrig byggt en enda spelplan, om hur jag skulle kunna göra planen bättre genom att måla olika nyanser på gräset.
- Vassego och bygg en sådan plan själv.
Varpå jag fick det ännu roligare svaret : Om jag hade lika mycket tid som du så skulle jag göra det.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jag är helt säker på att vi alla har 24 timmar om dygnet. Och om jag sedan pusslar ihop ett mer-än-heltidsjobb med att bo i villa och ha tre tonårsbarn på ett sätt som gör att jag hinner med att bygga terräng och måla - då är det alltså fritt fram att komma med krav och kritik eftersom jag har mer tid än andra?
Tokrolig logik! :mrgreen:

Vidare så är det ju på intet sätt så att jag själv, eller de andra arrangörerna som jag ständigt bollar idéer och WIPs med, inte ser att saker kan bli bättre, men vår tid är begränsad.
Med 16 planer som ska fixas till för att hålla en hög nivå med allt från utseende till uppdrag och specialregler så kan vi omöjligt lägga all den tid vi vill på varje plan, vi har alla jobb, barn, hem och annat att sköta.
Jag skulle gladeligen lägga 100 timmar till på Sand Island... olika nivåer på gräset, färgnyanser på gräset, rester från en lägereld, grottmålningar, frukter i träden, fåglar i träden, några djur på marken, någon ödla på en klippvägg, detaljerade objektiv, grästuvor i sanden, rester av en gammal stuga, ett vattenbryn i ena kanten, fotspår i sanden, nyanser på bladen i träden, stigar i gräset, småsten längst klippkanterna, drivved uppspolad på stranden...
Men skulle jag fasta på en plan på det sättet så skulle inte 16 bli klara och speltestade, och jag skulle gråta i fosterställning med 37 järn i elden och hälften av planerna klara när vi kommer in i oktober och har några veckor kvar till RnR.

Så jag bygger den redo för spel, speltestar och parkerar sedan den. När alla planer är lika långt komna - och allt annat också är klart inför RnR - så finns det förhoppningsvis tid att gå tillbaka och fylla på med detaljer och då gör jag det med glädje! :wub:

Jag går inte och surar över att några tog fram stora sågen på den här planen, varken över kritiken eller på de som framförde den, det går aldrig att göra alla nöjda. Jag är mest fascinerad över hur det kunde bli en sådan öppen diskussion som det blev och att det fanns så många terrängproffs med starka åsikter om den.
Själv är jag supernöjd med planen och stämplar den här Approved, så nu bär det strax av till nästa spelplan!

Bild

Sand Island är som sagt redo för spel, så igår körde vi den första testmatchen med det tilltänkta uppdraget och de specialregler för planen och dess terräng som ska gälla på RnR, och det blev succé!
Bra flyt i spelet, lättspelat och snabbspelat både fysiskt och regelmässigt, och en fantastiskt match med 1500p på varje sida som gick till 7 rundor, men ändå på bara 2h 55min!
När vi testar så är planbyggaren en icke-spelande antecknare och de som spelar har inte sett reglerna innan de kommer till brädet, så det blir ett riktigt test på hur det är att vara deltagare.
Det behövs bara några mindre justeringar i formuleringar i texten för planen, sen är den spelmässigt klar!
1 down, 15 to go!

Träden behöver jag sätta metallplattor under, de står ganska stabilt på plana ytor såsom ett bord, men när det blir en luddig matta som underlag och lite knuffande på brädet så blir det vältvarning på flera av dem.
Jag ska även köpa en ljusgrön sprayfärg och köra längst kanterna på alla skogsplattorna för att göra det ännu lättare att se var kanten går, då ska jag också passa på att göra lite nyanser på palmbladen med den och sedan lägga en matt spraylack på dem för att få bort plastglansen, det är enkla quickfix som gör planen bättre att spela på!

Har du läst allting ända ner hit så blir jag glad! :D

Användarvisningsbild
Boggalogg
Kontakt:

Inlägg av Boggalogg »

Jag gillar bordet mer och mer, ju mer jag tittar på det. Sen vet jag inget om de unika reglerna för.just det här, men som återkommande rumblare gillar jag att det är.så stor variation mellan alla bord ni har. Keep up the good work!

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Jag följde den tråden på facebook med visst intresse just för att jag också tyckte att det var en ganska... ska man säga brutal kritik?

För mig har jag också upplevt det att man ofta inte framför kritik till personer som lägger upp bilder på sina verk om inte det efterfrågas. Vi målar alla efter vår egen förmåga och jag personligen är fullt medveten om att där är gott om skavanker på det jag målar. T.ex. någon high light är för bred eller för ljus i färgen. Eller att färgen blev lite kladdigt där vid bensindunken. O.s.v. Man behöver absolut inte ljuga för någon och säga att det ser bra ut om det är kasst, utan då kan man avstå från att kommentera eller säga något mer neutralt. (T.ex. jag gillar ditt färgval om du nu gör det.)

