Blood Angels

Moderator: Kompmallsansvariga

Bengtsson den yngre

Re: Blood Angels

Inlägg av Bengtsson den yngre »

För det första har Jeppa en klar poäng i att minuset bör återspegla hur många modeller och huruvida man har terminators eller inte i armén. För det andra så förstår jag inte hur folk kan tycka att scoring assaultmarines är "sådär", Som det ser ut nu är ass.mar spam + präst en av de bästa buildsen där är in kompat klimat. Att sedan mech är ännu bättre är en annan femma men som jag har förstått det så kommer SM-mech att få sig en ordentlig känga i nästa version av mallen.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Jacke

Inlägg av Jacke »

Andy Grey skrev:Håller med om att shield förtjänar ett lite större minus än det vanliga -1 eller -2. Eventuellt höja minuset om shield används i kombination med jump pack/transportfordon.

Tror för övrigt att Abbadon spöar Mephiston om de ställs mot varandra i fistfight. Mephiston är dessutom i stort behov av sina psychic powers och går således att kontra om man har försvar mot dessa. Uppenbara "svagheter" är hans oförmåga att ta save mot tungare vapen samt att han är för tuff för att gömma sig i squads. Jag kommer spela honom oavsett om minuset går upp eller ner men efter de games jag spelat har jag fått känslan av att motståndaren överskattar hans förmåga. Man har hört talas om den nya ostmaskinen och att han är si eller så obalanserad men så fort man börjar skjuta på honom så försvinner wounds i rask takt. Mephiston har enormt stor potential men lite väl hypad tror jag allt han blivit.
Klart Mephiston förlorar mot Abbadon om de möter vrann. De gör väl alla undantaget nightbringer och Sanguinor. Men det jag menar är att Mephiston kompas väldigt hårt, för en karaktär som inte har någon invo save och som lätt kan blockas av hoods och annat djävulskap. Mephiston är bra men -20 är skadat mycket.

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

AsBoluT jag håller med dig!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Gående Mefiston är klart bättre än gående Abbaddon. Om Abbaddon i sina stats hade haft fleet och tolv tums förflyttning hade man kunnat göra en vettig jämförelse. När han har det dvs. åker Landraider så ligger kompen på runt -28.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Är inte Blood Angels librarians bättre än space marines librarians i och med att de har flertalet spells som kan kastas i motståndarens runda? Detta gör att en blood angel librarian oftast kan kasta 2 spells medans en vanlig bara kan kasta 1.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Mutt skrev:Är inte Blood Angels librarians bättre än space marines librarians i och med att de har flertalet spells som kan kastas i motståndarens runda? Detta gör att en blood angel librarian oftast kan kasta 2 spells medans en vanlig bara kan kasta 1.
LBM kan chucka 6str och forceweapon i motståndarens runda, vilket oftast räcker.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Snot skrev:
Mutt skrev:Är inte Blood Angels librarians bättre än space marines librarians i och med att de har flertalet spells som kan kastas i motståndarens runda? Detta gör att en blood angel librarian oftast kan kasta 2 spells medans en vanlig bara kan kasta 1.
LBM kan chucka 6str och forceweapon i motståndarens runda, vilket oftast räcker.
Jag hänger inte med. Hur får han styrka 6 i motståndarens runa? Han kan kasta Might of the Ancients i sin egen assaultphase, men då kan han inte ha force weapon samtidigt (instant killa dvs och om han inte kan kasta dubbla spells). Eller räknas även motståndarens assaultphasa som "ibrarians assaultphase"?

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Håller med Mutt

Jacke

Inlägg av Jacke »

n00bn skrev:Gående Mefiston är klart bättre än gående Abbaddon. Om Abbaddon i sina stats hade haft fleet och tolv tums förflyttning hade man kunnat göra en vettig jämförelse. När han har det dvs. åker Landraider så ligger kompen på runt -28.
Men risken finns att Mephistons, jump pack blockas av hood, eller runor. Abbadons Raider trollar man inte bort. Dessutom, så är Mephiston förhållandevis känslig mot allt som ignorerar save, medan Abbaddon kan gömma sig bland sina enheter i shooting phase. Sedan slår ju Abbadon betydligt hårdare, med fler attacker och reroll to wound.

Vad säger folk som spelat med Mephiston? Är han lika spelförstörande som Lash? Auto vinner man verkligen alla matcher om man har honom?

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

BA librarians kan välja 2 spells men bara lägga en per player turn! Man kan däremot uppgradera honom till Epistolary för 50p, då får han lägga 2st per turn. Det finns dessutom bara 3st av alla valbara som går att lägga i båda player turns, nämligen Might of heroes (+D3 Attacks), The Sanguine Sword (S10) och Unleash rage (slå om missar). Att använda sitt Force weapon är såklart också en möjlighet.

Vad gäller Abbadon Vs Mephiston tycker jag inte man ska blanda in en Land Raider som ensam kostar mer än Mephiston. Mephiston är inte ens nästan lika hård som Abbadon i LR. Dessa två karaktärer har olika svagheter, Mephistons har vi redan tagit upp och Abbadons verkar endast vara hans dåliga rörlighet, vilket man kan motverka just genom att köpa transport till honom.

Jag har aldrig spelat med Abbadon med jag har spelat ett flertal games med Mephiston. Han har dött i alla games och har tagit med sig allt från mycket till inget i graven. Han dör oftast av laser/plasma/melta men även av perils of the warp ganska regelbundet. Hans effektivitet minskar väldigt mycket om motspelaren har psychic defence i form av t.ex. shadow of the warp eller hood.

Min analys av Mephiston är att han är en eldmagnet, ett potentiellt stort hot som måste stoppas. Jag spelar honom väldigt offensivt och det är förmodligen därför han stryker med i varje game. Jag offrar honom för att pressa motståndaren samt ge resten av armen friare spelrum men någon I-WIN-BUTTON är han verkligen inte!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Skriv svar