Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: Space Marines

Inlägg av cadelin »

Vad Stefan sa.
Edit :
Jag tycker verkligen inte att Lyset ska kompas hårdare, han är en av de få saker som ev kan ta hand om BA o SW. Och med tanke på att de tre arméerna har nästan samma startkomp och Ba o SW är bättre o billigare på nästan allt gentemot SM, så tycker jag man ska lämna Lyset ifred, jag tycker tvärtom att SM ska få högre startkomp, alternativt att de två andra ska sänkas.
Först ut så ska SM ha högre startkomp och Lysander tycker jag ligger bra där han gör i jämförelse med tex marneus och logan. Spelmässigt sett.
Sen om mallen ska leda till diversifierade armeer så kanske han ska höjas för att det är tråkigt att spela mot samma figur hela tiden. Men då kanske man ska betänka sig att de andra specialkaraktärerna ska sänkas i komp. Vulcan och dom andra får juh aldrig vara med och leka numera.

Dock ska lyset ha minus för pod, men det borde bara vara en översikt.
Senast redigerad av 1 cadelin, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det där är ju två olika saker. Givetvis ska de olika codexarna vara balanserade (kompmässigt) mot varandra, men det löser man ju inte genom att ge vissa enheter fel komp. (Med reservation för att jag inte riktigt kan avgöra om Lysander har fel komp eller inte.)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker LysAnders har för bra komp för vad han gör helt klart. Calgar (och några av dom andra) får också för mycket minus. Vem såg senast calgar på en turnering?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

cadelin

Inlägg av cadelin »

senast var när jag vann med honom i norrköping senast tror jag :) men han ligger bra imo.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

cadelin skrev:Sen om mallen ska leda till diversifierade armeer så kanske han ska höjas för att det är tråkigt att spela mot samma figur hela tiden.
Är inte det ett ganska tydligt tecken på att han är för snällt kompad? Eller möjligen att alla andra är för hårt kompade.

cadelin

Inlägg av cadelin »

Nej det är ett tydligt tecken på att han är den enda vettiga countern vanliga SM har mot TW cav som är underkompat och med i nästan alla SW arméer.
Det jag skrev var en OM sats men då ska allting som folk spelar mycket med kompas upp såsom TFC, ACdread osv. oavsett hur bra/dåliga de är.

ErikJohannesson

Inlägg av ErikJohannesson »

cadelin skrev:TW cav som är underkompat och med i nästan alla SW arméer
Jag trodde att den relativt stora investeringen man måste göra i både pengar och engagemang för att fixa TW cav modeller skulle göra dem ovanliga. Att de enligt utsago är vanliga tyder på att de är väldigt bra.

Delvis är det nog också att de blir snygga modeller och roliga att spela med.
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Att fixa fram modeller har aldrig varit problem i den kompetativa kretsen. Dunderkavalleriet är skitbra. Deras största nackdel är att man endast kan ha fem stycken i en enhet,
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Yautja

Inlägg av Yautja »

cadelin skrev:Först ut så ska SM ha högre startkomp.
Det är inte BA och SW som ska ha lägre startkomp då?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Jacke

Inlägg av Jacke »

cadelin skrev:Nej det är ett tydligt tecken på att han är den enda vettiga countern vanliga SM har mot TW cav som är underkompat och med i nästan alla SW arméer.
Det jag skrev var en OM sats men då ska allting som folk spelar mycket med kompas upp såsom TFC, ACdread osv. oavsett hur bra/dåliga de är.
Fast med samma logik kan man ju exempelvis påstå att meltor borde kompa snällare eftersom de är den enda vettiga countern mot mech. Eller att Mephiston borde kompa snällare då han är den enda vettiga countern mot nightbringer.

Dock håller jag med om att TW har för bra komp. Hade inte så bra erfarenhet av dem förut, men på Blomcon så lyckades en enda sådan enhet förhållandevis enkelt döda i princip hela min armé, och då spelar jag ändå daemons som är skapligt bra i närstrid.

Skriv svar