Speedfreek goes Dark eldar

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Speedfreek goes Dark eldar

Inlägg av speedfreek »

Jag har byggt en Syren och ett par blixtringsboxningshandskar till mina blodbrudar.

Förhoppningsvis får jag lust att måla någon dag...

Bild

Bild

Och en skuggtittare sen tidigare.
Bild

loesh

Inlägg av loesh »

Skuggtittaren var riktigt koool!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

:L :L :L :L snyyyygt
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Tack!

Nästa blir nog en hoppsparkande dansninjaclown, något som varje armé med självrespekt borde ha...

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Idag har jag spelat ett av mina roligaste 40k-slag på många år.
Varje runda svängde allt fram och tillbaka, både på grund av tärningarnas nyckfullhet och spelarnas nyktra fullhet.

Asplund spelade med tokiga tyranider och jag spelade med dansande clowner.
Vi spelade quarters och ett objektiv var och jag lät de obeskrivligt fasansfulla vidundren börja.

Tuffa höjdpunkter och lyckade specialregeleffekter var bl.a;
Devourer Gaunts som landade med sin spor som mördade Harlequins med Archon, så att de flydde pga -Ld från Death Leaper och -Ld från devourers. Sen sprang de av planen, utan att ha uträttat något alls.
Gargoyles med preferred enemy, feel no pain, poison och Paroxysm som gör 16 av 18 wounds efter en charge på Hellions i en skog.
(Hellions slår först, sen slår 9 flygfän på I1 med 3+, sen 4+ och omrull på allt)
Mawloc missar Instinctive, Rage-anfaller en flyende enhet som egentligen inte får re-group, men som sen slår ihjäl den.
En enhet missar att se Death Leapern när de är inom 6" (halverad nightfight)
En massa enheter missar sina snygga combo-charges pga att Death Leapern gör att man slår diff med en tärning mindre inom 12"
Mawlocken får använda sin homer-kompis Death Leapern för att döda en hel enhet blood brides.
Gaunts springer rakt bort från sin pappa Tervigon, för att han är döende och de inte vill dö i smällen.
Flyende enheter flyr förbi fiender och skjuter ner dem medan de flyr.
Efter en fantastisk närstrid med massa döda tyranider på combat resolution, så är det en jävla enhet wychar som snor åt sig alla härliga pain-tokens så ingen annan får ens feel no pain.
Jag klarade ett save med Flicker Field!

Förhoppningsvis blev inget av allt det där alltför fel rent regelmässigt, men herre jävlar vilka trixiga listor vi hade mot varandra.

Den viktigaste behållningen var ju naturligtvis att jag vann.

Det blev minst tusen regelfrågor och några av dem tänkte jag försöka få svar på här.

Ibland händer många saker "at the end of the assault phase"
I vilken ordning händer de då?
I detta fall var det Hit and Run på Hellions från en Parasite of Mortrex som skulle trolla fram Rippers.
Hoppar man iväg först får han flytta en d6 consolidate innan han bajsar ut rippers, annars bajsar han ut dem först och sen hoppar man iväg och sen consoliderar han.

Tervigon trollar fram Termagants "not more than 6 inch away" (är ungefär vad det står)
Det viktiga är att det inte står "within", men tidigare har jag mött folk som spelar så.
Vad gäller? Skall termagants vara helt inom 6" eller bara inom 6" med bakfoten?

När kollar man om Termagants har furious charge pga sin pappa Tervigon?
När de flyttar sin charge eller när de gjort den och kanske hamnat bortom 6"?
Gäller samma svar när det är poison?

En tervigon kastar catalyst och ger om den lyckas FnP till en enhet inom 12"
Får man mäta det eller trollar man utan att mäta på ett specifikt mål?

En Mawloc missar och hamnar i omöjlig terräng eller av bordet.
Man slår att den hamnar i reserv, men den var inte i reserv innan man grävde upp sig (re-burrow)
Hamnar den i reserv (igen) trots att den aldrig varit i reserv?
Gäller samma sak med space marines Gate of Infinity?

En Mawloc är jättearg för att han missat instinctive behavior och får Rage.
Får han gräva ner sig?
Är det olika svar om han når en charge och om han inte gör det?

Kan man få Counter-Attack och Furious charge på samma gång (när man blir anfallen alltså)?
Vi ringde en vän för att få fram svaret, men var står svaret skrivet?