Jag hade aldrig kritiserat något som handlar om personlig smak. T.ex. ett hysterisk färgschema i rosa/grön/bajsbrun eller what ever. Det är en personlig smak. Tekniken kan fortfarande vara väldigt bra och om ägaren gillar sitt färgschema så får man respektera det. Man kan fortfarande bedöma andra aspekter av hans modeller.

Och kritiken mot ditt bräde tyckte jag lite föll i kategorin ovan. Tyckande. "Jag tycker inte att det är en inspirerande spelplan" är just en personlig åsikt. Fine! Men den behöver kanske inte ventileras till ägaren om vederbörande inte har efterfrågat den.

Ska man framför kritik så tycker jag att man kan formulera det mer som "jag tycker att det hade blivit mycket snyggare om du hade high lightat stammarna på dina träd.". Alltså ett konkret råd som man poängterar är just min personliga åsikt. (Detta i kontrast till "fan vad fula träd du har, de är alldeles platta i färgskalan".) Om där är ett enkelt grepp som en mer erfaren hobbymänniska känner till, som kan göra din modell eller spelplan snyggare i ett nafs så är jag inte främmande för att ta emot det. Men precis som i stand up commedy så hänger det lite på hur man levererar det.

Jag förstår balansgången mellan utseende och funktion när det kommer till terräng. När jag spelade i en lokal spelförening hade de den snyggaste skogsterräng-biten jag sett. Handgjorda träd, markvegetation, små vattenpölar o.s.v. Det såg ut som en scen för reklam av rutiga flanellskjortor. Men det var fasta träd på terrängbiten. Så att placera modeller i den var rena plågan. De stod inte upp (p.g.a. de skitsnygga buskarna och ormbunkarna), fordon gick överhuvudtaget inte att placera där och när det kom till templates... *suck* Ni fattar.

Och ska man knyta ihop säcken ovan med hur jag tycker man framför kritik till hobbymänniskor, så gäller den principen ännu starkare när det handlar om ideellt arbete. Jag tar alla chanser i världen att berömma alla de personer som lägger ner arbetet för att Rauk n Rumble ska bli av. Utan deras otaliga mantimmar så hade den spelhelgen inte blivit av. Och om RnR-personalen samtliga skulle fakturera ut timmarna de lägger ner på speltester, terrängbyggen, planering, bokning o.s.v. så hade bara oljeschejkerna haft råd att delta. Och de hade stått över för det hade varit för dyrt...

Så jag hoppas du fortsätter med ditt byggande med samma entusiasm som innan så ser jag fram (och hoppas jag får plats) mot Rauk and Rumble.
Senast redigerad av 1 RUNE, redigerad totalt 7 gånger.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Jag instämmer med Rune i varenda ord. Jag reagerade också på detta.

Överhuvudtaget verkar folk stundtals tyvärr brista i hyfs. Man tror att man har rätt att komma med feedback på allt möjligt som egentligen är en recension på något som redan är genomfört och inte går att backa. Inte fan ger man goda råd till nån som redan köpt ett hus. ”Åh fan, har du köpt hus i Huddinge kommun. Ajajaj, riktigt dåliga skolor där”.
Nej, då håller man det för sig själv och delar deras glädje istället. Vad ska de göra med nåns snusförnuftiga åsikter? Sälja huset och köpa ett annat?

Och när det gäller hobby där man (du) plöjer ner hundratals (tusentals?) timmar för något som knappast kan räknas som något annat än en potentiell spottstyver är även det ohyfsat.

Dessutom ett tecken på att man kanske har väl negativa glasögon på sig.

Livet är kort. Att försöka se positivt på andra och de bra saker som de gör, så blir det kanske en roligare upplevelse under tiden.

Eller som min fru brukar säga: ”Har man inget snällt att säga kan man hålla käften”.

Förlåt för gnället. Brukar försöka undvika det. Får göra en video-rant om detta.

Vill bara säga att jag tycker du är grym Björn!

Användarvisningsbild
Grudge

Inlägg av Grudge »

Instämmer helt och fullt med alla ovanstående talare. Fascinerande logik hos "recensenten". Jag vet hur mycket jobb det är att bygga terräng, och jag har funnit att speciellt med terräng så gäller att ha koll på de övergripande målen - i ditt fall 16 spelplaner. Annars sitter man där efter en massa timmars jobb med två eller tre "perfekta" små terrängbitar, och resten av planen är en golfbana. Massvis av kudos till dig för att du orkar med ett så stort åtagande, jag skulle med glädje spela på Sand Island, den är väldigt kreativ och har en spännande layout som jag definitivt tror höjer spelupplevelsen. Keep up the good work!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Boggalogg skrev:Jag gillar bordet mer och mer, ju mer jag tittar på det. Sen vet jag inget om de unika reglerna för.just det här, men som återkommande rumblare gillar jag att det är.så stor variation mellan alla bord ni har. Keep up the good work!
Tack! För att undvika missförstånd, din kommentar om golfbana tar jag inte som något märkligt påhopp. Som mångårig turneringsarrangör och indirekt upphovsman till Rauk'n'Rumble så är din feedback inte som vems som helst. Att ha några få löstagbara träd på skogplattor såg jag tex första gången hos er, så den idén snodde jag rakt av från Gamers Weekend.

