Förslag på kompmall
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Förslag på kompmall
ja, det är det enda sättet att gämföra hur olika saker kompar på ett relevant sätt.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
då jag tekniskt sätt håller med, så vill jag påpeka att dom flesta i kompmallsgruppen har ju sagt att dom INTE räknar så?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det sättet att räkna på er bara relevant om det inte fanns kompneutrala saker i listan att fylla ut poängen med vilket det gör.
Dock känns det väldigt hårt för predsen att kompa -6. Dom är också väldigt olika bra och det borde också synas.
Dock känns det väldigt hårt för predsen att kompa -6. Dom är också väldigt olika bra och det borde också synas.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
ja jag tycker att om sponsons kompar -1/-3 för en vanlig pred så borde de komp -2/-5 för en fast pred.
och det är en av andledningarna till att det fins så mycket hål i mallen..Snot skrev:då jag tekniskt sätt håller med, så vill jag påpeka att dom flesta i kompmallsgruppen har ju sagt att dom INTE räknar så?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Då bör ju det enda steget på agendan vara att komma överrens om man bör jämföra så eller inte, så att alla i gruppen sätter komp på samma basis?Nefrums skrev:och det är en av andledningarna till att det fins så mycket hål i mallen..Snot skrev:då jag tekniskt sätt håller med, så vill jag påpeka att dom flesta i kompmallsgruppen har ju sagt att dom INTE räknar så?
Saeculum Obscurums Forum
Och här sitter jag och funderar på om det verkligen är värt komp-minuset att ha med en laser-Pred på -5...
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Jag håller med, en lasersponson-pred i en vanlig SM-armé är inte särskilt het, särskilt med ett högt minus. En fast-pred är bättre, men att dom ska ge -10 för första och -12 för andra som Jeppa just föreslog låter lite väl saftigt.HeadWar skrev:Och här sitter jag och funderar på om det verkligen är värt komp-minuset att ha med en laser-Pred på -5...
du kan inte räkna.. -8 föreslog jag, men det är nog lite saftigt..
vanlig pred:
Predator
-3 each predator
-1 Heavy bolter sponsons
-3 Lascannon sponsons
-2 2nd Predator
-4 3rd Predator
fast pred:
Predator
-2 each predator
-2 Heavy bolter sponsons
-5 Lascannon sponsons
-2 2nd Predator
-4 3rd Predator
Detta är kanske rimligare. en fast pred utan sponsons är kanske inte lika prisvärd som en vanlig pred utan sponsons.
vanlig pred:
Predator
-3 each predator
-1 Heavy bolter sponsons
-3 Lascannon sponsons
-2 2nd Predator
-4 3rd Predator
fast pred:
Predator
-2 each predator
-2 Heavy bolter sponsons
-5 Lascannon sponsons
-2 2nd Predator
-4 3rd Predator
Detta är kanske rimligare. en fast pred utan sponsons är kanske inte lika prisvärd som en vanlig pred utan sponsons.
Asså, nej, den ska inte få vara billigare i komp när den kan åka 18 och tankshocka.Nefrums skrev:du kan inte räkna.. -8 föreslog jag, men det är nog lite saftigt..
vanlig pred:
Predator
-3 each predator
-1 Heavy bolter sponsons
-3 Lascannon sponsons
-2 2nd Predator
-4 3rd Predator
fast pred:
Predator
-2 each predator
-2 Heavy bolter sponsons
-5 Lascannon sponsons
-2 2nd Predator
-4 3rd Predator
Den blir ju virtuellt likadan om du ändrar till
fast pred:
Predator
-3 each predator
-1 Heavy bolter sponsons
-4 Lascannon sponsons
-2 2nd Predator
-4 3rd Predator
?
Saeculum Obscurums Forum
så bara ett extra minus för laser? ja det kan funka.