Mutt

Inlägg av Mutt »

Furious charge hjälper bara när man faktist assaultar. Inte när man counter-chargar. Det står i space wolf faq:en.

En enhet som står inom 6" med bakfoten är "no more than 6" away".

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Ibland händer många saker "at the end of the assault phase"
I vilken ordning händer de då?
I detta fall var det Hit and Run på Hellions från en Parasite of Mortrex som skulle trolla fram Rippers.
Hoppar man iväg först får han flytta en d6 consolidate innan han bajsar ut rippers, annars bajsar han ut dem först och sen hoppar man iväg och sen consoliderar han.
Consolidate bör vara det sista som sker, och då bör småttingar födas efter Hit and Run, men före consolidate. Rippers kommer ju nämligen från de döda motståndarnas kroppar och inte från Mortrex.
Tervigon trollar fram Termagants "not more than 6 inch away" (är ungefär vad det står)
Det viktiga är att det inte står "within", men tidigare har jag mött folk som spelar så.
Jag skulle säga att modellerna måste stå med hela fotplattan inom 6".
När kollar man om Termagants har furious charge pga sin pappa Tervigon?
När de flyttar sin charge eller när de gjort den och kanske hamnat bortom 6"?
Gäller samma svar när det är poison?
Om man använder FAQ:n för C:BA så kollar man avståndet precis när de ska slå (precis som BA's präst).
En tervigon kastar catalyst och ger om den lyckas FnP till en enhet inom 12"
Får man mäta det eller trollar man utan att mäta på ett specifikt mål?
Trolla och hoppas att ditt ögonmått stämmer. Det är väldigt få saker man får mäta i förhand på.
En Mawloc missar och hamnar i omöjlig terräng eller av bordet.
Man slår att den hamnar i reserv, men den var inte i reserv innan man grävde upp sig (re-burrow)
Hamnar den i reserv (igen) trots att den aldrig varit i reserv?
Gäller samma sak med space marines Gate of Infinity?
Rimligtvis bör det väl vara så, ja.
En Mawloc är jättearg för att han missat instinctive behavior och får Rage.
Får han gräva ner sig?
Är det olika svar om han når en charge och om han inte gör det?
Nej. Den har Rage och måste flytta rakt mot en motståndare och får inte välja att göra något annat. (Förutsatt att den inte ser någon motståndare såklart, och får då flytta som vanligt)
Kan man få Counter-Attack och Furious charge på samma gång (när man blir anfallen alltså)?
Vi ringde en vän för att få fram svaret, men var står svaret skrivet?
Edit: Precis som sagts ovan får man inte det. (Inte konstigt att jag inte hittade det dock, råkade få upp den gamla SW-FAQ:n)

Det är iaf mina tolkningar.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Pass på första.

Till och med om det stått within räcker det att bakfoten är inom 6", jämför bilden för disembark från ett fordon som ju är within 2" och bilden tydligt visar att bakfoten räcker. Ordagrant står det att "..such that no model is more than 6" from the Tervigon..". Alltså, bakfoten räcker, men alla modeller i enheten måste vara så nära.

Furious Charge (och poison) kollas range när det är dags för respektive modell att slå. Min argumentation är att BA priests funkar så (enligt gw faq) och har motsvarande wording, samt att Inat har det så vad gäller tervigonen, antagligen baserat på prästen.

Catalyst påminner lite om en icon/homing beacon mätnings diskussion i en annan tråd..

Varför skulle den inte hamna i reserv? Den har ju bara inte hittat upp än, klart den försöker hitta nåt att nafsa på nästa runda igen. Om du tänker på ordet "back" i reserve, så vore det bara löjligt RAW..

Anser att den inte får göra en burrow, eftersom Rage säger att den måste gå mot närmsta fiende. En crazed chaos dread får ju inte poppa smoke för att slippa skjuta i fire frenzy, exempelvis, och det borde vara motsvarande situation.

Counter-attack ger dig bara +1A, i övrigt räknas det inte som att man assaultat. Står i gw regel-faq, längst ner på s5.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Håller med Seragon på alla punkter utom den första. Där är jag inte helt övertygad... men det kan mycket väl vara så också.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

speedfreek skrev:Tervigon trollar fram Termagants "not more than 6 inch away" (är ungefär vad det står)
Eftersom det inte finns definierat är det bästa antagligen att tolka det som något som är likartat, men finns definierat, alltså "within".

Skriv svar