RUNE, Nurgle och Grudge skrev:Många kloka och tänkvärda ord...
Tack för att ni läste och delar med er av era tankar tillbaka!
Jag är helt på samma linje, det finns ingen poäng med att köra någon slags roast av någons hobbyverk även om man inte alls gillar det.
Nu vill jag inte förvandla det här till något där jag framstår som kränkt och ledsen, jag är fortfarande mest förvånad över tonen och ordvalen.
Att gå in och såga någon annans verk är så totalt tvärtemot mina egna värderingar och mitt sätt att vara, så jag blev smått chockad och har behövt lite tid för att landa.
Inte ens när jag erbjöd en smidig utfart från den negativa vägen genom att säga: "Själv är jag supernöjd", vilket i min värld borde stängt diskussionen, så fortsatte det istället med: "Kul för dig, men jag vill vara ärlig och planen är mindre tilltalande"
Där hoppade jag av, någon som bestämt måste framföra sin ärliga negativ kritik på ett Facebookforum, utan att någon har bett om det, är för olik mig för att jag ska vilja lägga mer energi på att diskutera.

"Att hugga huvudet av andra gör inte dig själv längre"

är ett citat jag gillar. Det finns ingen vinning på att såga andra, på samma tema som Nurgles "Kan du inte säga något snällt så behöver du inte säga något alls"
Jag gillar när man uppmuntrar och peppar varandra och skapar en positiv stämning som ger energi, det är i verkligheten väldigt sällan som man behöver vara negativ mot någon.

Det är lätt att dra den förhastade slutsatsen att man då måste vara snuttegullig och inte kritisera andra alls, vilket inte är poängen.
Om någon vill ha ärlig kritik, framför den.
Om det är ens uppgift att ge någon ärlig kritik, framför den.
Om någon verkligen behöver få ärlig kritik, och du är rätt person och i rätt forum, framför den.

I övrigt? Var positiv och stötta andra! Oavsett om de fulmålar, springer milen på 1h 52min, sjunger falskt, misslyckas med mamma scans köttbullar i micron eller plogar sig ner för barnbacken på skidor. Det viktiga är inte hur bra man är, utan att man anstränger sig och försöker bli bättre på något.
Jag brukar trycka gilla på modeller på Facebook som absolut inte är vackra ur ett Golden Demon perspektiv, men jag gillar att någon som målar på en ganska låg nivå ändå postar sina alster offentligt. De ser såklart att deras modeller inte är lika fina som många andras, så det behöver ingen berätta för dem, men att de tar de första stegen mot att bli bättre på något och vågar visa sina verk gillar jag!
Lite motsatsen till Internethatare.. att sitta och gilla sådant som har typ 2 likes. :lol:

------------------------------------------

Det är ett väldigt intressant ämne, om att ge och ta energi från andra och att agera så att man skapar en positiv eller negativ miljö runt sig, men tillbaka till Sand Island!

Jag kom på en mycket bättre och billigare lösning på trädvältandet än att göra baserna ännu tyngre - kardborreband!
De står ju på luddiga mattor, så det var värt en chansning.
30kr för en meter självhäftande band på Jula, och det blev succé!

Bild

Bild
Den riktiga anledningen till besöket på Jula var den ljusgröna sprayfärg som syns på kanterna av basplattan här!

Bild
Häpp!

Och som svar till Bogg, det här var vad vi lirade med för regler när vi testspelade Sand Island:

Bild
Bild

Och för The Pit, aka Gropen, så körde vi något helt bananas!

Bild
Ork buggies ovanför Gropen, där nere ligger 4 VP objektivet!

Bild

Det blev en väldigt rolig match, där vi dessutom testade att använda schackklocka!
Vi ser klockan som ett träningsredskap!
Att se sin egen tid, i det här fallet 90 minuter vardera, ticka på skapar en medvetenhet och är väldigt lärorikt.
Med 1500p på varje sida så var vi klara med 7 rundors spel på under 3 timmar, inklusive pregame!
Det var grädde på moset efter en kul match, att det faktiskt var en match som blev helt färdigspelad istället för det klassiska "hade vi hunnit en runda till så..."

Slutsats: Om man inte kan spela 7 rundor på 90 egna minuter, så måste man ändra sin spelstil, sin lista, eller båda. Träna!

Skriv svar